Jump to content
  • 0

Invoerlijst opmaken

Henk_W

Question

Posted

Hallo club van wijzen,

Ik ben een new bee.

Graag zou ik een antwoord op mijn vraag willen.

Kan ik een invoerlijst uit een ander bestand opmaken, b.v. de kolombreedte. Ik wil namelijk het artikelbestand in een order te voorschijn halen zodat ik het artikelnummer en omschrijving zichtbaar heb.

Maar dan netjes in twee kolommen.

Is dit mogelijk? wie kan mij daar mee helpen :oops: .

grt,

Henk_W

25 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Een value list opmaken met data uit een ander bestand is kinderspel. Gewoon de dialoogpanelen volgen. Daar zit ook de mogelijkheid bij om twee datatypes naast elkaar te tonen, bijvoorbeeld artikelnummers en daarnaast de bijbehorende artikelomschrijvingen, zodat het niet nodig is de artikelnummers van buiten te leren om een juiste selectie te maken. Ik vermoed dat je dat bedoelt, hoewel je met "kolombreedte" ons wel op het verkeerde spoor zet. Als je een vaste breedte wil, kun je niet anders dan met portals werken, maar dat is een heel ander verhaal.

• 0
Posted

Hoi AvD,

Dat is wat ik bedoel kolom artikelen en kolom omschrijving.

Maar als ik ze dan open in het order bestand zijn de kolommen niet netjes b.v.

art_nummer Omschrijving

1234 materiaal1

123456 materiaal2

123 materiaal3

En ik wil de kantlijn van de tweede kolom ook recht hebben ivm duidelijkheid

grt,

Henk_W

• 0
Posted

Dat kan dus NIET, want is niet door FileMaker voorzien.

In dit geval, en als het echt zo moet, dan moet je overschakelen naar scripted portals met een picklist systeem. Vraag is natuurlijk of dat de moeite loont.

• 0
Posted

Ik weet niet of het de moeite loond want ik gebruik deze app voor mijn eigen bedrijf, dus in mijn vrije tijd kan ik alles maken wat in mijn kunnen ligt.

Portals heb ik nog niet gemaakt daar zou ik mij in moeten verdiepen.

grt,

Henk_W

• 0
Posted

Dit is voor mij geen oplossing omdat de artikelcode door verschillende leveranciers wordt aangeleverd.

En ik gebruik ze ook als barcode, die dan niet meer werken.

Maar toch bedankt voor het mee denken.

Misschien nog andere sugestie's :idea:

PS:

Ik heb nog een klein probleempje ik krijg geen vertikale schuifbalk in een portaal wat ik heb aangemaakt.

Ik heb het wel aangevinkt.

grt

Henk_W

• 0
Posted (edited)

Het is toevallig niet mogelijk om met FM7 de voorlopende nullen in onzichtbare inkt te zetten, Sanne? (Of zijn er geen spaties even breed als een nul?)

Ttz, wel voor een calculatieveld of auto-enterveld neem ik aan, maar zijn ze dan ook wel onzichtbaar in de value list?

Kan je trouwens in één keer zo'n auto-enter ID genereren met voorlopende nullen (zonder extra veld)? [maar goed, ik ga wat off-topic misschien :oops: ]

Edited by Guest
  • 0
Posted

Eerst en vooral zou ik niet de leveranciercode en of barcode als artikel id gebruiken.Dus gewoon eigen mooie opvolgende Id's waaraan een leverancier Id of barcode gekoppeld is.Dan is je eerste probleem al opgelost,maak dan een invoerlijst die je produkten bvb op alfabet (of alle) toont en je hebt een overzichtelijke invoerlijst

Heb je genoeg records in je portaal en is je portaalopmaak in orde?

anders een zipje

• 0
Posted

Ron7,

Je hebt gelijk misschien moet ik dat maar gaan doen, maar dat neemt niet weg dat de opmaak niet is aan te passen.

Ik heb voldoende records in het portaal en in de opmaak aangevinkt dat ik een schuifbalk wil

Ik denk dat het een groot zipje zal worden het is al een werkende database :lol:

grt

Henk_W

• 0
Posted
PS:

Ik heb nog een klein probleempje ik krijg geen vertikale schuifbalk in een portaal wat ik heb aangemaakt.

Ik heb het wel aangevinkt.

grt

Henk_W

Experimenteer (in layout-mode) met lijndikte en lijnkleur van je portaal

• 0
Posted
Ik heb voldoende records in het portaal en in de opmaak aangevinkt dat ik een schuifbalk wil

Klopt de gelegde relatie tussen de tabeloccurences?

Staan de velden van het portaal in de eerste (transparante) rij?

Zijn het velden die zijn gebaseerd op dezelfde tabeloccurence als de portaal (niet noodzakelijk maar handig om te debuggen)?

Staan de velden binnen de lijnen van de eerste rij?

• 0
Posted
Het is toevallig niet mogelijk om met FM7 de voorlopende nullen in onzichtbare inkt te zetten?

Ja, je kunt in plaats van voorloopnullen ook voorloopspaties gebruiken, en wanneer je de invoer op een mono-spaced font zet, heb je hetzelfde uitlijneffect.

1234 materiaal1 
123456 materiaal2 
  123 materiaal3

En natuurlijk zijn achterloopspaties ook mogelijk :)

1234   materiaal1 
123456 materiaal2 
123    materiaal3

• 0
Posted

Echt, ik had aan die TAB-stops gedacht, maar had er niet bij stilgestaan dat de instelling ervan gehoorzaamde aan die voor het veld zelf. Want dat lost dan alles op. Ik ga dat meteen eens proberen.

Nog een bewonderende blik naar de Chinese eetstokjes :wink:

• 0
Posted

Sh... :evil:

"Izzi no workin", althans niet hier. De Tab wordt voorgesteld als een blokje, en er is géén tekstverschuiving naar de ingestelde tab-positie*. Ben ik de enige pechvogel of werkt het nergens?

------------

* De Tab werkt wel in het calculatie-veld zelf, maar als dat calc field in de value list wordt gebruikt, dan krijgen we het blokje...

• 0
Posted

Zitten we niet op een verkeerd spoor ?

Wie zegt dat Henk een invoerlijst wil op basis van een berekening ?

Ik denk dat ie daar niets mee kan doen.

Hij heeft die invoerlijst namelijk nodig voor de ingave van een order. Dan heeft ie dus een invoerlijst lijst nodig met ID's en als tweede veld de omschrijving van de artikelen. Enkel op die manier kan hij eenvoudig zijn orders ingeven.

• 0
Posted

Oeps, inderdaad, sorry, ik moet beter de vragen leren lezen. Dat werkt inderdaad niet in een value list. Met een mogelijke "tabs_to_spaces()" functie zou het wel lukken, maar dat zeg ik nu maar gewoon om mijn gezicht te redden... :P

• 0
Posted

< na wat overleg in de wandelgangen ... >

De volgende truuk werkt op Mac ook niet :

Maak een veld Tab en vul dat met een Option-Tab

Maak een berekeningsveld waar je het veld Tab concateneert met de omschrijving van het artikel

Maak een valuelist op basis van een eerste veld ID en een tweede veld, zijnde dat nieuwe berekeningsveld.

Hang deze valuelist aan je ID-veld in je portaal.

Dat werkt dus niet .... noch op Mac, noch op Win (dixit AvD)

Sorry Peter, het idee was wel goed. :cry:

In Filemaker 8 ... :wink:

• 0
Posted (edited)

Check ook deze truuk eens :

http://www.filemakermagazine.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=527&mode=thread&order=0&thold=0

No Number Popups (Matt Petrowski)

Synopsis: You may have seen this problem before. You want to provide a popup list and you also want to normalize your data. You make the jump to using a join file and numerical ID key values. Then you run across the big disappointment where your value list displays as

3 Cat
1 Dog
2 Lizard

Users don't make choices based on the numbers, but FileMaker insists on using them with normalized data. You just want to show Cat, Dog and Lizard without the numbers in the value list. Well, fix what FileMaker should have done properly in the first place. With this powerful FileMaker 7 technique you'll quickly know how.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Allez vooruit dan :-)

De truuk komt er op neer om de auto-enter calculatie te gebruiken in combinatie met de juiste TO's.

Je maakt een valuelist van de omschrijvingen, hangt die aan het veld ID, plaatst dat veld op de achtergrond onder het veld omschrijving dat niet editeerbaar is. Zet op het veld ID een auto-enter calculatie met vervangen toegestaan. De calculatie (=ID) komt uit de TO op basis van de omschrijving.

Bondiger kan ik het niet uitleggen ...

• 0
Posted
Wat dus betekent dat je nat gaat als je dezelfde omschrijving met verschillende ID's hebt?

Ja. Maar daar is het dus ook een workaround voor : je fietst rond het probleem maar uit het oog verliezen doe je het nooit. :-)

• 0
Posted
Dit is voor mij geen oplossing omdat de artikelcode door verschillende leveranciers wordt aangeleverd.

En ik gebruik ze ook als barcode, die dan niet meer werken.

Je kunt de voorloop/naloop-nullen/spaties direct na invoer weer verwijderen met de auto-enter. Daarmee blijf je dus de artikel/barcode origineel behouden, maar heb je ook een min-of-meer goed gepresenteerde invoerlijst.

Ik denk dat je de geboden oplossing onvoldoende hebt verkend op zijn mogelijkheden.