Jump to content
  • 0

Filemaker server onder windows 2000

jw

Question

Posted

Ik kan goed overweg met Filemaker server op de Apple, ook met de plugin om op afstand bestanden te openen en sluiten.

Maar nu moet ik bij een klant op de windows 2000 - machine in Filemaker pro server een sceduele opstarten om een back-up van de bestanden in handen te krijgen. Ik ken wel de service om Filemakerserver te starten of te stoppen. Ik ken ook de Filemaker server console voor de instellingen, maar zie geen kans om handmatig een ingesteld scedule op te starten. Wie helpt mij?

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zie er tof uit, niet wat ik bedoel.

Ik was gewend aan het filemaker server programma onder os-9. Zo een programma heb je niet in de windows-versie. Maar wat heb je dan om te zien welke bestanden door de filemaker server opstaan en welk meegeleverd tool gebruik je om handmatig de backup-scedules op te starten.

• 0
Posted

Bij mijn weten is er geen extra tool beschikbaar om de backup handmatig te triggeren buiten de manier die ik al toonde.

Om een overzicht van de gehoste files te krijgen, gebruik ik het Filemaker_Server_Admin-filetje maar dat zal je ook wel kennen.

SrvAdm.jpg

Hiermee krijg ik alles gedaan wat er moet gebeuren. Van eventuele andere tools weet ik niets...

• 0
Posted

Peter, een applescript werkt toch niet op een windowsserver??

Maar je kan toch wel een backup maken van de gegevens als je even een USB-harddisk aan de Windserver koppelt, zonder filemakerServer uit de lucht te halen? Alleen ik weet niet hoe ??

• 0
Posted (edited)
je kan toch wel een backup maken van de gegevens als je even een USB-harddisk aan de Windserver koppelt, zonder filemakerServer uit de lucht te halen

Als je hiermee bedoelt dat je de bestanden wil kopiëren terwijl FileMaker Server die nog openhoudt, dan speel je met vuur en verbrandt je onvermijdelijk je vingers, dit wil zeggen: "je files". Doe dat dus nooit !!

Als je toch absoluut manueel een backup wil maken, sluit dan in elk geval eerst FileMaker Server af. Dit is IMPERATIEF!

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik heb geen ervaring met een FileMaker Server op Windows,

maar dat is nu toch juist het leuke van FileMaker server, dat je kan backuppen terwijl de server draait aan de hand van de ingebouwde scheduling.

Maar blijkbaar is dit jammer genoeg een Mac only feature :-( Goed om te weten !

• 0
Posted (edited)

Nee hoor, je kan ook gescheduled backuppen op Windows, jammer genoeg is er een screendump verdwenen, anders had iedereen dat gezien. [ondertussen opgelost]

Sorry had niet goed eerste bericht gelezen, dacht dat het over een Mac ging.

We zijn hier echt een kwaliteits-thread aan het produceren.... :?

Je mankeert inderdaad een interface op de PC om te zien welke bestanden er open staan, als je de Mac server gewoon bent is dat echt pijnlijk.

Wat je echter wel kan doen: installeer een FileMaker Pro op de server machine zelf, en log lokaal in op de remote admin database. Op die manier kan je bestanden openen en sluiten, en de FileMaker Server 5 console blijf je gebruiken voor de backup schedules.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ja, peter, dat klopt. In feite heb ik filemaker remote database op mijn Powerbook en kan ik bij iedere klant inprikken en deze handelingen verrichten. Dan pas ik enkele kleine zaken voor de klant aan zonder de boel uit de lucht te halen. Dan tenslotte na het gedane werk wil ik altijd graag een kopie meenemen om zelf de functionaliteit te hebben. Maar dat gaat dus even niet. Of ik moet ter plekke een scedule toevoegen om binnen 5 min. een nieuwe backup te maken.

(Een klant van mij heeft het goed bekeken. Zij werken allen onder Windows, maar de filemaker server draait op een Mac 9500 met een 100Mbit netwerk kaart. Daar ben ik blij mee.)

• 0
Posted

Ik neem aan dat je klant een volledig PC netwerk heeft. Je kunt natuurlijk eerst Filemaker een backup laten maken naar een mapje. Onder Wndows 2000 kun je met "Geplande taken" en een batchfile de gegevens overhalen naar een andere PC.

Zelf gebuik ik dit om vanuit 19 andere lokaties de bestanden te verzamelen om deze vervolgens ook weer samen te voegen in een centraal bestand. Dit bestand dient dan als basis voor het intranet.

Als dit is wat je zoek zal ik met plezier de bacthfiles op dit forum plaatsen.

Gr. Robin

• 0
Posted

In verband met die server backups naar een andere machine: als je de FileMaker Server service laat inloggen onder een andere account - eentje die access heeft tot een andere PC - dan kan je FileMaker Server laten backuppen naar die machine. De standaard SYSTEM account kan dat niet.

Dus gewoon het UNC pad opgeven van de share waar je het wilt backuppen.

Werkt. Wij doen het op onze hosting machines ook.