Jump to content
  • 0

runtime FM7.0

elie lagrain

Question

Posted

Ik vertrek van een applicatie zonder wachtwoord(en).

Runtime-files via FMdevelopper MAc aagemaakt zijn perfect te zien en te manipuleren via een FMlicentie op de Mac terwijl dit NIET kan via een runtime aangemaakt met FMdevelopperWindows.

Vervelend voor de Window-gebruikers die later toch een FMlicentie aankopen.

Probleem op te lossen of te omzeilen?

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat klopt volgens mij niet.

Ik neem aan dat je ze niet automatisch kan openen door te dubbelklikken (reden = extensie van het runtime bestand). Maar ze moeten door beide platformen geopend kunnen worden, ongeacht het platform waarop ze ontwikkeld werden.

• 0
Posted

Bedoelde Eli misschien dat de runtimes niet independent geopend kunnen worden op de Windows machine als ze op een Mac zijn aangemaakt? Met een gewone FileMaker maakt dat niet uit, maar voor een runtime toch wel, dacht ik. Of mis ik iets?

• 0
Posted

Even samenvatten voor Elie :

Een runtime gemaakt door FMDev Mac werkt enkel op Mac als standalone applicatie, maar kan wel geopend worden met een Mac-FM client en Win-FM Client.

Een runtime gemaakt door FMDev Win werkt enkel op Win als standalone applicatie, maar kan wel geopend worden met een Mac-FM client en Win-FM Client.

• 0
Posted

OP MIJN PC (windows XP) zijn de runtime-files die aangemaakt werden via FMdevelopperWindows7.0 op de PC NIET zichtbaar met een gewone clientFM7.0 !!

De runtime zelf draait uiteraard zonder problemen.

Dit fenomeen is er niet op de Mac (alle runtimefiles die via FMdevelopperMac7.0 aangemaakt werden kunnen ook via een MacclientFM gelezen worden (en ook gemanipuleerd).

Vreemd of toch normaal?

• 0
Posted

Inderdaad : de extensie .USR van de runtime-files is de oorzaak.

Gewoon vervangen door .fp7 en klaar is kees.

Dom van mij om dit niet zelf te ontdekken.

Toch bedankt voor de tip.

• 0
Posted

Het is zelfs niet nodig om de extensie te vervangen. Als je eerst filemaker opent en vervolgens bij 'open file' kiest voor files of type - all files (*). Zie je het bestand met extensie .usr ook staan en kun je dit rechtreeks openen. Op die manier kun je dus aanpassingen doen zonder telkens de extensie te moeten wijzigen.

• 0
Posted

Je kan natuurlijk nog iets anders doen: ervoor zorgen dat Windows .usr als een geldige extensie herkent voor FileMaker. Windows-gebruikers zitten al jáaaaren opgezadeld met die extensies en kennen dus het klappen van die zweep.

Hoe dit te doen?

Simpel: "onherkend" bestand aanklikken met rechtermuis + SHIFT. In het context-menu verschijnt dan naast "Open" ook "Open with...". In het dialoogpaneel dat dan volgt, klik je het openende programma aan (dus FileMaker in dit geval) en onderaan links de optie "Always use this program to open..." en dan nog wat dat ik niet meer van buiten ken.

Vanaf dan verschijnt een ".usr"-bestand met het FileMaker-ikoon en kan je het gewoon dubbelklikken om het te openen.

Dezelfde truuk kan je ook toepassen om Windows te leren een FileMaker-file te openen met de Developer in plaats van met de gewone FileMaker.

Zullen we daar maar een tip van de week van maken?

• 0
Posted

Ik weet niet of het zo handig is om alle .usr bestanden met FMP te associeren. Op mijn peeceetje wemelt het van de .usr bestanden, geen daarvan is een FileMaker bestand (mijn runtimes krijgen een extensie die, zover ik weet, nog geen ander programma heeft). Zou voor onnodige verwarring kunnen zorgen, niet?

• 0
Posted

Durk heeft gelijk: http://filext.com/detaillist.php?extdetail=usr&Submit3=Go%21.

De ene heeft van die extensie nog nooit gehoord, is Mac-user en weet niet eens goed wat een extensie is en doet - volkomen terecht bij Mac! - , de andere gebruikt het heel de tijd of heeft toevallig twee programma's met conflicterende extensies in gebruik...

Zo zie je maar dat het nooit mogelijk is iedereen happy te maken. En zo zitten we tientallen jaren later nog met de erfenis van DOS...