Jump to content
  • 0

Inzoomen op containerfield

Belplasca

Question

Posted

ik ga toch nog eens proberen om een probleem op te lossen.Op mijn layout staan 2 containervelden naast elkaar uiterst rechts.Als ik het script start om maximaal in te zoomen op deze afbeeldingen moet ik steeds scrollen naar rechts.`is het niet mogelijk om deze containervelden eest te selecteren om daarna het inzoomscript erop los te laten? `mij lukt dit overigens niet.Wanneer word Filemaker 8 verwacht of kent iemand een goed grafisch databaseprogramma?

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
is het niet mogelijk om deze containervelden eest te selecteren om daarna het inzoomscript erop los te laten?

Jij blijft volharden hé ? Filemaker is geen beeldverwerkingspakket.

Als je inzoomt op een layout, zoom je in op de totale layout en ga je dus heel waarschijnlijk horizontale en vertikale scrollbars krijgen. Zeker in jouw geval als je gaat voor de volle 400% !

Workaround : maak eventueel een layout (nieuw venster) waar enkel de afbeelding op staat en zoom daar op in. Maar die scrollbars gaan toch blijven vrees ik ...

Wanneer word Filemaker 8 verwacht

Eerst 7 leren !

of kent iemand een goed grafisch databaseprogramma?

Vermoedelijk bedoel je : ik wil een programma waar ik goed mijn foto's in kan beheren ...

• 0
Posted
of kent iemand een goed grafisch databaseprogramma?

Da's zowat hetzelfde als in een wijnwinkel vragen of ze weten waar je goed bier kan vinden... En natuurlijk, er zijn zo'n programma's, denk maar aan Picasa. Vaklui noemen dat een echte hit, maar de makers van Picasa zijn vertrokken met het oog op een bepaalde doelgroep, en dat is niet dezelfde als voor de makers van FileMaker...

Succes dus met Picasa!

• 0
Posted

Kijk ook eens naar iview multimedia, keigoed programma.

http://www.iview-multimedia.com/

Als ik je vraag goed begrijp wil je een klein scherm gebruiken die maar een gedeelte van de grote afbeelding toont. Het volgende zou moeten lukken al is het weeral zo'n beruchte omweg in FM, je maakt 9 berekende velden aan met als inhoud dezelfde afbeelding (niet laten bewaren). Je plaatst die 9 berekende velden perfect boven elkaar op een layout en in die 9 velden de afbeelding op gewoon groot formaat laten staan (crop) zodat je telkens maar een gedeelte ziet.

Bij elk veld kun je nu ook aangeven of die links, midden, rechts of boven, midden, onder moet uitgelijnd staan, zo kun je in elk veld een ander gedeelte van de afbeelding laten zien. Met een script (goto field) kun je dan verspringen tussen die velden en dus ook naar een ander gedeelte van de afbeelding.

Naast de afbeelding plaats je dan in het klein nog eens de afbeelding met 9 knoppen om makkelijk te navigeren.

Je kunt dit natuurlijk op verschillende manieren uitwerken maar dit was het makkelijkst uit te leggen denk ik, de afbeelding kan zo dus 9 keer groter zijn dan het veld op je layout.

• 0
Posted

bedankt voor jullie antwoordenAan i viewmedia pro en picasa heb ik niets, dan kan ik net zo goed iphoto of acrobat gebruiken nee ik ik zou willen dat filemaker werd aangepast.

Ik heb ook geen zin om filemaker 7 helemaal te beheersen, aangezien ik voor mijzelf een prachtige database heb ontworpen, waar ik dagelijks mee werk, waar ik zeer tevreden over ben met helaas voor wat betreft de containervelden zwak geprogrammeerd

Voor filemaker heb ik altijd gewerkt met mijn atari met superbase.Deze was geweldig goed.

Ik moet nu maar roeien met de riemen die ik heb

• 0
Posted
Aan i viewmedia pro en picasa heb ik niets, dan kan ik net zo goed iphoto of acrobat gebruiken nee ik ik zou willen dat filemaker werd aangepast.

Als dat niet in tegenspraak is met je originele posting, dan weet ik het ook niet meer. Herlees misschien eens wat je schrijft voor je het post...

• 0
Posted

Er zijn natuurlijk genoeg redenen om foto's te koppelen aan een eigen database voor functionaliteit die je niet hebt bij andere programma's. Wat wil je juist doen? iView kan meer dan je denkt.

Misschien de foto vanuit FM laten openen in een beeldverwerkingsprogramma of een viewer? Dat kan ook voor zover ik weet.

• 0
Posted

voor deze oplossing heb ik inderdaad gekozen om de afbeelding in volledige reslutie te kunnen zien(deze kan ik zelfs bekijken als psd bestand van 11MB elk)

Blijft over de afbeelding in het containerveld.Ik gebruik hiervoor een jpg van dezelfde afbeelding als 9 inch bij 6,5 inch.Ik ben hierover best wel tevreden, maar het stoort mij elke keer weer als ik begin in te zoomen op dit veld, dat ik horizontaal moet scrollen.Waarom kan ik niet op deze jpg klikken zodat hij in elk geval opdelfde plaats op het scherm blijft staan?

Beter kan ik mijn probleem helaas niet uitleggen, of komt het omdat ik een 15 inch tft -scherm heb?

• 0
Posted

Je moet niet afkomen met inch of cm voor schermweergave, een beeldscherm bereken je op pixels/72dpi (of toch zoiets) en je 15' scherm zal waarschijnlijk niet hoger gaan dan 1024x768, dat is 1024 pixels breed en 768 hoog. Misschien staat je scherm zelfs nog op 800x600 en dat zou al heel wat verklaren van je probleem.

• 0
Posted
een beeldscherm bereken je op pixels/72dpi (of toch zoiets)

Ja, die "of toch zoiets" hoeft niet, want het klopt. Alleen dat Mac en Windows niet op dezelfde manier werken qua schermresolutie: naast de 72 dpi is er de 90 dpi-standaard.

• 0
Posted

Niet echt een passende oplossing natuurlijk maar als je Mac osX werkt kun je vrij inzoomen op heel je scherm d.m.v de speciale "universele toegang" voorkeuren voor slechtzienden. 8O

• 0
Posted

Daar ben ik weer.Mijn resolutie stond goed; de jpg is 72 dpi en de laatste opmerking van Bonte kan ik inderdaad toepassen.Ik krijg dan een rechthoekig vierkant dat ik slechts hoef te schuiven over de 2 naast elkaar liggende toetsen en kan daarna met de toetsencombinatie in/ of uitzoomen; ik hoef bij het volgende record dan niet meer te scrollen.Bedankt voor deze bruikbare oplossing

• 0
Posted

sorry typefout de 2 naast elkaar staande toetsen moet zijn containervelden.

P.S. Ik ben vroeger op school eens uit de klas gestuurd nadat ik op de opmerking van de nederlans leraar "wil je niet meer spieken" met ja antwoordde.Tot heden ben ik er nog steeds van overtuigd, dat hij de klas uit moest, want als ik met nee had geantwoord was ik in mijn opvatting brutaal geweest.Of zie ik dit ook weer verkeerd?