Gido_ Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 Wat doe je bv best met de Dialog boxes? Ik kan me momenteel als beste slechts inbeelden: Radio buttons in de prefs: Taal: 1. Nederlands 2. Engels Voor elke dialoogtekst dan een globaal herhalend veld maken, zodat je de tekst in de dialoogbox kan specifiëren als Dialoog#[nTaal] Je moet dan wel voor elke dialoogtekst nog een veld maken. Ik kan me ook inbeelden dat je een max aantal talen voorziet en met een formule werkt op één veld met heel veel herhalingen. bv. gDialoog[0 + nTaal * DialoogID] ID... mm, Aha...!? Zet je ze best allemaal in een gerelateerde tabel of zo? Quote
0 Rony Rabijns Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 - 1 tabel met 2 velden : NL en UK - werken met een scriptparameter (=recordnummer en taal) dat is het eenvoudigste. Quote
0 Gido_ Posted July 1, 2005 Author Posted July 1, 2005 Ik versta: - Een extra tabel voor die tekstjes dan toch (?) Op hoe je 't verder bedoelt met die parameter ga ik nog wat broeden Klinkt al wat medium geavanceerd... (is niet als belediging bedoeld, mijne hoog-geavanceerde ) Quote
0 rmw Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Alleen jammer dat je tekst voor de KNOPPEN in het dialoogvenster van FM niet kunt berekenen... rmw Quote
0 Bonte Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Ik maak m'n programma nu ook meertalig en dat werkt perfect. Je maakt een extra taal_tabel met een veld voor de ID (NL-E-D ...) en voor elke knop of dialoog ook een veld, het best benoem je dat veld naar hetgeen er in staat. bv taal_ID dialoog_deze gegevens verwijderen dialoog_doorgaan met ok annuleer enz enz Gewone velden dus en per taal 1 record, voor engels/nederlands zul je dus 2 records hebben maar het kunnen er evengoed 100 zijn. Als je een knop maakt in een layout zul je er dus een veld moeten op-plaatsen. Dit werkt met tekst maar evengoed met afbeeldingen, gewoon een afbeelding per taal opnemen. In het veld taal_ID uiteraard de taal-code NL of E Elke andere tabel moet ook een taal_ID hebben maar nu in een globaal veld en telkens met een relatie naar de taal_tabel. Die taal_ID-globalen ga je moeten vullen via een script al de gebruiker z'n taal kiest. Het leuke is dat je onbeperkt talen kunt opnemen en later makkeleijk talen en verbeteringen kunt toevoegen via een simpele import. Onder elk van die taal-velden moet je wel een effen gekleurd vlak plaatsen om het blinken/flikkeren van de velden te voorkomen. Het enige nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb is dat de velden niet zichtbaar zijn in de find-modus, je kunt dat oplossen door nog een reeks globaal velden te maken en deze via een lookup of script te vullen met de gewone taalvelden op het moment dat de gebruiker z'n taal kiest. Quote
0 Gido_ Posted July 3, 2005 Author Posted July 3, 2005 Onder elk van die taal-velden moet je wel een effen gekleurd vlak plaatsen om het blinken/flikkeren van de velden te voorkomen. Je kan toch ook met merge fields werken waarvan je de achtergrond kleurt, denk ik? Of zelfs van die gewone velden. Of moet het echt een extra vlakje zijn? Ik heb zelf geen last van dat flikkeren, maar dat is omdat ik maar één record heb (data separation model) Het enige nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb is dat de velden niet zichtbaar zijn in de find-mode, je kunt dat oplossen door nog een reeks globaal velden te maken en deze via een lookup of script te vullen met de gewone taalvelden op het moment dat de gebruiker z'n taal kiest. NIET zichtbaar in find modus? Is dat niet juist wat wenselijk is? Hier begrijp ik niet wat je bedoelt... En ik zou ook verwachten dat ze *wel* opduiken in find mode (waarvan je de toegang dan toch al kan afzetten in field behavior) Die taal_ID-globalen ga je moeten vullen via een script al de gebruiker z'n taal kiest. Ik denk dat bij mij de keuze-radio buttons als key al voldoende is, tenzij je de allereerste keer bij opstarten een taalkeuze wil bieden. Quote
0 Bonte Posted July 3, 2005 Posted July 3, 2005 Onder elk van die taal-velden moet je wel een effen gekleurd vlak plaatsen om het blinken/flikkeren van de velden te voorkomen. Je kan toch ook met merge fields werken waarvan je de achtergrond kleurt, denk ik? Of zelfs van die gewone velden. Of moet het echt een extra vlakje zijn? Ik heb zelf geen last van dat flikkeren, maar dat is omdat ik maar één record heb (data separation model) Ik heb enkel goeie resultaten met een extra volvlak onder de velden, vergeet niet dat je met dit systeem overal gekleurde velden gebruikt als knoppen. In mijn "data separation model" versie heb ik 0 records bij de layout maar het flikkeren blijft een probleem in de lijstweergave. Het enige nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb is dat de velden niet zichtbaar zijn in de find-mode, je kunt dat oplossen door nog een reeks globaal velden te maken en deze via een lookup of script te vullen met de gewone taalvelden op het moment dat de gebruiker z'n taal kiest. NIET zichtbaar in find modus? Is dat niet juist wat wenselijk is? Hier begrijp ik niet wat je bedoelt... En ik zou ook verwachten dat ze *wel* opduiken in find mode (waarvan je de toegang dan toch al kan afzetten in field behavior) Je gebruikt gewone gerelateerde tekst-velden als knoppen (geen globalen) dus is de inhoud niet zichtbaar in de find modus. Om dat te vermijden moet je de noodzakelijke knop-teksten in globalen proppen en die gebruiken in de find-modus. Die taal_ID-globalen ga je moeten vullen via een script al de gebruiker z'n taal kiest. Ik denk dat bij mij de keuze-radio buttons als key al voldoende is, tenzij je de allereerste keer bij opstarten een taalkeuze wil bieden. Als je maar met 1 tabel werkt is een simpele radiobutton voldoende maar elke tabel moet zo'n taal_ID_globaal hebben om een relatie te leggen met de taal_tabel. Quote
0 Gido_ Posted July 3, 2005 Author Posted July 3, 2005 Je gebruikt gewone gerelateerde tekst-velden als knoppen (geen globalen) dus is de inhoud niet zichtbaar in de find modus. Juist! Ik heb 'm - Zou mooi zijn als gerelateerde formattering kon overgenomen worden, kwestie van de lengte van sommige vertalingen te kunnen opvangen. Maar ach, het zou dan weer een boeltje door mekaar worden, "maar toch" soms Quote
0 Bonte Posted July 3, 2005 Posted July 3, 2005 Je gebruikt gewone gerelateerde tekst-velden als knoppen (geen globalen) dus is de inhoud niet zichtbaar in de find modus. Juist! Ik heb 'm - Zou mooi zijn als gerelateerde formattering kon overgenomen worden, kwestie van de lengte van sommige vertalingen te kunnen opvangen. Maar ach, het zou dan weer een boeltje door mekaar worden, "maar toch" soms lol, je wil het weer allemaal hé Het tekstveldje die je gebruikt als knop kun je natuurlijk formatteren zoals je met elke knop kan doen of je plaatst er een gewone knop onder, zorg voor een voldoende groot veld rekening houdend met de vertalingen. Of bedoel je iets anders? Quote
0 Gido_ Posted July 3, 2005 Author Posted July 3, 2005 Ik ben zelf nogal een Engels-fan, dus ik haat het om knoppen/gebieden veel groter te moeten voorzien voor Frans, Nederlands, etc. Is soms gewoon geen plaats voor Dus daarom zou het mooi zijn. Is altijd wel iets op te vinden, "maar ja"... Ik snap nu al beter waarom je een aantal functies beter een icoon geeft, zoals "+", ipv New door Nieuwe te moeten kunnen vervangen en zo - Met die find mode heb ik gelukkig ook geen probleem, omdat ik één enkele gescripte search box gebruik Quote
0 mikezwet Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 Tijdje terug een database gemaakt met een multilanguage optie. Nu kwam ik dit topic tegen en heb een (uitgekleed) voorbeeldje gemaakt en hier op het forum geplaast. Hoop dat iemand er in de toekomst nog iets aan heeft. Groetjes, Mike Zwetsloot, ChooseLanguage.zip Quote
0 AvD Posted August 6, 2007 Posted August 6, 2007 Knap gedaan! Misschien kan je nog een stapje verder gaan met deze tip. Quote
0 mikezwet Posted August 6, 2007 Posted August 6, 2007 Knap gedaan!Misschien kan je nog een stapje verder gaan met deze tip. Goeie tip, zal ik zeker onthouden. (Het werd inderdaad al een rommeltje) Ik heb nu ook nog de mogelijkheid ingebouwd om een "language" te exporteren. Door gebruik van een auto-it scriptje krijgt het export bestand automatisch de naam van de "language" Daarna kan je hem natuurlijk weer importeren of updates als iemand anders de taal heeft aangepast. Quote
Question
Gido_
Wat doe je bv best met de Dialog boxes?
Ik kan me momenteel als beste slechts inbeelden:
Radio buttons in de prefs:
Taal: 1. Nederlands 2. Engels
Voor elke dialoogtekst dan een globaal herhalend veld maken, zodat je de tekst in de dialoogbox kan specifiëren als Dialoog#[nTaal]
Je moet dan wel voor elke dialoogtekst nog een veld maken.
Ik kan me ook inbeelden dat je een max aantal talen voorziet en met een formule werkt op één veld met heel veel herhalingen.
bv. gDialoog[0 + nTaal * DialoogID]
ID... mm, Aha...!? Zet je ze best allemaal in een gerelateerde tabel of zo?

13 answers to this question
Recommended Posts