Jump to content
  • 0

List - portal, niets in portal->record niet zichtbaar

loeserd

Question

Posted

Hallo allemaal, ik heb een vraagje: Ik heb in een database een layout gemaakt in listview. In een record is staan de gegevens van een bedrijf en daarnaast een portal waarin de producten van een bepaalde week (deze wordt aangegeven in de header) opgesomd worden. Nou komt het voor dat in een bepaalde week een bedrijf staat zonder producten in de portal. Zou ik die er uit kunnen filteren dat die dan niet zichtbaar zijn?!

Dus zegmaar als de portal leeg is die record niet zichtbaar is! ken da?!

en zo ja, hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?!

Alvast Dank voor de tips!

Loeserd

25 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

PortalLeeg = If ( Sum ( relationeel::altijd1 ) ≥ 1 ; "tonen" ; "weglaten" )

PortalLeeg [calculatieveld/tekst, in de moederrecords=lijst]

Altijd1 [nummerveld, auto-enter 1, in de dochterrecords, die wel of niet zichtbaar zijn in portal]

Zoek recs op ''tonen''

• 0
Posted
PortalLeeg = If ( Sum ( relationeel::altijd1 ) ? 1 ; "tonen" ; "weglaten" )

...

Zoek recs op ''tonen''

Nadeel van deze methode is dat de zoekactie ongeïndexeerd is en dus heel lang kan duren.

Je kan ook in het artikel veld in de portal zoeken naar '*'.

Dan vindt je alle bedrijven die in elk geval iets in de portal hebben staan.

rmw

• 0
Posted

Sorry voor de mega late reactie, maarja moest even op vakantie (niet vervelend trouwens hoor!) Ben weer terug bij het probleempje en wil gaan werken met de oplossing van rmw, maar weet niet zo goed hoe, waar moet ik precies de * inzetten?!

Dank in ieder geval voor jullie snelle reacties!!

Loeserd

• 0
Posted

Voor jou is het dus blijkbaar helemaal duidelijk!! Dus zou je me een zetje in de goede richting willen geven?

Hoe ik deze zin lees (Je kan ook in het artikelveld in de portal zoeken naar '*'. )is dat ik in de portal bij het productveld, specify field moeten doen. Daar kan ik dus niets.

Maar waar moet ik dan zoeken?! :oops:

• 0
Posted

Er staat "zoeken". Ik versta daaruit dat je CTRL-F doet, een * in in het veld tikt en Enter doet. Je vindt daarmee dan alle velden die niet leeg zijn.

Of dat verder geschikt is, zo ver denk ik niet mee :wink:

Lees eens wat over zoeken met FileMaker. Er zijn zo nog een boel tekentjes die van pas kunnen komen.

• 0
Posted

Helaas blijven dan de bedrijven zonder producten in de portal ook zichtbaar!!

Heb een screendumpje erbij gedaan, misschien wordt het dan wat duidelijker?!

test.gif.7606067ee829252b27a83ac025b4bc10.gif

• 0
Posted

Met het sterretje (*) is het nog steeds niet gelukt, er staat namelijk ook bij "zero or more characters", dus dan is het volgens mij logisch dat ie de lege (zero) ook mee pakt. Als ik zoek op ~a dan houdt ie de lege wel weg! Nou is dit natuurlijk niet echt een optie omdat als er een toevallig een product bij staat zonder a erin dan ben ik het haasje!!

En hoe kan ik er vervolgens voor zorgen dat als er in deze layout gezocht wordt (in de find mode), dat ie dan automatisch die lege eruit laat?!

(het dropdownmenuutje Regio kan op worden gezocht en volgens een enter geven voor het resultaat)

• 0
Posted
Met het sterretje (*) is het nog steeds niet gelukt, er staat namelijk ook bij "zero or more characters", dus dan is het volgens mij logisch dat ie de lege (zero) ook mee pakt.

Daar zeg je iets... Maar toch werkt dat bij ons zoals we "adverteren", denk ik. Nu weet ik zelf niet wat het geeft als je dat in een portaal ingeeft, maar in een gewoon veld worden dan toch enkel velden met iets erin gevonden.

Je kan een gevonden selectie ook omdraaien door erna Show Omitted Only te doen. Als je dus niet weet hoe op het één te zoeken, zoek je op het tegenovergestelde en gooit de boel om :lol:

Verder ben ik niet genoeg mee om het op te lossen. Daarvoor zou bedenker RON7 moeten optreden of zo... :wink:

• 0
Posted

Ok klasse, ben benieuwd wat RON7 hierover zegt en wat voor een oplossing hij hiervoor weet, ik ben er namelijk nog steeds niet uit!! Ben er nog steeds mee bezig en mijn ogen beginnen behoorlijk te tollen! :roll:

• 0
Posted

Oops, ik bedoelde rmw ipv RON7. Ik haal de genieën hier altijd door mekaar :lol:

Als je niet met privé-info bezigbent kan je soms best gelijk een zipje van je file eraanhangen. Sommigen maken het dan gelijk helemaal af :wink::D

• 0
Posted

Enter Find Mode[]

Set Field[portalproducten::titel; "*"]

Set Field[lijst:weekveld; gWeek]

Perform Find[]

Gezocht wordt: alle recs in bepaalde week waarvan in de portal minimaal een artikel staat.

Dit werkt gewoon goed.

Er zal wel ergens een weekveld in je record moeten staan als je ook op week zoekt! (die zie ik nl. niet).

Let op: * zoekt OOK op spaties, vandaar ZERO or more caracters.

• 0
Posted

:?: Als een veld waar niets (=ZERO?) instaat niet gevonden wordt, dan heb ik nog steeds de logica niet door... :cry: Het zal wel eens een aha-erlebnis worden, maar nog niet voor nu :lol:

• 0
Posted

:?: Als een veld waar niets (=ZERO?) instaat niet gevonden wordt, dan heb ik nog steeds de logica niet door... :cry: Het zal wel eens een aha-erlebnis worden, maar nog niet voor nu :lol:

De tekst roept vraagtekens op accoord, maar als je ZERO leest als GEEN, dan zoek je als er geen karakters staan (zoals SPACE) en vanaf 1 of meer karakters. Iemand een betere verklaring?

• 0
Posted

Arnoud geweldig!! het was inderdaad de week waar het in zat!! Er stond een week global in, en ik ging er vanuit dat dat dan voldoende zou zijn!! helaas niet zo dus!! Top bedankt ben helemaal blij!!

Iedereen trouwens bedankt voor jullie reacties, ben altijd blij als ik zoveel reacties zie, voel ik me toch niet zo alleen op mijn zolderkamertje!! hihihi

• 0
Posted

Een veld waarin niets staat, is een leeg veld. Voor dat type heeft FileMaker een speciale zoek-operator, namelijk het gelijkheidsteken.

• 0
Posted

Ja, dat was al duidelijk, maar klaart de "logica" van "zero or more" nog steeds niet op voor mij. Nog meer pogingen, of ben ik hopeloos...? :lol::wink:

• 0
Posted
Ja, dat was al duidelijk, maar klaart de "logica" van "zero or more" nog steeds niet op voor mij. Nog meer pogingen, of ben ik hopeloos...? :lol::wink:

De asterisk stelt "zero or more characters" voor, maar enkel in combinatie met iets anders (het veld is dus niet leeg).

Voorbeeld:

p* staat voor pa, po, pi, pe, ps, pl, pr, enzovoort, maar ook voor p "tout court".

• 0
Posted
Voorbeeld:

p* staat voor pa, po, pi, pe, ps, pl, pr, enzovoort, maar ook voor p "tout court".

*Ahaaaaa!* (niet op de sterretjes letten :lol:)

Bedankt voor deze erlebnis 8)

• 0
Posted

Een veld waarin niets staat, is een leeg veld.

Zitten we hier niet op het niveau van het grote NULL versus ZERO debat ¿¿

Wat betekent null ¿

Het is de oer-oude religieuze vraag, met vele mystieke en rituele antwoorden.

Het eenvoudigste antwoord, en eentje waarop je een coherent symantic model kunt bouwen is: 'het ontbreken van informatie'.

Alleen geraken we hiermee in problemen indien we dit gaan toepassen op een relationeel model.

Hier moeten we het eerder interpreteren als het ontbreken van 'atomic-valued' informatie.

En dan geraken we weer in problemen als we dat wat te letterlijk gaan gebruiken in een model waar sets en 'aggregates' (vind niet onmiddellijk het NL woord) ook first-class objecten zijn.

Hierbij dient een atomic-valued functie, die 'geen waarde heeft', en null object weer te geven....

...en we zijn opnieuw bij nul (het begin).....

Probeer dat aan studenten wijs te maken....