Jump to content
  • 0

subtotalen in browse mode

wilmar

Question

Posted

Hallo,

Ik heb een lijst met artikelen en aantallen. De artikelen zijn onderverdeeld in diverse groepen. Nu wil ik graag de subtotalen onder zo'n groep hebben staan. In de preview mode is dat natuurlijk geen probleem, maar in de browse mode wil het mij maar niet lukken. Ik heb al bedacht om een tabel met groepen te maken en dan in een portal de gerelateerde artikelen weer te geven. Maar dan loop ik tegen het probleem aan dat er in een groep tussen de 1 en de 30 artikelen kunnen zitten. Dus moet ik kiezen tussen veel lege regels of scrollen in de portal. Weet iemand een andere oplossing?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Getsummary geeft inderdaad keurig de subtotalen, maar hoe kan ik dit netjes in lijstvorm op mijn scherm krijgen? Met Getsummary krijg ik bij ieder record een subtotaal, terwijl ik eigenlijk alle artikelen van 1 groep wil zien en dan het subtotaal en dan vervolgens alle artikelen van de volgende groep, enz. Mij lukt dit alleen in preview en niet in browse mode.

• 0
Posted

Methode 1:

Maak een nieuwe tabel waar je de gegevens invoegt middels exports of een loop. 
Aan het einde van elke artikelgroep voeg je een nieuw record toe met in een van de velden de getsummary waarde.

Methode 2: (mijn voorkeur)

voeg de uitgelezen gegevens via een loop in een tekstveld en voeg naar believen subtotalen toe. Dit tekstveld is een global. Stop die global evt.later in een calculatieveld met scrollbar.
Pseudocode:

Ga naar eerste record
SetField (gArtikel=Artikel)
Loop
If(gArtikel ≠ artikel)
SetField(gWeergave=gWeergave & "¶" & "subtotaal = " & GetSummary(Subtotaal,artikel) & "¶"
EndIf
SetField gArtikel=artikel
SetField gAantal=aantal
SetField gWeergave=gWeergave & "¶"
Next Record (exit bij laatste)
EndLoop

Methode 3:

Kopieer de gegevens uit je preview in een container.
Nadeel: niet te scrollen.

• 0
Posted

Hallo Arnoud,

Dank voor je moeite. Methode 2 ziet er mooi uit, maar als ik het goed begrijp hou je dan een statische weergave van de data, waar je niet in kan wijzigen (net als in methode 3).

Ik denk dat ik het moet gaan doen met methode 1. En dan zal ik een script moeten schrijven dat controlleert of er geen artikelgroepen bij gekomen zijn. en indien dit het geval zal er een leeg record met alleen het subtotaal gecreeerd moeten worden.

• 0
Posted

Ik denk dat dat laatste niet hoeft.

Als je jouw originele lijst goed sorteert (dat moet wel voor je breakfield), dan maakt je script automatisch een nieuwe lege subregel aan, op

soortgelijke wijze als in mijn tweede methode.

Succes!

• 0
Posted

Ik had een iets complexer probleem,alles moest in een tabel per maand op groep overzicht en BWP

Heb via bovenstaande link een fast summary gemaakt vanuit de lijst naar een andere lijst,daarboven een Form header per opgevraagd overzicht en via script bekom je supersnel (moet dit van duizenden records berekenen)telkens een uitgebreid groep overzicht

Eindresultaat wordt het volgende

• 0
Posted
Ik kende deze methode niet (honest!), maar herken er erg veel van mijn tweede methode in...

Klopt,ik gebruikte eerst ook ongeveer jou methode voor simpele databanken ,maar die komt tekort als je een grote databank over Lan moet gaan rapporteren,met dit simpel systeem win je a f... lot of speed