Jump to content
  • 0

scriptje gezocht

bartje

Question

Posted

Ik zoek een script dat het volgende zou moeten doen :

Bij starten script

1. Ga naar layout 'zoeken'waarin naar veld 'deelnemersnr' wordt gegaan. Gebruik dit veld als zoekveld

2. Als 'deelnemersnr' is ingevuld, zoek deelnemer en ga door naar layout 'deelnemersfiche"

3. Ga in deze layout automatisch naar veld 1, en als veld 1 al is ingevuld, ga automatisch naar veld 2

4. Als veld 1,dan wel veld 2, is ingevuld, ga terug naar layout 'zoeken' waar alles opnieuw moet worden overgedaan.

iemand enig idee ?

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je hebt het al geschreven Bart :wink:

Ga naar veld

Parkeer inhoud in een globale

ga naar layout

ga naar zoeken

veld instellen : geparkeerde globale

zoek

If found

ga naar volgend veld

Zoek

If found

volgende

enz..

Makkelijk met basics

• 0
Posted

het begin volg ik niet helemaal, met name 'parkeer inhoud in een globale'. Welke inhoud ? Op dat moment is er toch nog niets geselecteerd of gevonden ?

Misschien even kort de bedoeling. Het is een FM-app om puntentelling tijdens een sportwedstrijd te doen, waarbij iedere deelnemer een aparte deelnemersnummer heeft. De persoon die de punten ingeeft heeft een Mac ter beschikking om de punten in te geven. Voor hem die de FM-ap.Hij beschikt dus bij het begin van de wedstrijd over een database met daarin alle deelnemers en hun deelnemersnummer.

Wanneer de deelnemer aan de beurt is (in willekeurige volgorde) roept hij zijn nummer. Op dat moment is het de bedoeling dat de persoon die de punten ingeeft snel naar een zoekscherm kan, de deelnemersnummer ingeeft, op de enter toets duwt en dan in een layout komt waarin hij de punten ingeeft.

Als hij de punten ingeeft, duwt hij weer op enter,waarna hij terug in de zoekmodus komt om de nummer van de volgende deelnemer te zoeken,…

• 0
Posted

Het pseudoscript van Ron is correct.

Stap 4 kan niet automatisch zonder plugin worden afgehandeld.

Dus bij het verlaten van een veld kan je niet zonder meer naar een layout springen.

Ron bedoelt waarschijnlijk dat je het globale zoekveld OP je invoerlayout plaatst.

Als je een aparte zoeklayout wilt gebruiken ontkom je niet aan een extra knopje om

daar steeds naar toe te springen.

Ik vermoed dat je nog niet gezocht hebt met globals, daarom

bijgaand een voorbeeldje met de twee methodes.

Wedstrijd.zip

• 0
Posted

Bedankt Arnoud !! Methode 1 lijkt mij ideaal.

Misschien nog deze vragen :

Als ik een nummer zoek, moet ik nog op de knop zoeken drukken. kan dit vervangen worden door bijvoorbeeld een enteraanslag of een andere toets in te drukken op het klavier. Het moet namelijk allemaal zeer snel gaan en als de knop moet gebruikt worden, moet er teveel genavigeerd worden met de muis, wat teveel tijdverlies oplevert.

• 0
Posted
Als ik een nummer zoek, moet ik nog op de knop zoeken drukken. kan dit vervangen worden door bijvoorbeeld een enteraanslag

Zeker, met één van de gratis plugins à la EventScript, ZippScript, ...

• 0
Posted
Wanneer de deelnemer aan de beurt is (in willekeurige volgorde) roept hij zijn nummer. Op dat moment is het de bedoeling dat de persoon die de punten ingeeft snel naar een zoekscherm kan, de deelnemersnummer ingeeft, op de enter toets duwt en dan in een layout komt waarin hij de punten ingeeft

Ik zou die toepassing toch op een heel andere manier aanmaken,je gaat veel problemen krijgen met de invoer.Als er een paar deelnemer nummers verkeerd worden ingegeven gaan de punten naar de verkeerde deelnemer,en indien een vergissing wordt opgemerkt zal het moeilijk worden om dit ASAP te corrigeren

Een oplossing met enige foutafhandeling en correctiemogelijkheden is hier eerder op zijn plaats.

Maak bvb een invoerlayout met een portaal naar een invoerdatabank

In dit portaal kan men snel opeenvolgende resultaten en deelnemers invoeren,Timestamps auto invoeren en eventueel een vorige rij corrigeren.

De ingevoerde data kunnen tegelijkertijd via een relatie en nieuw venster in de deelnemer tabel naast de invoer layout worden getoond.

:wink:

• 0
Posted
Ik zou die toepassing toch op een heel andere manier aanmaken,je gaat veel problemen krijgen met de invoer.Als er een paar deelnemer nummers verkeerd worden ingegeven gaan de punten naar de verkeerde deelnemer,en indien een vergissing wordt opgemerkt zal het moeilijk worden om dit ASAP te corrigeren

Een oplossing met enige foutafhandeling en correctiemogelijkheden is hier eerder op zijn plaats.

Maak bvb een invoerlayout met een portaal naar een invoerdatabank

In dit portaal kan men snel opeenvolgende resultaten en deelnemers invoeren,Timestamps auto invoeren en eventueel een vorige rij corrigeren.

De ingevoerde data kunnen tegelijkertijd via een relatie en nieuw venster in de deelnemer tabel naast de invoer layout worden getoond.

Er zijn vele manieren om de wedstrijd te automatiseren.

De oplossing die ik aandroeg sluit goed aan bij Bart's wensen en vooral zijn kennisniveau van Filemaker. Maar foutgevoelig? Dat valt wel mee, er wordt gezocht via een global en ID en naam kunnen gedisabled worden.

De oplossing van Ron biedt veel meer (uitbreidings-)mogelijkheden maar daar wordt dan ook meer kennis van Filemaker voor verwacht. De vraag is of dit niet te hoog gegrepen is voor Bart.

Maar natuurlijk kan Bart voor elke aanpassing de hulp van het forum inroepen...

• 0
Posted
Er zijn vele manieren om de wedstrijd te automatiseren.

De oplossing die ik aandroeg sluit goed aan bij Bart's wensen en vooral zijn kennisniveau van Filemaker. Maar foutgevoelig? Dat valt wel mee, er wordt gezocht via een global en ID en naam kunnen gedisabled worden.

De oplossing van Ron biedt veel meer (uitbreidings-)mogelijkheden maar daar wordt dan ook meer kennis van Filemaker voor verwacht. De vraag is of dit niet te hoog gegrepen is voor Bart.

Maar natuurlijk kan Bart voor elke aanpassing de hulp van het forum inroepen...

Ik wil ook niet zeggen dat eerder genoemde oplossing slecht is,maar er gaan onvermijdelijk problemen optreden.Vb deelnemr 181 komt aan en heeft 12 punten......snel typen maar deelnemer 18 12 punten toekennen geeft nadien denkelijk heel wat discussies :D en ook al merk je het nog tijdig wordt het in een geautomatiseerde zoek toch wat puzzelen om alles terug correct in te stellenJe hebt gelijk qua moeilijkheids probleem Arnoud,maar enkele avondjes hier wat voorbeelden bekijken kan Bartje zeker al op weg helpen

kan dit ook in FM6 ?

Ja,basics en relatie opbouw,zoek eens hier op het forum

Foutcorrectie kan ingesteld worden door enkele calculaties

VB er is denkelijk een vaste periode dat een deelnemer terug een score bekomt (dus begrenzing mogelijk)

Niet bestaande deelnemer heb je in voorbeeld

Een waarde die niet kan ingevuld (9999 punten) kan ook weer begrensd

Dit vangt toch al wat op

• 0
Posted

We hebben hier gisterenavond even zitten puzzelen en hebben iets heel basic in elkaar zitten.

We houden het bewust basic omdat de mensen die de punten moeten ingeven, totaal leken zijn en ons advies luidt dan : hoe minder velden en knoppen, hoe beter. We hebben ongeveer wat we willen.

Maar er is iets waar we niet goed wijs uit raken. Om het overzicht te bewaren hebben we de verschillende stappen in kleine scripts geschreven. Het zijn er drie :

1. Zoek : zoek op deelnemersnr en haal die fiche op

2. Geeft punte in van die deelnemer

3. Kopieer deelnemersnr naar een hulpveld

Dit laatste is nodig omdat we toch nog een knop willen voorzien waarbij naar de vorige deelnemer kan teruggegaan worden bij een eventuele fout.

Als we deze drie scripts manueel achter elkaar uitvoeren gaat het prima. Maar als we nu een totaalscript maken (start ingave) waarbij die drie als subscripts na elkaar worden aangeroepen, slaat hij telkens script 2 over.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is dit op te lossen ?

De file even in bijlage :

puntentelling tafels.fp5