Jump to content
  • 0

zoeken in records met uitzondering van inactieve

Wim Bongertman

Question

Posted

Het volgende probleem. Een database met artikelen. Vele artikelen zijn in de loop der tijd vervangen door nieuwe versies, verpakkingen, ze waren er slechts tijdelijk enz. Ze zijn inactief aangemerkt. Deze artikelen mogen niet worden verwijderd omdat anders historische overzichten en facturen inkompleet worden. Als ik echter zoek in deze bestanden krijg ik vele artikelen te zien die op dat moment niet hoeven te worden getoond.

Kortom: ik wil kunnen zoeken / selectie kunnen maken uit ALLEEN de actieve artikelen. Eigenlijk moet er dus worden gezocht op twee of meer velden waarbij een veld actief/inactief altijd automatisch ingesteld is als actief.

Hoe doe ik dit?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Met een script de gebruiker vragen wat ze willen en daar een extra verzoek voor het weglaten van de inactieve artikelen aan toevoegen voordat je de zoek uitvoert.

Of in FM6 nadat er gezocht is (nog steeds via een script) een tweede zoekslag doen (zoek actieve artikelen) waarbij Constrain found set wordt opgegeven.

Dat laatste is een erg gewenste, maar vrij onbekende feature in FM6.

edit: Rony, wil je alleen antwoorden als ik dat niet doe? :wink:

rmw

Edited by Guest