Jump to content
  • 0

Aantal postcodes weergeven per Postcode gebied

JoPo

Question

Posted

Ik ben bezig met een applicatie in FM. Ik wil aan de hand van de postcode kunnen bepalen uit welke delen van het land mensen komen.

Ik gebruik hiervoor een kaartje met daarop de postcode gebieden.

Ik wil met behulp van een cijfer aangeven hoeveel personen er wonen in welk postcode gebied. Dit moet volgens mij mogelijk zijn door te kijken naar de eerste twee cijfers van de postcode. Die komen overeen met de cijfers op het kaartje. Dus als er 3 mensen zijn met de respectievelijke postcodes:

7206,7402 en 4410 dan zijn er twee mensen in het postcodegebied Arnhem en 1 in het gebied Middelburg. enz

Weet iemand hoe dit voor elkaar te krijgen.

Mvrgr

John

kaartje.gif.a0f22b130e3382a7bed9bfa07d51a064.gif

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hallo John,

als belg heb ik niet meteen inzicht in de totale structuur, maar onderstaande moet je zeker van pas komen :

De eerste 2 karakters van de postcode kan je isoleren door de berekening Left(Postcode;2). Je kan deze 2 cijfers dan koppelen aan het desbetreffende gebied :

Nieuw veld Gebied : If(Left(Postcode) = "44"; "Middelburg"; If(Left( enz) - kan uiteraard ook via Case!

Tellen kan je nadien via een layout met een subresumé gesorteerd op het Gebied.

• 0
Posted

Hallo Yves,

De postcode gebieden zijn viercijferige codes aangevuld met 2 Letters. De postcodes beginnen bij 10XX en eindigen bij 99XX.

De postcodes met de cijfers 7600 XX t/m 9999 XX bevinden zich in het gebied Leeuwarden, Groningen, Assen. Voor de andere gebieden viseversa.

Ik heb voor elk gebied een (totaal)veld aangemaakt. Dit zijn er 6.

Voor het bovenstaande gebied is dat bijv. "dekkingLGA"

Zie het bijgevoegde kaartje met gebieden en de te berekenen postcodes.

Ik begrijp je oplossing niet helemaal.

Bedoel je zoiets als dit?

Left (Postcode; 2) &

If (Left (Postcode) = > "76" & < "99" ; dekkingLGA; + 1)

Ik krijg hier de fout dat er te weinig scheidingstekens zouden staan (?)

Doe ik dit goed? of beter wat doe ik verkeerd?

Groet John

kaartje2.gif.740e8405a0f9a8ec4bd744470c347b7a.gif

• 0
Posted
Left (Postcode; 2) &

If (Left (Postcode) = > "76" & < "99" ; dekkingLGA; + 1)

De ampersand ("&") is een tekst samenvoeger, geen logische functie.

Left (Postcode; 2) &

If (Left (Postcode) = > "76" and Left (Postcode) < "99" ; dekkingLGA; + 1)

is volgens mij wat je bedoelt.

Mooie applicatie, BTW... :D

• 0
Posted

Je kan ook een relatie naar een tabel met alle Postcodes en Plaatsnamen maken,is handiger indien er eens iets moest veranderen.

In die tabel kan je ook de dekking invoeren.

Sleutelveld Left(Postcode;2) naar een tabel met Postcodes en Plaatsnamen

• 0
Posted

Hallo Peter

Left (Postcode; 2) &

Geeft nog steeds de foutmelding: Deze functie bevat te weinig scheidingstekens. Ik zie het niet...iemand?

Groet John

• 0
Posted
Left (Postcode; 2) &

If (Left (Postcode ; 2) > 76 and Left (Postcode; 2) < 99 ; "dekkingLGA1"; "")

Je kan geen 2 logische operatoren gebruiken "= >" :wink: Peter :)

Je kan ook de Let functie gebruiken om de postcodes te evalueren,maar makkelijkste lijkt me 1 tabel te maken met alle gegevens en een relatie naar die tabel te leggen op Left(Postcode;2)

• 0
Posted

Inderdaad. Slordig :?

<= en >= gaat echter wel denk ik, ik zie hier ook net dat de "1 karakter versie" van die operators niet displayt op het forum. Mee rekening houden.

(en blijkbaar ligt de filemaker web ring plat en laden de pagina's van het forum daardoor traag.)

• 0
Posted

Hallo allemaal,

Ik kom er nog steeds niet uit. Qua programmeren in FM ben ik geen ster. Dus kunnen jullie me nogmaals helpen.

Ik wil de applicatie maken zoals bovengenoemd. De noodzaak van deze applicatie is dat er visueel weergegeven kan worden wat de landelijke dekking is van mensen die meewerken aan een onderzoek.

Wat er plaats moet vinden weet ik, alleen hoe het uit te voeren niet!

Ik heb een aantal records met daarin elk 1 postcode. Door FM te laten kijken naar de eerste 2 getallen van deze postcode, kan bepaalt worden uit welk gebied deze afkomstig is. Het totaal aantal records van zo'n gebied moet worden weergegeven in een veld.

Het betreft 6 gebieden die corresponderen met 6 totaalvelden.

Wat FM nu moet doen (en ik weet niet of dit met een script moet of met een berekeningsveld?) is kijken naar het aantal postcodes wat valt binnen een bepaalde range. Bijvoorbeel 76 t/m 99. Vervolgens moet dit aantal worden weergegeven in het corresponderende totaalveld.

Lijkt me niet echt moeilijk, maar de kennis (cq FileMaker logica) ontbreekt me.

Please Help!!!

Groet John

• 0
Posted

Hou het dan maar simpel

STAP1: Maak een tabel aan met de volgende velden (Postcode,Plaats, dekkinggebied) Vul hier alle Postcodes,plaatsen en dekkingen in

STAP2: Maak in je originele tabel een relatie (POSTCODE::)aan van Postcode naar de nieuwe tabel VELD Postcode

STAP3: Plaats in je originele tabel het gerelateerd veld POSTCODE::dekkinggebied en eventueel POSTCODE::Plaats

En voila nodige data worden tevoorschijn getoverd