Jump to content
  • 0

script voor barcode scanner

Zero55

Question

Posted

kan iemand mij helpen bij dit script :

Barcode scanner leest een nummer in en vult dit in in het veld "nummer", daarna moet er verder gesprongen worden naar het veld "job" waar de scanner weer een invoer moet doen, na deze stap wordt een nieuw record aangemaakt.

Ik blijf steeds steken bij het naar het veld "job" springen, dat krijg ik maar niet voor mekaar. Heb al gezocht hier op het forum en gevonden dat het waarschijnlijk iets te maken heeft met een "CR" of "LF" instelling bij de scanner, maar ik heb beide opties al geprobeerd en niks werkt.

Enig idee hoe ik verder moet iemand ?

MVG

Rudi

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

maar tussen elke stap staat "sxript onderbreken/hervatten".

ziehier het script :

Nieuw Record

Veld instellen "Nummer"

Script onderbreken/hervatten

Ga naar veld "Job"

Script onderbreken/hervatten

Bericht weergeven "ok"

Om dus verder te geraken dan het instellen van het veld "Nummer" moet er een Enter gegeven worden.

• 0
Posted

Als die onderbreking er echt moet zijn, kan je ze mss vervangen door een vaste pause v/e aantal seconden? (die eventueel alleen verdergaat als Nummer niet leeg is)

• 0
Posted

Ik werk redelijk veel met verschillende scanners en gebruik steeds een portaal,dan ben je vrij je Tab op de scanner in te stellen en het nieuwe record wordt automatisch aangemaakt.Je kan je portaal ook aanmaken met de record layout zodat het gebruik idem blijft

En zelf nog niet uitgevoerd maar in 7 kun je ook nog spelen met werking van het veld zodat ook een return van de scanner naar het volgende veld gaat

Groet

• 0
Posted

@RON7

Dat is misschien nog niet zo'n slecht idee, werken met portals. maar heb je misschien ergens een voorbeeldje liggen waar ik op kan verderwerken ?

greetz

RuDi

• 0
Posted

Bij nader inzien, met een portal zal het ook niet werken.

Laat mij even de situatie schetsen, misschien wordt het dan wat duidelijker (voor mij hopelijk ook) :

We hebben momenteel een centraal db-bestand in FM waar al onze containers (met een uniek nummer) inzitten. Momenteel worden ze handmatig (door de productiechef) in de status (constructie, spuitcabine, bekabeling, afwerking,...) gezet waar ze zich op dat moment in bevinden.

De bedoeling is nu om elke container een barcode mee te geven en dat de arbeiders als ze aan een bepaalde container beginnen te werken de barcode inscannen van die respectievelijke container en het soort werk dat ze eraan gaan verrichten ook opgeven (liefst inscannen om zo weinig mogelijk invoer via toetsenbord te hebben). Het lijkt op het eerste zicht redelijk simpel, maar dat is het dus niet.

Iemand een idee hoe we dit het best zouden aanpakken ?

Blijven werken in de hoofd-db of een aparte file creeeren voor dit alles en met relaties werken ?

:(:(:(

greetz

Rudi

ps : dit is wat ik bedoel met containers : http://www.warsco.be

• 0
Posted
Iemand een idee hoe we dit het best zouden aanpakken ?

Blijven werken in de hoofd-db of een aparte file creeeren voor dit alles en met relaties werken ?

1. Je moet je probleem eerst goed analyseren of laten analyseren.

2. Je moet sowieso opteren voor een relationele structuur. Op een andere manier geraak je hier niet uit.

• 0
Posted

Wel, mijn vragen zijn een deel van de analyse :wink::D

Nu weet ik dat ik zeker met relaties moet werken !

Maar we moeten er zeker en vast nog een paar nachten over slapen, dat is waar.

Er zullen nog wel vragen volgen en in tussentijd zijn alle suggesties meer dan welkom !!

• 0
Posted

KLEINE SUGGESTIE RUDI MAIL VOOR UITLEG

Je hebt eigenlijk al een belangrijk deel voorhanden,namelijk het hoofdbestand met unieke nummers.Maak een tekstveld aan met deze nummers voor de barcodes (Uniek)

Gebruik bvb Id automatisation plugin voor het printen van je barcode labels

Vervolgens maak je in het hoofdbestand of een ander nieuwe artikels aan zoals locatie,uitvoerwerk enz...Deze geef je ook een uniek barcode nummer (gerbuik 128 code om handig in te stellen met bvb unieke codes voor elk onderdeel)

Maak een invoerlayout met een relatie naar de unieke container.

Je hebt dan verschillende mogelijkheden

1 bvb relatie per container met portaal om locaties en werkzaamheden in te scannen

2 bvb relatie per datum met portaal om container,locatie en werkzaamheden in te scannen

Om locaties en werk in te scannen kan je bvb een bord gebruiken met labels en barcodes zodat de arbeiders makkelijk het uit te voeren werk kunnen scannen

groeten

• 0
Posted

Dit helpt me al weer in mijn keuzes die ik op papier had staan, bedankt Ron en de anderen !

FM hoeft geen barcodes te kunnen genereren, bij iedere container hangt een werktekening, daarop gaan we de barcode uitprinten.

Ik zou dus buiten het hoofdbestand nog twee andere bestanden kunnen maken, het eerste bestand maakt voor iedere scanaktie een nieuw record aan met de ingescande nummer en uitvoerwerk (via bord met labels) en registreerd datum en tijd en persoon. Het tweede bastand zou dan een layout zijn met een portal die de records per containernummer kan laten zien. Of zie ik dit mis en is dit beter 1 bestand ?

groeten

Rudi

• 0
Posted

Graag gedaan,

zoals je het nu beschrijft wil je eigenlijk in het lineitem bestand gaan scannen.Het is veel handiger om in een portaal te scannen dat automatisch nieuwe records maakt.Creer dus een invoerbestand met een relatie naar het lineitem (relatie op bvb invoerlayout bonnr,volgnr of datum...).In die invoerlayout kan je knoppen(naar andere layouts) of portalen plaatsen om een overzicht te krijgen per container,werk,datum,uitvoerder enz..

Wordt dus 1 bestand scan invoer (met diverse layouts en portalen) en 1 bestand scan lineitem waarin alle records worden opgeslagen.

Basics filemaker dus met simpele relaties.Als je een @ adres geeft kan ik je een voorbeeldje mailen van een scan toepassing.

Groeten

• 0
Posted

:( Ik geraak er niet uit !! :cry:

In bijlage zit het bestand.

De bedoeling is dus dat de mensen op de werkvloer enkel met behulp van een scanner data in de 3 velden kunnen plaatsen. De cursor staat dus in het eerste veld te wachten op invoer, is er invoer geweest, dan moet het naar het volgende veld gaan en zo tot alle drie de velden ingevoerd zijn. Daarna moet het een script starten om de data te valideren en om een nieuw record aan te maken zodat de volgende invoer kan beginnen.

Eigenlijk moet na elke data-invoer gecontroleerd worden of deze data correct is, maar ik kan misschien ook regelen dat er na het invoeren van de 3 velden gecontroleerd wordt.

Het bestand "registratie" wordt gekoppeld aan een bestaand bestand "unit details" waarin alle data per container opgeslagen wordt.

Graag nog enkele suggesties of bedenkingen!

Ik werk (helaas ??) nog steeds met FM5.5 !

Registratie Kloon.fp5

• 0
Posted

"Ik blijf steeds steken bij het naar het veld "job" "

Beste Zero55,

In filemaker kan je de tab volgorde zelf bepalen.

Als jij maar 3 velden hebt die na elk scan gevult moeten worden.

Is dit een questie van de scanner instellen.

Je kan elk scanner simpel programmeren. Na elke scan moet er een tab komen.

Succes

• 0
Posted

Dat lukt ook allemaal, met die tabs, maar wat als het derde en laatste veld ingevuld is, dan geeft ie een tab naar het volgende veld, en daar ben ik niks mee want dan moet ie een script starten !!

Als ik na elke ingevulde waarde een controlescript wil hebben, dan kan ik ook niet werken met tabs, dan moet ik ook werken met "harde" returns.

Ik heb de scanner al in alle mogelijke instellingen geprogrammeerd, maar hij reageert nog steeds niet hoe het zou moeten op dit script :

Ga naar veld job

script onderbreken/hervatten

Script uitvoeren (blablabla)

Ga naar veld unit

script onderbreken/hervatten

Script uitvoeren (blablabla)

Ga naar veld user

... ...

Na het inscannen van bvb data in het veld Job, dan blijft ie steken, als je dan een manuele enter geeft, gaat ie natuurlijk wel verder. En dat zou mijn scanner moeten doen, een harde enter geven.

Als ik een zoekscript maak, dan werkt de harde enter wel heb ik gisteren nog gemerkt !

• 0
Posted

Welke scanner gebruik je? En hoe heb je de scanner geprogrammeerd om een enter na invoer te geven?

Ik denk dat je bezig bent een oplossing in FileMaker te vinden, terwijl de oplossing in de configuratie van je scanner ligt.

• 0
Posted

Het is een smartPro CCD scanner (SD313E),

Taal ingesteld op belgium, keyboard mode, terminator op "CR" (heb LF en CR+LF ook geprobeerd) en voor de rest de standaard instellingen.

Als het aan de scanner ligt, waarom lukt een zoekscript dan wel ??

Ga naar zoeken (onderbreken)

Ga naar veld Job

Zoeken Uitvoeren

Als hier in het veld Job een scanaktie wordt gedaan, en men laat de scanknop los, dan gaat ie verder met het script !

• 0
Posted

Goeiemiddag

We hebben al gemaild hierover,zoek lukt wel omdat FM dan CR van de scanner aanvaard als commando,in bladermodus echter wordt de CR uitgevoerd in het aktieve veld.Je scanner zou de numerieke enter moeten emuleren (als het niet in de handleiding staat of niet mogelijk is) kan je eventueel spelen met de toetsenbord instelling.

Persoonlijk zou ik echter werken met een script trigger plugin,vind je hier op het forum.Na laatste veld verlaten een script opstarten wat eveneens controle uitvoerd op gescande data