Jump to content
  • 0

Logica ?

WJ

Question

Posted

Filemaker 7 heeft een nieuwe interessante optie.

Revert record request in combinatie met het feit dat een layout niet meer automatisch wijzigingen opslaat indien deze zo staat ingesteld.

Alleen nou wil het volgende vervelende aspect. Indien je ergens op de layout klikt wil Filemaker het record committen en vraagt of je de wijzigingen wilt doorvoeren.

Wat is hier de logica van ? Hoe gebruiken jullie deze optie ?

Groeten,

Willem-Jan

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Stel:

Je maak een layout. Je laat de optie wijzigingen automatisch opslaan uit.

Wat gebeurd er:

Na iedere wijziging en een klik buiten het veld op het scherm levert de vraag op of je de wijzigingen wilt opslaan. Dit lijkt mij niet erg gebruikersvriendelijk. Mijn vraag is dus wat is de logica achter deze functie ? Wat heb ik eraan ? Hoe is het bedoeld ? Etc.

Als filemaker nou niet bij het klikken buiten een veld de waarden zou commiten dan zou ik bijvoorbeeld pas de ingevulde waarde definitief kunnen maken als ze correct zijn ingevoerd. Er zijn natuurlijk manieren om dit te bereiken maar ik vroeg me af wat die functie kan betekenen voor gegevens validatie etc.

• 0
Posted

Deze nieuwe opties verhogen het gebruikscomfort in een aantal gevallen, namelijk bij complexere gegevensinvoer (een groot aantal data in één scherm) of bij complexe queries. In beide gevallen kan je telkens beslissen of elke deel-invoer meteen definitief is, of pas definitief wordt na een eindbeslissing. Het lijkt logisch bij eenvoudige gegevensinvoer (zowel in Browse als in Find) de opties te zetten zodat ze het behaviour van FM6 imiteren. Dat je voor elke lay-out apart die keuze kan maken, is uitstekend.

• 0
Posted

Het tijdelijk "saven" is inderdaad een goede optie van gebruik. Alleen heb ik de situatie waarin dit een plus zou opleveren nog niet meegemaakt. Maar interresant.

Ik heb er zelf ook nog over nagedacht en heb de volgende interessante optie van gebruik bedacht.

Wat men vaak graag wil is dat iemand een scherm invult en vervolgens op ok of cancel kan drukken om de gegevens op te slaan of juist niet op te slaan. Indien men op ok drukt kan het systeem allerlei validatie checks uitvoeren alvorens het record aan te maken. Vroeger kon je dit bereiken door de waarden eerst in globale te laten invullen en na validatie het record aanmaken en in de daadwerkelijke velden in te voeren. Ik heb persoonlijk deze methode nooit gebruikt om dat ik het teveel code vond om het doel te bereiken.

Echter met de commit en revert record request is het nu mogelijk dit te bereiken zonder scripting en globale velden. Alleen is het dan dus vervelend dat filemaker de waarde wil commiten als je op de layout klikt daardoor bypass je de validatie die je via de ok knop wil laten uitvoeren.

De volgende optie heb ik net bedacht. Je kunt een button maken als achtergrond van de layout deze button hang je het script aan go to next field.

Resultaat de gebruiker kan overal op het scherm drukken zonder dat het er een commit request wordt uitgevoerd. Fraai mijninziens

• 0
Posted
Wie noemt zich hier guru ?? Over goede wijn gesproken :)

Eindelijk! Na zoveel tijd!

Wel, om op je vraag te antwoorden: ik niet!

Heb je al eens gezien dat je een avatar geen tekst mee kan geven? Jij kan dat niet, en ik ook niet.

• 0
Posted

De werking van Filemaker 6 waarbij alle aanpassingen DIRECT in de database worden verwerkt is niet geschikt voor professioneel gebruik. De mogelijkheid om met een handmatige commit de gebruiker de mogelijkheid te geven om terug te keren naar de oorspronkelijke situatie van zijn record vind ik een verrijking.

Wellicht is een oplossing om bij het toevoegen van records een automatische commit te gebruiken en bij het wijzigen een handmatige. Dit vereist dan wel een extra layout. En natuurlijk is de oplossing om het standaard gedrag van het klikken buiten een veld op een layout (Exit record) op te vangen met een knop zeer fraai gevonden.

• 0
Posted

Misschien nog nuttig in dit verband,ik gebruik die knop vooral met touch screens om het portaalrij niet te verlaten.Indien er immers naast een knop of veld wordt geduwd verlaat je het portaal.Daar de gebruiker steeds in een gewichtveld moet staan om het betreffende produkt(en) te wegen zou het vervelend zijn telkens opnieuw het artikel aan te klikken

• 0
Posted

Theo,

Waarom ook niet gebruiken bij de invoer van een nieuw record. Het kost inderdaad een layout extra maar je kunt daadoor de gebruiker beter laten zien wat hij nou moet invullen en kan ook voorkomen dat de database vervuild wordt.

Groet,

WJ