Jump to content
  • 0

Tekstformattering & Formaatdetectie/manipulatie

Gido_

Question

Posted (edited)

Ik zou "heeeeel graag" hebben dat bij het inplakken van een tekst een dubbele return wordt vervangen door een dubbele return die een kleinere spatie geeft, kwestie van bij grote teksten niet half de pagina te verkwisten.

Ik wil de dubbele return op zich wel zo laten, maar enkel de spatie kleiner hebben.

Als je manueel een spatie een kleinere font size geeft, lukt dit mooi.

Definieer ik bv. echter een auto-enter als

Substitute ( tekst ; "¶¶" ; "¶" & TextSize ( "¶"; 6 ))

of

Substitute ( tekst ; "¶¶" ; "¶" & TextSize ( " "; 6 ) & "¶")

dan blijkt dat technisch wel gebeurd te zijn, maar niet visueel zo getoond...:cry:

-

Wanneer dit voor niet-tijdelijke toepassingen wordt gebruikt, loopt de filegrootte misschien ook wel relatief op? Ik heb geen idee hoeveel bytes er intern aan verspeeld worden elke keer :?:

Edited by Guest

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Substitute ( tekst; "¶¶" ; "¶" & TextSize ( "¶"; 6 ))

Voilà dan :lol: Dit kost mij wel (minstens) drie extra bytes in de calculatiedefinitie :wink:

Gezien de frank niet meer bestaat, moet ik idd "twee voor ne frank" maar eens gaan afschaffen...

• 0
Posted

Trouwens, het gaat er mij om, om relatief de Line Spacing kleiner te hebben, ik wil niet de dubbele return eruit.

Als ik bv een artikel bekijk in Verdana 11, LS 7, dan ziet dat er ook goed uit in de grotere schermlayout van dat artikel, die dan bv op Palatino 14, LS (diezelfde) 7 staat. Zo heb ik in beide versies geen overbodig schermvullend wit en tegelijk een professionele spatiëring, door één en dezelfde verandering te hebben gedaan, en zonder er één return van te maken, die bij export of zo de regels aan mekaar zou plakken.

Moet nu alleen eens testen hoeveel code hij er intern voor gebruikt... Want als dat à la html is, dan is dat voor elke occurence een heel file-vergrotend code-gedoe op de duur... :?

Ik heb natuurlijk ook een checkbox om het per record te gebruiken of niet, wanneer het mij al dan niet stoort 8)

• 0
Posted

Mm, zeer gevaarlijk speelgoed toch, die aan/af checkbox :lol: Want indien achteraf gebruikt, vernietigt het je andere tekstformatteringen (zoals kleuren). Ik ga dit sowieso maar in een script zetten ipv een auto-enter, want dat voorkomt dit probleem.

• 0
Posted

Tenzij ik iets "hidden in plain site" overzie, is het toch *niet* mogelijk om FM te laten detecteren of tekst al dan niet in een kleur staat, hé?

Had bv handig geweest om met een knopje enkel de tekst eruit te halen die gekleurd is en zo, zonder andere markers te moeten toevoegen...

• 0
Posted

www.clevelandconsulting.com/support/vie ... 7ad1c27dec

Ik vermoed meer en meer dat het mogelijk is, en gok alvast "ja" wegens volgende info:

answer 2:

Take a look at my "Style Manipulation" example on my website:

http://www.spf-15.com/fmExamples/

It uses GetAsCSS() to get the style information back out - one of the examples there

shows how to make all italic text bold, for instance.

www.spf-15.com/fmExamples/styleManipulation.fp7.sit

• 0
Posted

Die file bevat een paar tiental functies die mekaar oproepen, maar je kan er dan ook "alles" mee 8)

Blader in de layouts voor verschillende vbn.

• 0
Posted

Nee, waarom...? Ze hebben wel een beter zicht op de mogelijkheden :wink:, en mijn intuïtie heeft dat aangevoeld :D

Het is inderdaad niet mogelijk.

-

Maar ja, het is natuurlijk ook de bedoeling dat de leerling zijn meesters af en toe eens onrechtstreeks verbaast :wink: (en ik heb nog niet bewezen dat wat ik wil ook gaat lukken :lol:)

• 0
Posted

"Ik had graag" met een knopje alle URLs kunnen kleuren/onderlijnen.

Helaas is de speciale functie hiervoor HOPELOOS traag (onbruikbaar) voor ietwat langere teksten, vandaar wou ik dit met een script oplossen...

Mijn werkwijze was om alle URLs naar een tijdelijk return separated veld te zetten, waarna ik die veldinhoud (kleur)formateerde en de URLs met een Loop terug in het origineel tekstveld wou Substituten...

1) Helaas: Substitute blijkt geen kleuren te willen overnemen?

maar...

2) Ook als ik de kleurformattering in de Substitute zet, doet hij het niet.

maar...

3) Het vreemde is, als ik een knop definieer met een enkele Substitute van het ene woord naar een gekleurd, dan gaat dit *wel*... :?:

Het lijkt erop of Substitute kleurformattering niet wil werken voor variabelen dan?

Waar het misgaat is in de Substitute:

LOOP

Original text =

Substitute (Original text ;

MiddleValues ( CR_urls ; loopCounter ; 1) ;

TextStyleAdd ( MiddleValues( CR_urls ; loopCounter ; 1) ; Underline ))

END

Die geeft dus noch underline, noch kleur (als ik een kleurformatering inbreng)

Mss gebruik ik MiddleValues verkeerd...

• 0
Posted

Inderdaad, die neemt de CR erbij... Dus nu lukt het, maar dan wel met een hele "workaround" formule...:roll:

Is er geen functie die gewoon die value neemt zonder de CR? (zonder Filter te gebruiken :lol:)