Ik zit al geruime tijd te boteren op een manier van opbouw voor een, wat hier genoemd wordt, een capaciteitsplanning.
Eerst hoe ze willen ‘dat het er uit ziet’.
Het gaat hier om de opvolging van chemische processen die uitgevoerd worden met bepaalde toestellen, door bepaalde mensen op bepaalde dagen, op bepaalde uren.
We hebben afzonderlijke bestanden met de gegevens over de personen.(VPers)
Met de gegevens over de toestellen (VToest) – toestel ID is samengesteld uit de afkorting voor de dagen en de uren dat het toestel ‘beschikbaar’ is – J-P1-MaDiWO-3.30
J = afkorting hoofdoperator (komt uit VPers)
P1 = aanduiding toestel
Ma = maandag
Di = dinsdag etc. (nooit in weekend)
3.30 = uur beschikbaarheid van toestel – werd bepaald door productieproces.
Max. aantal dagen per week : 3 – ook bepaald door productieproces.
Een bestand met ‘toewijzing’ (VAssign) – wie aan welk toestel wordt verbonden – gaat van min 5 tot max 15 personen.
Bedoeling :
Een layout (op maandbasis) met bovenaan, van links naar rechts, de datums van de dagen waarop het toestel kan gebruikt worden, volgens de gegevens in toestelID.
Links van boven naar beneden de namen van de operateurs, (dat kan met een relatie).
Op de XY – kruising de mogelijkheid tot aanduiding (volgens valuelist) ‘aanwezig’ – ‘afwezig’.
Dit ‘uitzicht’ is verplicht.
Moet ik mij richten op een afzonderlijk bestand (VRollCall bijvoorbeeld) of het geheel maken in een bestaand bestand, bv VToest ?.
Ik heb al pogingen achter de rug.
Als basis eerste dag van de maand – daaruit de laatste dag van de maand berekenen.
Dit geeft max. 31 velden (laatste vier met berekening voor maanden met 28,29,30 dagen)
Hieruit telkens op basis van ‘DayName’ + dagafkorting in ‘toestelID’ de ‘beschikbare dagen halen’.
En dan komt de hamvraag – en nu ?
Heeft iemand zo iets al moeten doen ? Of heeft iemand enig idee hoe eraan te beginnen - of misschien beter - dit tot een goed eind te brengen.
Question
JeanWM
Ik zit al geruime tijd te boteren op een manier van opbouw voor een, wat hier genoemd wordt, een capaciteitsplanning.
Eerst hoe ze willen ‘dat het er uit ziet’.
Het gaat hier om de opvolging van chemische processen die uitgevoerd worden met bepaalde toestellen, door bepaalde mensen op bepaalde dagen, op bepaalde uren.
We hebben afzonderlijke bestanden met de gegevens over de personen.(VPers)
Met de gegevens over de toestellen (VToest) – toestel ID is samengesteld uit de afkorting voor de dagen en de uren dat het toestel ‘beschikbaar’ is – J-P1-MaDiWO-3.30
J = afkorting hoofdoperator (komt uit VPers)
P1 = aanduiding toestel
Ma = maandag
Di = dinsdag etc. (nooit in weekend)
3.30 = uur beschikbaarheid van toestel – werd bepaald door productieproces.
Max. aantal dagen per week : 3 – ook bepaald door productieproces.
Een bestand met ‘toewijzing’ (VAssign) – wie aan welk toestel wordt verbonden – gaat van min 5 tot max 15 personen.
Bedoeling :
Een layout (op maandbasis) met bovenaan, van links naar rechts, de datums van de dagen waarop het toestel kan gebruikt worden, volgens de gegevens in toestelID.
Links van boven naar beneden de namen van de operateurs, (dat kan met een relatie).
Op de XY – kruising de mogelijkheid tot aanduiding (volgens valuelist) ‘aanwezig’ – ‘afwezig’.
Dit ‘uitzicht’ is verplicht.
Moet ik mij richten op een afzonderlijk bestand (VRollCall bijvoorbeeld) of het geheel maken in een bestaand bestand, bv VToest ?.
Ik heb al pogingen achter de rug.
Als basis eerste dag van de maand – daaruit de laatste dag van de maand berekenen.
Dit geeft max. 31 velden (laatste vier met berekening voor maanden met 28,29,30 dagen)
Hieruit telkens op basis van ‘DayName’ + dagafkorting in ‘toestelID’ de ‘beschikbare dagen halen’.
En dan komt de hamvraag – en nu ?

Heeft iemand zo iets al moeten doen ? Of heeft iemand enig idee hoe eraan te beginnen - of misschien beter - dit tot een goed eind te brengen.
Ieder idee / suggestie welkom.
JW
2 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.