Jump to content
  • 0

Prijs Afspraken per Klant

izci

Question

Posted

Stel je hebt een Artikelenbestand met verkoopprijzen.

Nu zijn er klanten waarmee een bepaalde verkoopprijs per artikel is afgesproken.

Tijdens het aanmaken van een verkooporder moet bij die klanten waarmee een prijsafspraak is afgesproken de prijzen van de artikelen worden overgenomen met de afgesproken prijsafspraak.

Bij de overige klanten waarbij geen prijsafspraken zijn gemaakt moeten de normale verkoopprijzen in de artikelenbestand worden overgenomen.

Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken? Wie weet er iets voor?

Groetjes,

Izci

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik gebruik al jaren standaard een klant prijslijst,ongeacht vaste prijzen.

Maak een tabel prijslijst aan en relateer via key Klant_Produkt.Zodoende bekom je per klant de eigen prijs.

Deze prijslijst loopt achter de schermen en wordt automatisch aangevuld met eventuele nieuwe prijzen vanuit bestelbon of faktuur.

Je kan dan nadien ook nette prijs- en brutowinst overzichten per klant printen.

In het klantenbestand kan je als optie nog de keuze aanvinken:Standaardprijs;Groothandel;Afspraak enz...

Een dagje plezier dus :D

• 0
Posted

Ik weet niet wat ik fout doe! :(

Ik heb de volgende tabellen:

-Artikelen (met ArtikelID , Omschrijving en verkoopprijzen)

-Klanten (met KlantID en Naam)

-PrijsAfsprakenKlant (met RelatieID, ArtikelID en Verkoopprijs)

-Klanten (met KlantID en Naam)

-Verkoop (met VerkoopID en KlantID en portaal Orderlines)

-Orderlines

Wanneer ik bij Verkopen een KlantID selecteer en in de Portaal een Artikel selecteer, moet het systeem de normale verkoopprijs noteren.

Maar bij sommige artikelen heeft die klant een prijsafspraak, dus dan moet er in de Portaal de afgesproken prijsafspraak worden vermeld.

• 0
Posted

Logisch op een rijtje indien prijsafspraken een eigen tabel is (wat best is daar meerdere produkten verschillende prijzen voor verschillende klanten kunnen hebben)

De prijsafspraken staan in hun eigen tabel (Art_Id ; Klant_Id en prijs)

We willen de juiste data in de orderline krijgen:

Dus verkoopprijs orderline wordt een getal met automatische invoer

if( Prijsafspraak = "Ja" ; de prijs uit prijsafspraak ; de standaardprijs uit Artikelbestand)

Om te prijs uit prijsafspraak te plukken moet een relatie tussen orderline en prijsafspraak bestaan

Dit is de Klant_Id en Artikel_id van orderline naar Klant_Id en Artikel_Id prijsafspraak.

Indien deze relatie toestaat om records aan te maken kan je de prijsafspraaklijst en het artikelbestand automatisch aanvullen terwijl je verkopen invoerd.

Ik gebruik echter enkel een afspraak prijslijst voor dergelijke toepassingen.Indien prijs niet afspraak is kan men nog de standaard daarin gebruiken plus

Voordelen: prijslijst met overzicht artikels per klant

vlug overzicht prijsschommelingen per klant

Mogelijkheid bestellijsten aan de hand van prijslijst te maken

En anders een zipje

• 0
Posted

Heb snel klein vb'tje gemaakt, kan je misschien helpen qua relatie en opbouw.Je relatie naar prijsafspraak klopt niet,je hebt ook genoeg aan 1 databank met meerdere tabellen.Vereenvoudigt de basis.

Fakturatie.zip

• 0
Posted

Beste Ron,

Bedankt dat je naar mijn bestand hebt gekeken.

Heb wel nog een opmerking:

Wanneer je een Artikel bij het Verkopen toevoegt die niet in de Klant_Prijslijst, neemt het niet de standaard Verkoopprijs over die zich in het tabel Artikels bevindt.

Groetjes,

M.Izci

• 0
Posted

Is maar een voorbeeld,ik heb hierin alle prijzen in de prijslijst opgenomen.Indien klant geen afspraakprijs heeft komt in de prijslijst de standaard prijs.

Je kan ook een relatie toevoegen van Lineitem naar Artikels en dan is er de keuze mogelijkheid,of prijslijst of artikelprijs

• 0
Posted

Dit lijkt er meer op. :)

Kan er bij het verkopen niet 1 prijsveld worden gezet met het Prijsafspraakbedrag of Algemeen Verkoopprijs?

Ik had bij de verkoopprijs in verkopen de volgende berekening:

If(Verkopen::Prijs Afspraak="Ja";PrijsAfspralenKlant::Verkoopprijs;Artikelen::Verkoopprijs)

Het geeft helaas alleen de Prijsafspraak weer en niet de Algemene Verkoopprijs.

Dit begreep ik dus niet. Het is een simpele functie. (Als Afspraak = Ja, zet de Verkoopprijs uit PrijsAfspraak, anders zet de Verkoopprijs uit Artikelen).

• 0
Posted

In verkopen heb je maar 1 prijs,ik had de 2 prijsvelden erin gezet om de 2 werkwijzen aan te tonen.Maar zo te zien heb je het relationele al wat beter onder controle :wink:

Toch zou ik in jou geval slechts 1 Databank gebruiken,is makkelijker en overzichtelijker als je gaat uitbreiden enz.

• 0
Posted

Bedankt.

De keuze waarom ik gebruik maak van meerdere bestanden is om later aanpassingen/veranderingen "misschien" makkelijker te maken.

En zo alleen bepaalde bestanden van de server kan veranderen en niet aan de rest van de bestanden hoef te komen.

Ik weet niet of dit de juiste werkwijze. Helaas heb ik nog niet zoveel ervaring in Filemaker!

Misschien kunnen we hierover een nieuwe onderwerp in de forum plaatsen. Dus wanneer je alles in 1 bestand moet stoppen en wanneer niet.

Groetjes,

M.Izci

• 0
Posted

Is al eens aangehaald in het forum,en 1 bestand werd geprefereerd.Persoonlijk opteer ik nu ook voor 1 bestand (was wat sceptisch bij overgang van 6 naar 7),maar na het omzetten van enkele toepassingen moet ik zeggen dat 1 bestand stukken sneller en handiger "werkt".Als je toepassing nadien ZEER complex (en dat wil al wat zeggen :D ) kan je nog enkele losse hulp bestanden toevoegen.

Je hebt nu een voorbeeld van je toepassing in 1 databank,als je daar wat mee oefent zul je vlug zien dat het makkelijker werkt.

Heb snelheid niet gemeten maar de server moet ook maar 1 bestand beheren t.o.v meerdere :?:

Klein voorbeeldje,je hebt slechts 1 of 2 scripts nodig om lijsten e.d. af te drukken.(gebruik Scriptparameter)

In jou toepassing heeft elk bestand zijn scripts nodig.

Greetz