Jump to content
  • 0

Capaciteitsplanning - of hoe met datums werken ?

JeanWM

Question

Posted

Ik zit al geruime tijd te boteren op een manier van opbouw voor een, wat hier genoemd wordt, een capaciteitsplanning.

Eerst hoe ze willen ‘dat het er uit ziet’.

Het gaat hier om de opvolging van chemische processen die uitgevoerd worden met bepaalde toestellen, door bepaalde mensen op bepaalde dagen, op bepaalde uren.

We hebben afzonderlijke bestanden met de gegevens over de personen.(VPers)

Met de gegevens over de toestellen (VToest) – toestel ID is samengesteld uit de afkorting voor de dagen en de uren dat het toestel ‘beschikbaar’ is – J-P1-MaDiWO-3.30

J = afkorting hoofdoperator (komt uit VPers)

P1 = aanduiding toestel

Ma = maandag

Di = dinsdag etc. (nooit in weekend)

3.30 = uur beschikbaarheid van toestel – werd bepaald door productieproces.

Max. aantal dagen per week : 3 – ook bepaald door productieproces.

Een bestand met ‘toewijzing’ (VAssign) – wie aan welk toestel wordt verbonden – gaat van min 5 tot max 15 personen.

Bedoeling :

Een layout (op maandbasis) met bovenaan, van links naar rechts, de datums van de dagen waarop het toestel kan gebruikt worden, volgens de gegevens in toestelID.

Links van boven naar beneden de namen van de operateurs, (dat kan met een relatie).

Op de XY – kruising de mogelijkheid tot aanduiding (volgens valuelist) ‘aanwezig’ – ‘afwezig’.

Dit ‘uitzicht’ is verplicht.

Moet ik mij richten op een afzonderlijk bestand (VRollCall bijvoorbeeld) of het geheel maken in een bestaand bestand, bv VToest ?.

Ik heb al pogingen achter de rug.

Als basis eerste dag van de maand – daaruit de laatste dag van de maand berekenen.

Dit geeft max. 31 velden (laatste vier met berekening voor maanden met 28,29,30 dagen)

Hieruit telkens op basis van ‘DayName’ + dagafkorting in ‘toestelID’ de ‘beschikbare dagen halen’.

En dan komt de hamvraag – en nu ? :?::?:

Heeft iemand zo iets al moeten doen ? Of heeft iemand enig idee hoe eraan te beginnen - of misschien beter - dit tot een goed eind te brengen.

Ieder idee / suggestie welkom.

JW

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Hier alvast een simpel truukje om het aantal dagen van de maand waarin een datum zicht bevind te berekenen:

Day(Date(Month(datum) + 1 ; 1 ; Year(datum)) - 1)

Verder zou ik niet met text strings werken voor je sleutels. Dat is trager dan met cijfers werken, en je code breekt ook op anderstalige systemen.

DafOfWeek() lijkt me geschikter.

Dat geldt ook voor de uren. Een tijd omgezet naar een getal ligt tussen 0 en 86399, dat is dus het aantal seconden sinds 0 uur.

De notatie 50030000235,36435 geeft een in een zuiver numerieke sleutel operator 5 weer met toestel 3 op dag 2, 3 en 5 om 10:07:15.

Waarschijnlijk zal je met multi-keys moeten gaan werken. Numerieke mult-keys kan je genereren door je numerieke sleutelvelden herhalend te maken.

Zeker op je raster layout - een many-to-many relatie tussen operateurs en dagen, is snelheid, of het gebrek daarvan, wat je straks zal gaan bezighouden denk ik.

Ik spuw hier wat losse gedachten, het is niet mijn bedoeling om systematisch de benodigde opstelling te analyseren - en dat is hier duidelijk de belangrijkste stap die moet genomen worden, maar misschien helpen deze flodders een beetje in het geheel.

In elke geval geen eenvoudig ding wat je daar moet programmeren.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Hi Peter,

't zijn juist die losse gedachten die ik kan gebruiken.

Een probeersel op basis van 'case-statement' resulteerde in het niet meer reageren van FM. Zovel FM4 als FM5.

Ondertussen ken ik al verschillende manieren hoe het NIET werkt. Alles is dus nog niet verloren...

Het aantal dagen truukje.... daar kan ik al iets mee. Thanks.

Ik wist van in het begin dat het niet eenvoudig zou zijn. Op dit ogenblik wordt het geheel bijgehouden in een Lotus 123 file, daar waar ik gezegd heb dat het even goed in FM kan. :roll: (vermits alle basisgegevens reeds in FM zijn), en ik denk nog steeds dat ik niet had moeten zwijgen. :?

Zaak is nu deze gegevens op een rijtje te krijgen.

Als je nog losse flodders hebt... :idea:

JW