Rony Rabijns Posted June 22, 2005 Posted June 22, 2005 Syntax : CF_ElfProef(RekeningNummer) Custom Function : Let( [ Rekening = Filter ( RekeningNummer ; "0123456789" ); Resultaat = (Middle( rekening; 1; 1) * 10 + Middle( rekening ; 2; 1) * 9 + Middle( rekening; 3; 1) * 8 + Middle( rekening ; 4; 1) * 7 + Middle( rekening ; 5; 1) * 6 + Middle( rekening; 6; 1) * 5 + Middle( rekening; 7; 1) * 4 + Middle( rekening ; 8; 1) * 3 + Middle( rekening ; 9; 1) * 2 + Middle( rekening ; 10; 1) * 1) / 11 ]; Case( not(Length(rekening) = 10 and Int(resultaat)=resultaat);"Ongeldig rekeningnummer"; "Geldig rekeningnummer" ) ) Voorbeeld-bestand in bijlage. ElfProef.zip Quote
0 pjotter Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Rony, geweldig leuk deze test maar mijn bank nummer is ineens niet meer geldig met jou programma Ik heb maar 9 cijfers in mijn bank nummer staan Ik heb net even gekeken op mijn bank maar het geld staat er gelukkig nog wel op. (alleen te weinig maar dat heeft niets met mijn bank nummer te maken.) Quote
0 Rony Rabijns Posted June 23, 2005 Author Posted June 23, 2005 Schijnbaar begint elke NL-rekening met een 0 die niemand gebruikt. Volgens Interpay en Postbank heeft een rekeningnummer 10 cijfers. Maw, zet die 0 er eens voor, en doe de test nogmaals. Quote
0 pjotter Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Je hebt gelijk met de 0 er voor geeft hij aan dat het een geldig nummer is , gelukkig maar . Weer wat geleerd met die 0 Quote
0 Sanne Posted June 23, 2005 Posted June 23, 2005 Is het niet zo dat het Nederlandse girorekeningnummer niet aan de 11-proef voldoet? Dat de 11-proef niet op een girorekeningnummer van toepassing is? "Als het bank-/gironummer is ingevuld (ongelijk aan nul of spatie) dan betreft het een postgironummer als het nummer uit niet meer dan zeven significante posities bestaat. Het is een banknummer bij meer dan zeven significante posities. In dit laatste geval moet het nummer voldoen aan de elfproef." Hmm: lijkt op te gaan voor girorekeningnummers van niet meer dan 7 posities. Quote
0 Rony Rabijns Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 http://www.interpay.nl/binaries/ClieOp03_januari_2005_tcm35-34967.pdf Pagina 20 Quote
0 Sanne Posted June 30, 2005 Posted June 30, 2005 Pagina 5: "Postbankrekeningen In tegenstelling tot bankrekeningnummers, die aan de elfproef voldoen (zie Bijlage 1), zijn Postbankrekeningnummers niet zelfcontrolerend. Als u niet zeker weet of u over het juiste Postbankrekeningnummer beschikt, lever dan ook de naam van de rekeninghouder mee." Quote
0 Rony Rabijns Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Kwam deze week ook deze tegen : /*------------------------------------------------------- Function Name: IsValidBankNumber Checks a Dutch banknumber for validity. Syntax: IsValidBankNumber ( banknummer ) Returns "true" if banknummer passes the '11-proef', "false" if not or an empty string if banknummer is empty. Author - Theo Ros ----------------------------------------------------------*/ If ( IsEmpty ( banknummer ) ; "" ; Let ( sNumber = Filter ( banknummer ; "0123456789" ) ; If ( sNumber = "123456789" or Length ( sNumber ) > 9 ; "false" ; Let ( nNumber = Right( "000000000" & sNumber ; 9 ) ; If ( Mod( GetAsNumber ( Left ( nNumber ; 1 ) ) * 9 + GetAsNumber ( Middle ( nNumber ; 2 ; 1 ) ) * 8 + GetAsNumber ( Middle ( nNumber ; 3 ; 1 ) ) * 7 + GetAsNumber ( Middle ( nNumber ; 4 ; 1 ) ) * 6 + GetAsNumber ( Middle ( nNumber ; 5 ; 1 ) ) * 5 + GetAsNumber ( Middle ( nNumber ; 6 ; 1 ) ) * 4 + GetAsNumber ( Middle ( nNumber ; 7 ; 1 ) ) * 3 + GetAsNumber ( Middle ( nNumber ; 8 ; 1 ) ) * 2 + GetAsNumber ( Right ( nNumber ; 1 ) ) ; 11 ) = 0 ; "true" ; "false" ) ) ) ) ) Quote
Question
Rony Rabijns
Syntax : CF_ElfProef(RekeningNummer)
Custom Function :
Voorbeeld-bestand in bijlage.
ElfProef.zip
7 answers to this question
Recommended Posts