Jump to content
  • 0

geen berekening in Case

jaapwiering

Question

Posted

Voor een boekhouding heb ik twee tabellen: Invoer en Journaal. Invoer slaat alle "overkoepelende" zaken op als boekdatum en omschrijving. Journaal zijn o.a. de grootboekcodes, en bedragen en staat in een portal in de tabel Invoer.

Bij het invoeren van bedragen wordt gekeken naar de som van alle bedragen in dat portal (het veld Invoer::controle). In de meeste situaties is het tweede bedrag namelijk de negatieve waarde van het eerste bedrag. Behalve bij berekeningen met BTW. De automatische invoer op berekende waarde is:

Case (

Grootboekcode = 151 ; Round ( 0 - ( Invoer::Controle / (1 + ,06) - Invoer::Controle ) ; 2 ) ;

Grootboekcode = 153 ; Round ( 0 - ( Invoer::Controle / (1 + ,19) - Invoer::Controle ) ; 2 ) ;

Grootboekcode = 156 ; Round ( 0 - ( Invoer::Controle / (1 + ,06) - Invoer::Controle ) ; 2 ) ;

Grootboekcode = 158 ; Round ( 0 - ( Invoer::Controle / (1 + ,19) - Invoer::Controle ) ; 2 ) ;

Invoer::Controle )

Checkbox "Bestaande waarde van veld niet vervangen" is AAN.

Checkbox "Niet evalueren als alle velden waarnaar wordt verwezen leeg zijn" is AAN.

FM-versie 7.03 op Mac.

Deze berekening heeft tot voor kort gewerkt, maar werkt nu niet meer en ik begrijp niet waarom. Ook werkte het uitstekend in FM3. Ik constateer dat FM7 geen berekening wil uitvoeren in een Case. Kan het aantal records van invloed zijn? Of andere berekeningen die op de achtergrond iets willen?

Alvast dank voor jullie meedenk-acties.

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

FM7 schijnt nu geen tekst meer te negeren die in numerieke velden staat, wat aanpassingen kan vergen. Geen idee of dit in jouw geval van toepassing is :)

• 0
Posted
Ik constateer dat FM7 geen berekening wil uitvoeren in een Case.
Correct opgemorken. Alleen wat ongelukkig gezegd.

FileMaker 7 zal alleen dat stuk uitrekenen van een Case() functie dat voldoet aan de 1st gestelde voorwaarde die True geeft, en dan de functie verlaten. FileMaker Pro 6 deed dat onlogischerwijze niet, en berekende alle uitkomsten, of ze nu gebruikt werden of niet. In bijna alle toepassingen was dat ongewenst en veel te traag.

• 0
Posted

Dank voor jullie reacties. Maar ik zit helaas nog geen stap dichter bij een mogelijke oplossing.

---

Gido schrijft:

M7 schijnt nu geen tekst meer te negeren die in numerieke velden staat

Mijn antwoord:

Grootboekcode is weliswaar een tekst-veld, maar wordt alleen maar gekeken of dat Waar is of niet.

---

Rony vraagt:

In een versie lager dan 7 veronderstel ik?

Mijn antwoord:

Het heeft in versie 7 gewerkt. Misschien heb ik andere verwijzingen gemaakt en heb ik het daardoor verknalt.

---

Rony schrijft:

FM 7 gaat anders om met het committen van records

Mijn tegenvraag:

Wat moet ik dan anders doen?

---

Peter schrijft:

FileMaker 7 zal alleen dat stuk uitrekenen van een Case() functie dat voldoet aan de 1st gestelde voorwaarde die True geeft, en dan de functie verlaten.

Maar antwoord:

Dat heb ik gemerkt en heeft wel eens tot verrassende resultaten geleid. Maar dat is ook hier niet het geval.

---

Ik heb nog wat extra input die misschien tot meer inzicht in het probleem leidt. Het veld Invoer::Controle is een niet opgeslagen berekening: 0- Sum ( Journaal::Bedrag ).

Nogmaals dank voor jullie ideeën.

• 0
Posted

De calculatie werkt op zijn eigen wel

Zou ik uitzetten indien de grootboekcode verandert moet ook de calculatie aangepast

Denk dat het probleem in de relatie met invoercontrole (niet opgeslagen berekening) ligt,probeer eens een berekening van het veld en niet autoinvoer.

• 0
Posted

Zou ik uitzetten indien de grootboekcode verandert moet ook de calculatie aangepast

BRAVO! Dat was de oplossing van het probleem. Ik kan niet goed begrijpen waarom andere opties dan wel werkten, maar zal er eens op gaan letten.

Hartelijk dank voor het meedenken. Dit is werkelijk een voortreffelijk forum!

• 0
Posted

Verdorie, ik wou het al lang zeggen, maar gezien mijn FM7 beginnerstatus heb ik het niet geriskeerd :lol::wink: Teken dat ik hem begin te snappen dan toch 8)

• 0
Posted

Graag gedaan,daarom is het ook een forum he :D

FileMaker 7 zal alleen dat stuk uitrekenen van een Case() functie dat voldoet aan de 1st gestelde

Zo moet het inderdaad ook berekend worden,je hebt logischerwijze nooit 2 dezelfde voorwaarden in een case,wat dat betreft zit 7 op het juiste spoor.