Jump to content

Serial nummer in gerelateerde records

Recommended Posts

Posted

Hoofdfile = offertes

gerelateerde file = offertelijnen

Ik had graag gehad dat per offerte de gerelateerde offertelijnen telkens genummerd werden 10, 20, 30, enz. Dus dat ze in principe per offerte terug van 0 (of 10) starten en als er daarna offertelijnen worden bijgevoegd de nummering terug doorgaat vanaf het laatst gebruikt 10-tal.

Dit ook met de bedoeling om indien nodig een offertelijn te kunnen tussenvoegen en dus het nummer te overschrijven door bv 25 zodanig dat deze lijn zich tussen offertelijnen 20 en 30 sorteert.

Suggesties? Alvast bedankt

Posted

Vermits je toch met een Portaal werkt is het zeer simpel op te lossen door een getalveld in offertelijnen aan te maken.Dit heeft als autoinvoer de calculatie Get(PortaalRijNummer) ; eventueel *10 ;

en zodoende creer je per portaalrecord een uniek volgnummer.Wil je de volgorde veranderen typ je in het gesorteerde portaal de nieuwe waarde en klaar is ...

Indien je portaal records gaat wissen moet je scripten (wat ik zowiezo met script doe) zodat de volgnummers de juiste waarde behouden

Ik gebruik deze methode om unieke Id's aan te maken per aankoop om nadien te traceren en nooit problemen mee gehad