Jump to content
  • 0

Text highlighting & 24U plugin

Gido_

Question

Posted

De context is het hiliten van een zoekterm in redelijk wat tekst.

De Hilite functie van bv Ray Cologon is dus al uitgesloten wegens hopeloos traag in zulk geval.

Ik had dus zelf al een Substitute-script gemaakt die de belangrijkste tekstvariaties voorziet qua uppercase, lowercase, edm. Dat werkt eigenlijk goed tot dusver, alleen gebeurt dit natuurlijk in een gekopieerd veld van je originele tekst en heeft het geen zin om erin te editeren.

Wat die gratis 24U plugin betreft...

www.24usoftware.com/SimpleHighlight#download

die vertellen:

X24uL_Highlight finds all occurrences of a search string in a text and highlights them with color and/or style as defined either in Preferences or via function parameters. Previous formatting of the text is preserved.

Denk ik "Waaaw!!!", formatting is preserved. Dat doet even vermoeden dat je kan hiliten in je originele tekst, zonder dat het de oorspronkelijke formattering verandert, zodat je ook daadwerkelijk kan editeren in dat veld.

In hun demo file zie ik echter dat het een calculatieveld is (waar je zelfs niet kan in editeren). "Jamaar, zo kan ik het ook!" en dat had ik dus al gedaan (en beter).

1) Dus: wat is dan de hele clou van die plugin-functie? :? Gewoon een Substitute die een klein beetje sneller is of zo? (met user instelbare prefs)

2) Hoe los je sowieso het best het probleem op dat een Substitute enkel de exacte zoekterm gaat hiliten?

Momenteel heb ik gewoon een 5-tal meestvoorkomende variaties voorzien in mijn substitute (zoals: zoekterm identiek, zoekterm met hoofdletter, alles lowercase, alles uppercase, enkel eerste woord met hoofdletter, ...)

Is dat wel dé manier? :oops:

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Hoe los je sowieso het best het probleem op dat een Substitute enkel de exacte zoekterm gaat hiliten?

Momenteel heb ik gewoon een 5-tal meestvoorkomende variaties voorzien in mijn substitute (zoals: zoekterm identiek, zoekterm met hoofdletter, alles lowercase, alles uppercase, enkel eerste woord met hoofdletter, ...)

Volgens mij is Substitute NIET hoofdletter gevoelig, dus dat scheelt in de berekening.

Vraag: wat is de noodzaak van het kunnen muteren in het veld waarin de highlight staat?

Er is een truck voor het ene veld wijzigen en het andere laten zien.

Ik zal proberen het te verwoorden.

Twee velden: ToonTekst en WijzigTekst.

Geef het veld WijzigTekst een doorzichtige achtergrond

Geef het veld ToonTekst een witte achtergrond

Maak het veld ToonTekst ontoegankelijk in de blader stand

Maak het veld WijzigTekst toegankelijk in de blader stand

Maak beide velden even groot en leg ze op elkaar op de layout, waarbij ToonTekst 'boven' ligt

Je zult in de blader stand het veld ToonTekst zien en zodra je er in klik om te gaan muteren, zal FM WijzigTekst activeren en over ToonTekst heen tonen.

Ik hoop dat het duidelijk is.

rmw

• 0
Posted

Bedankt, maar dat truukje ken ik goed :wink: Het werkt enkel totdat je moet scrollen (bij mijn weten), hetgeen bij mij zo goed als altijd eraan te pas moet komen... (je zou wel een systeem zonder scrollen kunnen verzinnen, maar dat gaat mij geen voldoening geven)

Het gaat hem gewoon om searches in een artikelen database. Die doe ik met een searchbox, waarvan ik dan per gevonden artikel de hilites wil zien.

Ik kan dan kiezen om ofwel een hilite te nemen die ik anders nooit toepas (bv dubbel onderlijnen), zodat ik in de originele tekst kan hiliten (en editeren) en deze stijl terug tenietdoen (*als* dat al mogelijk is om *enkel* de dubbele onderlijning te verwijderen zonder andere styling te raken?), of ik kan kiezen om bv letters vet rood te hiliten in een set field van het origineel, wat meer hilite-vrijheid geeft, maar waar ik dan niet kan editeren... (kan wel editeren, maar het veld is niet "live") Ik zou ev. die geëditeerde set field kunnen terugplaatsen, maar de bedoeling is ook dat allerlei styling die ik al heb aangebracht bewaard blijft of kan hersteld worden, en in dat geval zit ik dus al met die hilites die mogelijk iets vernietigd hebben en sowieso tekst gestileerd hebben.

Die Substitute is wel degelijk kastgevoelig, wat m.i. één van de veranderingen/kritieken is op FM7.

Het is de search die niet kastgevoelig is, maar ik merkte aan het gebrek aan hilites dat het aan de substitute lag. Die zou wel een vlaggetje mogen hebben voor "kast-ongevoelig"...

En als die plugin dan al eens kast-ongevoelig werkte, maar nee, dat is hij ook al niet... Ik heb hierbij dus nog steeds niet de clou van die plugin, maar je begrijpt nu mss wat ik er even allemaal in zag? :D

• 0
Posted

Ik krijg het niet helemaal helder.

Bijgaand een zip met twee FM bestanden.

'Hilite' is net nieuw gemaakt en 'Hilite conv' is een geconverteerd FM6 bestand.

Beide hebben dezelfde gegevens en dezelfde berekening in het Hilite-veld:

Substitute ( tekst ; woord ; TextColor ( TextStyleAdd ( woord ; Bold ) ; RGB ( 255 ; 0 ; 0 ) ) )

De nieuw gemaakte is inderdaad kast-gevoelig, maar de geconverteerde is dat niet!

U mag het zeggen....

rmw

Verwarring.zip

• 0
Posted

Hoeveel moet dat geheim kosten...? :lol::wink:

Ja, je lijkt op het eerste zicht gelijk te hebben dat hier vreemde dingen spelen...

Benieuwd of het ook zou lukken als ik enkel een geconverteerd script importeer 8)

• 0
Posted

Kwestie van de gevonden teksten toch te kunnen editeren, heb ik dan maar FMs eigen search/hilite gebruikt, die ik nog niet goed genoeg had bekeken. En die is gelukkig niet kast-gevoelig.

Heeft natuurlijk wel weer 2 workarounds nodig gehad, wat dacht je? :wink:

Ik heb dus nu een searchbox die ik op 2 manieren gebruik:

1) bij het verlaten van dat veld, zet EventScript een script in werking dat de box selecteert en een AutoIt-"script" uitvoert dat FMs ctrl-Alt-H uitvoert (of kan ik dat met een simpeler truukje??) Aldus wordt op diezelfde blz de zoekterm gehilite en kan ik verder Find Next-en met ctrl+G (of een scriptknop)

2) wil ik zoeken in alle records, dan vul ik gewoon een zoekterm in zonder het veld te verlaten en druk op een zoekknop die naar een zoekresultaten-layout gaat. (aldaar kan ik weer een deel van truuk 1 gebruiken) 8)

• 0
Posted

Gido_, ik ben maar een simpele jongen. Kan je misschien even je vraag op zo'n manier stellen zodat ik ook weet wat je eigenlijk wil? :wink:

Zoiets in de stijl van "ik zou het volgende willen: - blabla - en het moet dit en dat en zo kunnen.

• 0
Posted
Gido_, ik ben maar een simpele jongen. Kan je misschien even je vraag op zo'n manier stellen zodat ik ook weet wat je eigenlijk wil? :wink:

Zoiets in de stijl van "ik zou het volgende willen: - blabla - en het moet dit en dat en zo kunnen.

Ik wou eerst in 1 keer alle "occurrences" van een zoekterm hiliten en daarvoor de meest professionele Substitute-truuk kennen die geen rekening houdt met onder- en bovenkast.

Ik ben nu echter tevreden met de oplossing uit mijn laatste bericht (hetgeen geen vraag was).

De enige vragen die een beetje blijven zijn:

1) wat is de clou van die plugin, als mijn eigen Substitute het minstens even goed doet? (user instelbare hilite, ja, dat zie ik nog, en dat is al iets voor een gratis ding)

2) kan ik ook zonder AutoIt via een script CTRL-ALT-H doen? (indien niet met FM, zal dat wellicht ook met een .bat kunnen die misschien nog iets sneller reageert?)

3) Die Substitute "truuk" is altijd nog welkom, maar ik moet eerst eens proberen één te importeren uit een geconverteerde FM6, want dat zou best kunnen lukken blijkbaar

"ik zou het voorgaande willen... - blabla..." :lol:

• 0
Posted
1) wat is de clou van die plugin, als mijn eigen Substitute het minstens even goed doet? (user instelbare hilite, ja, dat zie ik nog, en dat is al iets voor een gratis ding)
De mensen van 24U (symphatieke én straffe gasten, al 2 jaar staat hun standje vlak naast dat van ons op de devcon) beseften dat ook, en hebben de plug-in eigenlijk meer als een voorbeeld gepost op hun site. Wat ik geweldig apprecieer aan die plug-in, is dat ze er de source code bij gedaan hebben. Ik denk dat die plug-in ook echter nog zeer nuttig is, niet voor de tekst highlight functie, maar om de andere functie die je toelaat om een container veld te vullen met een 1x1 pixel graphic met kleur naar keuze.
  • 0
Posted
maar om de andere functie die je toelaat om een container veld te vullen met een 1x1 pixel graphic met kleur naar keuze.

Die voelde ik al komen, ja :wink: En dat zal idd wel zo zijn, gezien de huidige FM-bug ivm daarmee. 8)

Dat aspect ervan moet iknog eens bekijken, zeker als je dan geen verschillende vullingen meer nodig hebt voor een background die je niet altijd hetzelfde wil kleuren.