Jump to content
  • 0

Updates van applicaties

Arnoud

Question

Posted

Updates van toepassingen grrrr.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd: 1. data in aparte file onderbrengen en 2. uitgebreide ex/importeerscripts.

Een aparte datafile vind ik lastiger programmeren maar heeft als voordeel dat eenvoudige wijzigingen in de motor zonder aanpassing van de datafile mogelijk zijn. Maar wat als er nieuwe velden toegevoegd moeten worden?. Een aantal reserve velden inbouwen zeker? Van ''versioning'' is dus helaas geen sprake. Ex/importeerscripting werkt aardig, maar je moet wel voor elke file een ex/importscript aanmaken die centraal aangestuurd wordt. En het script moet zo slim zijn om lege bestanden te herkennen want die importeren zo lastig...

Ik zou graag eens horen hoe jullie hier mee omgaan.

vr.gr.

Arnoud

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Vreemd nooit een reaktie op gekomen.

Stel een derde heeft mijn applicatie van 40 tabellen in gebruik.

Tijdens het gebruik komen er allerlei wensen en bugs naar voren waardoor de database aangepast dient te worden.

Scripts, layouts worden gewijzigd en nogal wat velden worden toegevoegd.

Hoe gaan de professionele ontwikkelaars te werk opdat de klant met zo min mogelijk rompslomp met de update kan gaan werken.

• 0
Posted

Er zijn toch verschillende topics die hierover gaan...

Edoch scheiding van data en interface is altijd de mooiste (maar inderdaad ook het lastigste om te bouwen voor Filemaker ontwikkelaars :wink: ).

Im- en export doet het meestal prima.

't valt soms niet mee een Filemaker ontwikkelaar te zijn :D

• 0
Posted

Prachtig die scheiding van data en interface als er geen velden worden toegevoegd. Resteert de ex- en import van 40 files. Voor oplossingen met weinig tabellen is dat nog doenlijk, maar afgezien dat de klant hopelijk goed door het update proces heenkomt moet in de update ook alle exportscripts worden nagelopen. Scheiding van data en motor zal mij in feite een zorg zijn, het gaat om het kunnen realiseren van een snelle update. Dat het zoveel makkelijker kan daar weet Stef alles van.

Waar ik alleen benieuwd naar was is hoe iemand die zijn dagelijks brood met Filemaker verdiend dit oplost.

• 0
Posted

Wat ik nu doe sinds versie 8:

exporteren van alle tabellen, alle velden naar het buroblad van Windows, gevolgd door submappen met de datum van vandaag en de pakketnaam.

Als dan dezelfde dag de oude versie verwijdert wordt (volledig) en de nieuwe versie weer geinstalleerd, kan de boel volgens automatisch geimporteerd worden.

Ik overweeg nog ergens het versienummer er in te slaan en uit te lezen, zodat conversies ook achter de import aan te automatiseren zijn.

Maar aangezien ik slechts een redelijk beperkte klantenkring heb gehad kon alles nog goed opgelost worden.

Door bewust met het versiebeheer om te gaan en af te dwingen dat alle klanten naar de nieuwste versie over gaan, loopt dat goed.

• 0
Posted

Ik werk ook met versies, automatiseer het export import verkeer met het automatisch aanpassen van de key nummering. Bij het programmeren hou ik er rekening mee dat het alle infomatie over te hevelen zijn. Dus bijv. alle value list in een tabel etc.

Groet,

WJ