Jump to content
  • 0

Rekenen met tijd

EricJ

Question

Posted

Wie wil me helpen met de volgende rekensom?

In een judo-wedstrijd-dBase staan honderden namen die ik op basis van bepaalde waarden indeel in een wedstrijdpoule.

Resultaat bijv. 20 poules. Het aantal personen in een poule bepaalt de totale duur van een poule.

Nu heb ik het volgende probleem:

Er zijn 5 judomatten en het tijdsblok waarbinnen alle wedstrijden moeten plaatsvinden is een vast gegeven.

Hoe verdeel ik (of eigenlijk Filemaker) de poules logisch en evenredig over de matten?

Dus alles op een rijtje:

Poule 1 duurt bijv. 40 minuten, poul 2 duurt bijv. 32 minuten, poule 3 duurt 18 minuten, etc.

Totale tijdsduur mag niet meer dan bijv. 150 minuten zijn.

Er zijn 5 matten.

Wie helpt mij?

EricJ

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Dus alles op een rijtje:

Poule 1 duurt bijv. 40 minuten, poul 2 duurt bijv. 32 minuten, poule 3 duurt 18 minuten, etc.

Totale tijdsduur mag niet meer dan bijv. 150 minuten zijn.

Er zijn 5 matten.

EricJ

Laten we eerst de probleemstelling helder krijgen.

De totale tijdsduur waarbinnen de poules gedraaid moeten zijn is T.

Dus de capaciteit per mat is ook T.

Totale capaciteit van 5 matten: 5T.

Hoe doe je dit handmatig? 1. Poules samenstellen 2. Checken of Totale Pouletijd < T. 3. Verdelen over matten en hopen dat je uitkomt

Ik neem aan dat wedstrijden binnen een poule op dezelfde mat gespeeld moeten worden?

Graag wat meer uitleg.

• 0
Posted

Leuke vraagstelling

Het aantal personen bepaalt de duur,dus moeten deze eerst samengesteld.

Dit kan via keuze portalen of via een Random die tevens zorgt dat een Max tijd per poule wordt gerespecteerd ,dit geeft de initiele poule tijden.

Vervolgens zou ik met Let() en Average() de poules verdelen over de 5 matten met als max begrenzing 150 Min

Nadien ga je denkelijk kwart en halve finales hebben,en kunnen deze opnieuw berekend via let() om de partijen gelijkmatig te verdelen

• 0
Posted

Laat ik proberen wat helderder te zijn.

Er lopen in mijn voorbeeld 200 judoka's rond. Zij worden op basis van kunnen en leeftijd ingedeeld in groepjes die tegen elkaar gaan knokken, de zgn. poules.

Een wedstrijd duurt 2 of 3 minuten. Dit is afhankelijk van de gemiddelde leeftijd van de poule-deelnemers = regelement.

Aantal deelnemers x (aantal deelnemers - 1) x 2 (of 3) minuten is pouletijd.

Stel poule 1 = 12 minuten, poule 2 = 36 minuten, etc. verzin het maar.

Meestal heb ik 2 uren te verdelen. Bijvoorbeeld de ochtendsessie van 10.00 tot 12. uur. Ik beschik dan over 4 of 5 matten.

Alle jonkies laat ik 's morgens opdraven. Bijvoorbeeld verdeeld over 14 poules met een totaaltijd van 540 minuten.

De vraag blijft dus: hoe kombineer ik de 14 poules dusdanig dat de matten ongeveer evenredig bezet zijn. Let op: op elke mat is in mijn voorbeeld 120 minuten beschikbaar.

Er komen géén halve en andere finales. Er ontstaan alleen maar poulewinnaars op basis van aantal gewonnen wedstrijden.

• 0
Posted
Aantal deelnemers x (aantal deelnemers - 1) x 2 (of 3) minuten is pouletijd

Deze formule is onjuist. Correctie:

(Aantal deelnemers x (aantal deelnemers - 1) / 2)x 2 (of 3) minuten is pouletijd

Hoe kleiner de pools hoe sneller het gaat.

Stel van de 200 deelnemers gaan er 100 voor 2 minuten en 100 voor 3 minuten wedstrijden.

Bij een verdeling over 5 matten dan zou je twee matten kunnen toewijzen aan de deelnemers voor 2 min, en 3 matten voor de 3 minuten wedstrijden zodat iedereen in dezelfde poulegrootte gaat "matten".

Dus 100 deelnemers gaan 2 minuten wedstrijden op 2 matten strijden gedurende 2 uren = 240 minuten matcapaciteit.

Stel poulegrootte = 4 personen. ==> ((4*3)/2)*2 = 12 minuten pouletijd. Nodig 25 pouls ==> 25 * 12 = 300 minuten matcapaciteit. 60 minuten te kort.

Poulegrootte = 3 personen ==> ((3*2)/2)*2 = 6 minuten pouletijd. Nodig 33 pouls (1 blijft aan de kant) ==> 33*6 = 198 minuten matcapaciteit. Dit past wel (42 minuten over).

Het aantal berekeningen is dus minimaal. Wat is eigenlijk het probleem?

Filemaker kan wel uit een lijst van namen wat lijstjes genereren. Maar ik zie hier helemaal geen uitdaging om iets op te lossen.

• 0
Posted

Hangt er toch vanaf Theo,als je bvb uitslagen gaat opslaan en aan de hand van die gegevens sterkere sporters tegen elkaar wil laten spelen,of sterkere tegen zwakkere enz....

Maar een lichtpunt voor Eric zal zeker het volgende zijn op

http://www.filemakermagazine.com/index.php

Name: Unique, Mod & Div - Three powerful techniques for record ranges (Free Video)

Als je geen ervaren Developer bent is het misschien wat moeilijk om met Mod en Div te werken maar deze video en voorbeeld bestand is denkelijk net wat jij zoekt.Vervang de Tafels bvb door matten en zetels door poules en je bent op goede weg