Jump to content
  • 0

Tijdens importeren .txt automatisch checkbox laten invullen?

himpie

Question

Posted

Sinds kort ben ik bezig met het invoeren van zo'n 500 .doc bestanden in een reeds bestaande FileMaker 5 Pro Database. Handmatig (waar ik al aan begonnen ben) zou ik nog zo'n 80 uur bezig zijn met dit werk. Belangrijk om te weten is dat ik de layout an sich niet kan aanpassen, aangezien ik geen bevoegdheid daartoe heb/ er al veel records bestaan met dezelfde layout. Wel zou ik evt kunnen gaan scripten oid.

Verder weet ik al hoe ik .doc naar .txt krijg, met de info voor één record op één regel met komma's ertussen etc.

Een voorbeeld van het uiteindelijke tekstbestand is dan:

jaap, 2000, adres, ja, nee

Ik zit nu dus alle tekst in te typen in de FileMaker DB, en met mijn muisje de boxjes ja en nee aan te vinken.

De tekst zou ik echter automatisch kunnen laten importeren, maar kan ik ook bij bepaalde tekst (zoals ja, nee en niet vermeld) automatisch FileMaker een checkbox laten invullen?

Kan iemand me helpen hierbij? Het zou een ongelovelijke oplossing zijn voor me.

Is er misschien een oplossing om het via Excel of een ander DB programma te doen, dan zou zelfs dat een rendabelere oplossing voor me betekenen dan het nu is.

Alvast bedankt,

Christoph van der Klaauw

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Daarvoor is wat meer info nodig.

1. Zijn alle documenten gelijk wat opbouw betreft?

Ja, dan kan je op vaste plekken info eruit halen om te gebruiken in FM

Nee, dan moet je iets verzinnen waardoor de voor FM noodzakelijke gegevens uit te lezen zijn.

2. Ken je de opbouw van de FM database op veld-nivo? En mag je importeren?

Ja, dan kan je importeren in de juiste velden

Nee, dan wordt het erg lastig.

rmw

PS Misschien is een voorbeeld bestand van wat je wilt overzetten wel handig voor eventuele kandidaten (wel even zippen aub)

Edited by Guest
  • 0
Posted

ja, ik mag importeren

ik zie dus net trouwens dat checkbox importeren dus wel gewoon kan:

bij een checkbox met antwoorden ja, nee en niet vermeld vult ie gewoon zelf in aan de hand van de text. weer een probleem minder (was nooit een probleem maar ik keek gewoon niet goed :oops: )

ik kan misschien in overleg ook nog even de mogelijkheid krijgen nieuwe records toe te voegen (moet wel)

ik gooi er zo wel even een voorbeeldbestandje op, het probleem is, dat opzich 90% van de velden exact overeenkomt, maar anderen weer niet (zijn niet ingevuld, of beslaan meerdere regels) en toch denk ik dat dat met wat edit werk in notepad best te fixen is.

ik kan denk ik gewoon het beste alle docs converteren naar txt, die dan mergen, en dan de tekst als 'titel programma: ' replacen (deleten dus) en dan vervolgens zorgen dat (handmatig denk ik?) alles uit één oorspronkelijk word document op een regel komt, gescheiden door komma's. de opmaak (van punten en komma's etc) wordt hierdoor misschien verpest, maar dat maakt me dan niet uit.

verder pas ik handmatig denk ik de eerste regel van ieder word documentje aan naar hoe het nieuwe programma heten moet (de record naam dus)

zou dit een goede oplossing zijn voor dit probleem?>

alvast bedankt voor je hulp,

Christoph

voorbeeldbestand.zip

• 0
Posted

Je zegt de documenten om te zetten naar txt.

Heb je dan al eens gedacht aan een tussen database waarin je met de import folder optie alle tekstdocumenten in 1 keer kunt importeren?

Je krijgt dan een database met per record een veld met de bestandsnaam en een veld met de bestandsinhoud.

Dan kan je met de functies van FM aan de slag om de inhoud uit elkaar te pluizen.

Ik heb het ooit gebruikt voor het uitlezen van formulieren die als e-mail documenten werden opgeslagen.

Het kost wel wat puzzelwerk, maar je hebt de kracht van FM wel tot je beschikking.

rmw

• 0
Posted

het grappige is dat ik op dit moment beter gebruik van maken van een goede converter en daarna van wordpipe. met wordpipe kan je allerlei dingen nog veel beter replacen dan in notepad, het enige is dan het probleem van de meerdere regels, maar misschien vind ik daarvoor ook nog een oplossing.

onregelmatige invullingen voor checkboxes, zoals 'opdracht' ipv 'in opdracht van' zijn er met dit programma denk ik bijna makkelijker uit te halen dan met filemaker, zeker omdat ik me daar nog lang niet ver genoeg in heb verdiept.

ik denk op dit moment dat ik er in grote lijnen uit ga komen zonder daadwerkelijk alle mogelijkheden van filemaker te gaan gebruiken (ik ben een absolute beginner in filemaker en ben gewoon ff aangenomen om 4 weken lang documentjes in een database te gooien, maar weet toevallig wel wat van scripten etc).