Jump to content
  • 0

Filteren en relaties

Macson

Question

Posted

Hallo,

Ik ben nog niet zo goed thuis in Filemaker Pro (6.0). Het is mij gelukt om voor mijn vrouw een toepassing (met relaties) te maken voor het factureren van haar kinderopvangactiviteiten. Voor mijn werk ben ik bezig geweest het een en ander in Excel (versie 2000 onder Windows) te maken. Op zich zelf werkt dit wel, maar wat we opgelost hebben is meer bedoeld om het met een database-programma op te lossen.

Het probleem: Onderwijsbesturen hebben meerdere instellingen. Onder een instelling kunnen soms nog één of meerdere neveninstellingen hangen. Deze instellingen kunnen elk een ander soort onderwijs aanbieden.

De gegevens van onderwijsbesturen met instellingen en onderwijssoorten staan in een bestand waar niets aan veranderd mag/kan worden. Vraag is nu hoe kan ik deze gegevens in een gerelateerd (wordt hoofd-) bestand filteren en weer combineren met andere gegevens bijvoorbeeld met gegevens over deze instelling (vanuit een derde bestand), om van hieruit weer nieuwe gegevens te berekenen. Ik heb nog geen mogelijkheden ontdekt om in de portaalfunctie te filteren en combinaties te maken met andere (gefilterde) gegevens. Ook wil ik liever niet de gegevens steeds weer importeren in een nieuw bestand, omdat de aanvoerbestanden dagelijks ververst (vervangen en/of toevoegen) worden. Iets doen met een tussenbestand lukt mij niet.

Wie helpt mij verder?

Gerben

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Misschien niet ASAP hulp maar zoek hier eens op relaties en portalen voor FM 6,download enkele voorbeelden en veel zal je duidelijk worden.En klik zeker eens op de namen Avd en Rony Rabijns,op hun sites vind je zeer goede tips en voorbeelden :idea:

• 0
Posted

Gerben,

Wat jij nog mist is de basis van Filemaker.

Ik wil je hier de oplossing wel aanreiken, maar ik vermoed dat je niet gaat begrijpen wat er bedoeld wordt.

Probeer eerst wat kleine relatie-problemen op te lossen. En maak het dan jezelf moeilijker. Bekijk wat techniekfiles en tracht die te doorgronden.

Om in je vrouw haar leefwereld te blijven :

De baby's die jouw vrouw opvangt, kunnen ook niet onmiddellijk lopen. Die kruipen eerst heel lang ... op enkele uitzonderingen na. Laat ons hopen dat je een uitzondering bent. :wink: