Jump to content
  • 0

Chessbase (confituurversie)

Peter Wagemans

Question

Posted

Naar aanleiding van thread http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=2360 heb ik een schaakspelletje in mekaar geknutseld, en dit gisteren op de confituursessie laten zien.

De bedoeling is om dit ding te releasen als open source freeware zonder enige verplichting, je mag het aanpassen, zelfs je eigen naam in schrijven of het gewoon in de prullemand zwieren, het is leuk geweest om te maken, en een kick geweest om het te tonen op de confituursessie.

Hierbij post ik dan ook de download URL van de laatste versie die ik heb.

http://www.clarify.net/downloads/chessbase20050616.zip

Ik hoop hiermee een thread te kunnen openen over de gebruikte technieken, en misschien kan dit resulteren in een aantal verbeteringen. Chessbase (misschien moeten we wel een andere naam bedenken) draait voorlopig alleen op Mac, omdat de communicatie met de chess engine via AppleScript gebeurt. Als iemand een oplossing vind voor dit stukje op Windows, is het ding eigenlijk cross platform. Je kan er op Windows mee spelen, maar niet tegen de computer.

http://www.clarify.net/downloads/chessbase01.mov

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

We zijn nog steeds met stomheid geslagen, Peter. Nou ja, ik in elk geval wel :D

Kan ik je troosten met te melden dat ik al wel veel mensen over jouw presentatie verteld heb?

• 0
Posted
1 week, 113 views en 19 downloads later nog geen reaktie. Verbaast me eigenlijk een beetje.

Hoe zou je willen dat een aantal amateur eerste-hulpers reageren wanneer ze een topchirug geblinddoekt een open-hart operatie zien uitvoeren met Chinese eetstokjes? Wat zouden die anders kunnen zeggen dan dat ze moeite hebben zich recht te houden?

Nederigheid siert de mens, dat wel, maar de manier waarop jij je vaardigheid en vooral uitstraling onderschat, is hier de laatste lichtjaren niet meer gezien...

• 0
Posted

He Peter,

Ik heb het gedownload, geopend, maar liep onmiddellijk tegen problemen aan met Crafty. Ik heb daar toen eens 5 minuten naar gekeken en gelaten voor wat het was. De problemen zijn er nog steeds.

Verder is het hier nu te hectisch om ChessBase te doorgronden.

Maar owee de dag dat het hier wat rustiger wordt ... :wink:

• 0
Posted

Doorgronden van de database is voor een amateur (zoals AvD schrijft) al een klus laat staan voor de meeste lezers van dit forum. (wat zit er nog onder amateurs, beginners?). Wel het bestand meteen doorgestuurd naar een paar ongelovigen als voorbeeld wat er mogelijk is. De eerste reakties zijn al terug en die mensen zijn met stomheid geslagen. 8O

• 0
Posted

Dank u dank u - ik dacht even dat het ding niet echt in goede aarde was gevallen.

Ik kan mij voorstellen dat de communicatie met Crafty initieel niet van een leien dakje loopt. AppleScript moet de applicatie vinden, en het pad is natuurlijk altijd anders, naargelang de machine waar alles op terecht komt.

Rony, als je er tijd voor hebt, laat me weten wat je zoal tegen komt als errors. Ik heb het donkerbruin gevoel dat we ook op een buggy kantje van FileMaker zelf belanden. Al is het maar dat we kunnen aflopen wat je moet doen om de communicatie aan de praat te krijgen, dan zijn we al een stukje verder.

Denken jullie dat het een goed idee is om stukjes code uit de chessbase te lichten en dan te documenteren?

Het is echt niet zo'n hoogstandje hoor, door de drag and drop en de applescript heeft het echter een nogal hoog james bond gehalte.

• 0
Posted (edited)

Tijdens de devcon heb ik de SimpleTalk plug-in van 24U software wat beter bekeken, die is sinds die week uit beta.

HOnza (de baas van 24U) heeft me nog een beetje moeten helpen met de syntax, en we hebben nog een bugje in SimpleTalk ontdekt dat belet dat script triggering kan gebeuren in de chessbase.

[aanpassing 9-5-2006: ondertussen ik ik remote script triggering aan de praat, dus dit kan nu]

Communiceren met de terminal based versie van Crafty kan echter al, dus een alternatief voor applescript is nu mogelijk, en we hebben hierbij ook een leuke engine om 2 chessbase applicaties met elkaar te laten schaken over een locaal netwerk of zelfs het internet.

Chessbase wordt nu eerst aangepast, zodat we gebruik maken van de mogelijkheden van FileMaker 8. Een aantal routines zullen de nieuwe variabelen gaan gebruiken, en ik bekijk ook het gebruik van "ScriptResult" om alles een beetje meer "object gerienteerd" te maken.

Een open-source EventScript plug-in is eveneens zo goed als klaar. Ik maak gebruik van de 24U XCode template, het ding moet nu ook nog even door de Microsoft compiler gehaald worden, zodat we multi-platform zitten. Ik ben ook nog op zoek naar wat documentatie over de interne functies. De uiteindelijke bedoeling is de EventScript plug-in te laten werken met 4, 3, 2 of zelfs maar 1 parameter.

Edited by Guest