Jump to content
  • 0

Dubbele records probleem

EJK

Question

Posted

Beste Filemakers,

Ik ben zoals vele newbies een database aan het opzetten voor mijn bedrijfje.

Ik verricht medische keuringen bij particulieren die een verzekering hebben afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij.

Ik heb een simpele database opgezet waarbij ik in een tabel de gegevens van de client invoer (clietgegevens). Hiervoor gebruik ik een clientnummer(=recordnummer)

Deze clientgegevens gebruik ik ook voor een eenvoudige balans en voor facturering. Nu is een van mijn probleem dat er dubbele records met hetzelfde client nummer ontstaan m.n. in de Balans tabel. Ik vermoed dat een en ander op te lossen is door een script maar heb hier als FM beginneling te weinig verstand van.

Bij gevoegd het opgeschoonde FM bestand

Bvd

Met vriendelijke groeten

E.J.

KopieKMK.fp7

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Je zou om te beginnen eens kunnen zoeken naar een oplossing in deze database! :wink:

Zou het kunnen dat je 'deze database' bent vergeten te posten? :?:

• 0
Posted
Je zou om te beginnen eens kunnen zoeken naar een oplossing in deze database! :wink:

Zou het kunnen dat je 'deze database' bent vergeten te posten? :?:

Ach formeel technisch gezien is dit forum misschien geen database,

maar daar doelde ik op. :wink:

Maar het geen ik wil zeggen is dat er nog al wat vragen worden gesteld waarover reeds uitgebreid is gepost, ook door mij hoor!

Het simpel intikken van wat zoekwoorden had een schat aan info opgeleverd.

vr.gr.

Arnoud

• 0
Posted

Beste E.J.

Het zou waarschijnlijk niet slecht zijn moest je eerst wat kennis verwerven ivm het opzetten van een (relationele) database.

Je datamodel en bijhorende relaties hangt maar met haken en ogen aan elkaar en zal nooit tot een goed resultaat leiden. Je maakt het ondermeer nodeloos ingewikkeld. (Troost je dit is een fout die veel beginners maken)

Misschien kun je beginnen met de volgende lectuur eens rustig door te nemen: http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1242

Uit je datamodel is ook niet echt de bedoeling van het bestand balansKMK af te leiden. Wanneer je dat even kunt toelichten, wil ik wel eens een simpel voorbeeldje opzetten.