Jump to content
  • 0

Van individueele lesroosters naar een algemeen lesrooster.

Marc Broers

Question

Posted

Dag forum,

Ik heb dit onderwerp gisteren, tijdens de confituursessie, al kort aangestipt bij Pieter, maar nu gooi ik het maar eens in de groep. Ik probeer het probleem eerst eens te omschrijven zonder uploads erbij te doen.

Ik gebruik FMP 6 op onze school o.a. om schoolroosters te maken. Het zijn individuele roosters die we met de hand maken en uitreiken aan de 50 leerlingen.

Een individueel rooster ziet er bijvoorbeeld zo uit (sorry maar de opmaak lukt effe niet):

ma di woe do vrij

1e avo1 avo1 BO HO KP

2e avo2 avo2 BO HO KP

3e avo3 avo4 BO avo4 ---

4e avo4 avo3 KP avo1 ---

5e HB TK KP avo2 ---

6e --- TK KP avo1 ---

Ik sla deze roosters op in een database die is gerelateerd aan de hoofddatabase waarin NAW gegevens staan. Per jongere kan ik dan steeds een rooster toevoegen. Zodoende bouw ik een roostergeschiedenis op. In de roosterdatabase zijn er dan ook jongeren met wel 7 verschillende roosters. Daarvan is er slechts 1 actueel uiteraard.

Wij collega’s gebruiken een ander type rooster: het zgn algemene rooster. Dit rooster heeft net zoveel rijen als er vakken zijn (avo1, avo2, etc) en 28 kolommen omdat we per week 28 lesuren hebben. In 1 cel staan dan meerdere leerlingen. Wij kunnen zo in 1 oogopslag zien welke les een leerling heeft op een bepaald moment. Dat ziet er samengevat zo uit (wederom excusesn voor de opmaak):

---------ma 1e uur----ma 2e uur----ma 3e uur ....... vrij 6e uur

avo1---Jan P.---------Janine R.------Kees L.----------------Huub v.d. G

--------Huub v.d.G.---Huub v.d.G.---Irma T.---------------Lucas R.

--------Roel J.---------Jac G.---------Robert Q.-------------Hans F.

--------Frans F.--------Frans F.------Jan P.------------------Jan G.

avo2 ..... ..... ..... .....

avo3 ..... .....

avo4 .....

etc.

Elke weekdag staat op 1 bladzijde. Elke bladzijde bestaat dus uit 6 kolommen.

Je voelt de vraag al aankomen; ik wil uit de gegevens die zijn opgeslagen in de roosterdatabase een algemeen rooster laten maken, al of niet in combinatie met MS Excel. Maar ik kan maar geen goede invalshoek verzinnen voor een oplossing.

Wie wel?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Op eerste zicht zou ik enkel een algemeen rooster (dag uur lesonderdeel en leerlingen) gebruiken dat de specifieke roosters automatisch invult en opslaat per leerling per dag.

Het algemene rooster zou per dag auto invulbaar moeten zijn daar je per dag en per leerling een les kunt toekennen bij de algemene data.Elk uur kan zijn les of leraar hebben;dus veel mogelijkheden vast te leggen

Je hebt dan het algemene rooster voor de leraars en desgewenst dat met de specifieke leerling data in een andere (print)layout

Nieuwe week betekend dan een enkel klikje en het rooster is klaar

Te doen met basics en qua layout excel effe vergeten

• 0
Posted

Hallo Marc,

blijkbaar hebben we ons onvolledig voorgesteld... ik was nl. aanwezig in Kasterlee (en had zelfs mijn roosterprogramma mee.) Ik zit ook op een school.

Om je al een idee te geven : mijn roosterprogramma vind je terug op het education deel (België) bij Filemaker onder Vlaams, lager & secundair onderwijs - Lutgardiscollege. Snuffel even door de lijst tot bij lessenrooster en uurrooster. Je kan die dingetjes zelfs downloaden.

Als het je interesseert kan je me hierover contacteren of terplaatse afspreken. Ik ben nog "in functie" tot 6 juli.

Privé correspondentie kan ook.

http://education.filemaker.be/fl/solution_lutgardiscollege.html

• 0
Posted

Dag Yves,

wat spijtig! Ik zal jouw bestanden eens grondig bestuderen en ik hoop een antwoord te vinden.

De suggesties van RON7 moet ik even op me in laten werken. Op het eerste gezicht lijkt de suggestie een omgekeerde volgorde van werken; eerst een algemeen rooster maken en daaruit voor elke jongere appart een persoonlijk rooster automatisch genereren.

Bedankt

Meer suggesties?

• 0
Posted

Het is mij vaker opgevallen dat er op een confituursessie weinig mogelijkheid is om apart "consultancy" te verlenen of te verkrijgen. Ik kan alleen maar aanbevelen om de volgende keer niet te schromen om zo'n vraag vooraf aan te melden om "in de groep" te gooien.

Tot nu toe zijn de presentatie toch vooral geweest in de richting van "Kijk eens wat er allemaal kan". Ik zou ook toejuigen dat iemand zijn vraag op het scherm neerzet zodat de groep gedachten over oplossingen kan uiten: dat lijkt me pas een waarlijke "confituursessie"!

• 0
Posted

Ik gebruik ook de 'omgekeerde' versie.

Een algemeen rooster voor leraren/leerlingen/lessen/week en vandaaruit de individuele roosters die ik kan aanpassen zoveel ik wil/nodig heb.

Hieruit krijg ik ieder detail voor elk 'item' afzonderlijk: leraar/klas/leerling/afdeling/week/maand enz. en iedere mogelijke combinatie ervan....

• 0
Posted

Dat lijkt me een goed idee, Sanne. Je zou vantevoren een kleine inventarisatie kunnen maken van min of meer interessante problemen die dan collectief opgelost kunnen worden. Dat is nog eens probleemgestuurd onderwijs (PGO)!

Jean, hoe ziet die database die jij gebruikt er dan uit??? Je merkt, ik verkeer nog in het stadium van gebrek aan voorstellingsvermogen; het kwartje valt niet.

Ik kan me wel voorstellen hoe je die database vervolgens kan gebruiken bij het genereren van de individuele roosters. Je maakt scripts (queries) die zoeken onderandere op leerlingnaam (of eigenlijk het unieke inschrijfnummer van de leerling). En daarmee vul je een andere database die alle ind. roosters bevat. Zoiets?

• 0
Posted

Jean haalt ook de beste methode aan,ik denk dat je je meer moet verdiepen in de relationele opbouw van FM Marc.Heb de indruk dat je een excel omgeving opbouwt in FM en dat maakt het juist moeilijker.Vanuit een algemeen rooster kan je via relaties en portalen meerdere individuele roosters invullen en het gehele roosterproces automatiseren

• 0
Posted
... hoe ziet die database die jij gebruikt er dan uit???

De 'algemene' is in feite een samenstelling van alle mogelijke items die uiteindelijk de roosters vormen.

Indien je een beetje de normalisatieregels in het oog houdt kan er weinig verkeerd lopen.

Zo heb ik de leraars, studenten, lokalen, materiaal, cursusboeken, lessenplans, uren, dagen enz. afzonderlijk in bestandjes.

Van daaruit maak ik alle nodige roosters op met alle info's uit die verschillende bestanden.

Je kunt het vergelijken met het opmaken van rapporten. Sommige bestaan op zich, niks speciaals, en andere vallen onder 'batchrapport', wat dan een samenstelling is.

Een leraarrooster zal dus een batch zijn van leraar/dag/uur/lokaal/materiaal etc, met als basis zijn/haar lessenplan voor die dag/week/maand.

Is zuiver steunend op relaties en multivaluekeys.

Door de samenstelling onder te brengen in 1 bestand, kan ik dmv checkboxen aangeven welke items ik nodig heb, zo worden de keys aangemaakt en krijg ik mijn rooster.

Achter dat scherm is een conflictencontrole gebouwd om ervoor te zorgen dat bv geen twee cursussen op hetzelfde moment dezelfde klas in gebruik hebben.

Tegelijkertijd wordt een controle gedaan van het lessenplan tov de vooraf opgestelde lessenschema, om te zien of die bepaalde cursus 'on time' is.

De samenstelling van ieder rooster wordt gesaved in een afzonderlijk bestand en krijgt een welbepaalde naam.

Om later opnieuw hetzelfde rapport aan te maken is het voldoende op een knoppeke te klikken en wazam, je hebt het rapport opnieuw.

Werkt als een soort 'herstelpunt'.

Is niet iets dat effe tussen de soep en de patatten gemaakt werd, het is eerder een evolutie geweest, dat aanvankelijk met haken en ogen in mekaar zat, maar nu aardig gestandiseerd is.