Jump to content
  • 0

Automatisch returns verwijderen

JoPo

Question

Posted

Is het mogelijk via een script in een tekstveld overbodige returns te verwijderen?

Wij werken met een redactiedatabase gemaakt in filemaker. Hierin worden regelmatig vanuit Word teksten geknipt en geplakt. Aan het eind van deze teksten staan heel vaak een lange rij Returns. Deze moeten nu handmatig weggehaald worden. Waarschijnlijk zijn onze redacteuren redelijk lui en verzuimen dit nogal eens. Het zou dus erg fijn zijn als dit automatisch plaats zou vinden.

Is er iemand die een oplossing heeft?

Greetz John

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dit kan met een custom function:

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1779 - StripEmptyValues() van Peter Wagemans

Hoewel ik zie dat deze functie niet alleen de returns aan begin en einde stript, maar ook de dubbele return in het midden van de tekst ...

Dat is overeenkomstig de belofte die de functienaam doet, maar misschien minder geschikt in deze situatie.

• 0
Posted

In FM6 vervang ik eerst "¶¶" door "(tmp)"

Dan vervang ik alle "¶" door " "

En tenslotte vervang ik "(tmp)" terug door "¶¶"

Dit wist alle returns, maar behoudt de dubbele returns.

Maar gezien het bij jou aan het einde te doen is, kan je bv een loop doen die checkt op Right(text; 1)="¶" dan "wis" (bij wijze van spreken)

Zal wel werken, maar zal wel weer een efficientere true FM7 truuk uit de bus komen straks :wink:

• 0
Posted

Hoewel ik een custom functie van verre zou prefereren (omdat deze tenslotte direct kan werken op het ingevoerde veld), kan het ook met een script.

De essentie daarvan staat in het plaatje.

Nadeel is dat de gebruiker dit script zelf moet starten (waar de custom functie zal kunnen werken bij het verlaten van het veld).

VerwijderEindReturn.jpg.f34fba1c75c03b79730f416148cd922b.jpg

• 0
Posted

Als ik nou RMW lief aankijk, zou die dan de custom function schrijven die de returns aan het eind van een tekst verwijdert?

(sanne gaat op zoek naar een emoticon die lief kijkt)

• 0
Posted

Lap! RMW! Peter is je voor geweest! :D

Met een aantal kleine aanpassingen om het werkend te krijgen, stel ik voor:

If ( Right ( string ; 1 ) = "¶" ; 
 StripTrailingReturns ( Left ( string ; Length ( string ) - 1 ) ) ; 
 string 
)

Hiermee worden alle returns aan het eind van de inhoud van het tekstveld gestript.

• 0
Posted

ja juist, left ipv right, ik word er duizelig van... :wink:

Nog even vermelden: die custom functie moet je dan in de "auto enter calculatie" van dat veld zetten, met de checkbox er vlak onder af.

Klinkt voor de hand liggend, maar als je 't niet weet zou je er een calculatieveld voor gaan maken...

• 0
Posted

Hallo allemaal,

Ik zie dat de discussie verder gaat. Maar wat voor mij het mooiste is dat in ieder geval een van jullie oplossingen heeft gewerkt.

Bedankt.

John

• 0
Posted
(sanne gaat op zoek naar een emoticon die lief kijkt)

Ik wacht.....

Lap! RMW! Peter is je voor geweest!

Ik heb ook niets gezien!

rmw

• 0
Posted
Hoewel ik een custom functie van verre zou prefereren (omdat deze tenslotte direct kan werken op het ingevoerde veld), kan het ook met een script.

Ik zou die If en End weglaten en de controle eerst zetten :wink: Of gaat er dan iets de mist in? Bij mij voorlopig niet 8) Gezien je over "de essentie"" sprak... :lol: