Jump to content
  • 0

Wat is een handige kleine netwerk oplossing?

peerke

Question

Posted

Beste,

De situatie is 3 pc's met FM6. 2 pc's draaien onder XP home en 1 onder XP pro. De pc met XP pro is host van een fp5 database door te delen. Geen server dus. Deze situatie is niet optimaal maar heeft steeds goed gewerkt. Nu komt er een pc bij en omdat de host meer te doen krijgt, is het tijd voor een goede oplossing. De eerste vraag is, is FM server 5.5 nog te krijgen om de fp5 database te kunnen hosten. De volgende is wat aan te schaffen. Als je nu een (bijv Dell) server koopt kan je daar kiezen voor windows server 2003. Werkt dat? FM 5.5 geeft aan windows 2000 of NT nodig te hebben. Kan je ook een macmini met OS 10.4 kopen daar server 5.5 opzetten en die gewoon op de hub inpluggen of gaat dat problemen geven? Het kost de helft van de windows oplossing.

Er is weleens gezegd dat een oudere machine met windows 2000 genoeg zou moeten zijn voor een FM server. Wat zijn dan de minimum specs. Hebben die altijd voldoende netwerksnelheid (100mb)?

Ombouwen naar FP7 is nu geen optie. Het zijn 28 gerelateerde files en het functioneerd prima.

Wil iemand hier zijn licht op laten schijnen. Alvast dank.

Peerke

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Server 2003 werkt zeker,kan je al op een gewone PC installeren,zorg dat er minstens een Giga Ram inzit (is voornaamste) en een snelle HDD voor FM server.

Fm server 5 vind je normaal nog,google eens of vraag op forum.

Een nog goedkopere oplossing is server 2000 te gebruiken,werkt ook prima met Fm server.Als je Pc maar Ram heeft en een snelle HDD.

Ik zou wel onder de windows omgeving blijven,daar alle Pc's onder XP draaien,is ook handiger voor jou om in te stellen.

Wat betreft de netwerksnelheid zou ik me geen zorgen maken,een goede switch volstaat al

• 0
Posted

De MAC-mini is niet eens zo'n slecht idee. Je krijgt een goed stabiel besturings systeem waar je geen virus scanner op hoeft te draaien, is lekker vlot voor de FM database. Tevens kun je heel eenvoudig de webserver gebruiken omdat de Apache webserver er standaard in zit. Bovendien is het heel eenvoudig om alles opnieuw te installeren bij problemen zelfs door een leek. Kijk je naar de prijs dan is dit de beste oplossing. Voor Filemaker maakt het niet uit die werkt prima onder beide. Ik heb tijdelijk een mini mac ingezet voor de vereniging en daar werkte maximaal 5 man op en dat ging vlot. Nu hebben we op de vereniging een pentium III-933 met 512 mb en dat is aanmerkelijk langzamer dan de macmini. (bij de vereniging is dat nu een reden om ook aan de mini te denken). Voordeel als je met een PC werkt met XP-Pro dan kun je meteen externe desktop activeren.