Jump to content
  • 0

Filemaker licenties

fredmatrack

Question

Posted

Ik ben momenteel volop bezig om een hele school over te schakelen van OS 9 naar OS X. Om dat te doen maak ik gebruik van netboot en netinstall. Nu was er één probleempje: Filemaker en zijn licenties.

Bij wijze van test (alvorens nog extra licenties aan te kopen voor al die toestellen) heb ik even een serial voor een unlimited aantal clients van het net gehaald. Ik heb die in de master image gestopt en naar alle toestellen doorgestuurd. Dat blijkt perfect te werken tot wij met twee (of meerdere) toestellen verbinding maken met de FM server (officiële licentie). Dan krijg ik plots de melding dat er reeds een client met dat bepaalde serienummer op de server aan het werken is. Tegelijkertijd lokaal met filemaker werken is echter geen probleem.

Kan er iemand mij zeggen of dat normaal is? Wil dat zeggen dat als je met de FM server wil werken, elk toestel een andere serienummer moet krijgen en je dus niet met een serial voor unlimited clients kan werken?

Als dat zo is, weet er dan iemand waar FM zijn licentie opslaat? Je moet bij de installatie reeds het serienummer opgeven en ik vind nergens waar hij dat opslaat. Ik zou het dan na de installatie uit de master image willen halen en op elke client apart gaan ingeven na de installatie.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Kan er iemand mij zeggen of dat normaal is? Wil dat zeggen dat als je met de FM server wil werken, elk toestel een andere serienummer moet krijgen en je dus niet met een serial voor unlimited clients kan werken?

Tuurlijk is dat normaal : ieder werkstation hoort zijn eigen geldige licentie te hebben.

Dat zou je als systeembeheerder moeten weten/navolgen.

Al de rest wat je vraagt/doet, resulteert onder de rubriek "illegale praktijken".

• 0
Posted

Maar bijvoorbeeld voor Photoshop hebben wij een officiële licentie die wij op 15 toestellen mogen gebruiken. Werkt zeer eenvoudig, op alle toestellen staat dezelfde code, dus die kan ik mee in de image stoppen.

Mijn vraag is dus, heeft FileMaker dit ook? Op het internet heb ik dus, uiteraard illegaal, een code gevonden die zogezegd voor unlimited aantal users mag dienen. Op zich werkt dat, standalone, maar via de server niet meer.

Verder wil ik er toch duidelijk bij zeggen:

- het gaat hier om een testopstelling

- wij hebben voor elke client officiële licenties en willen voor de nieuwe toestellen nog licenties bijkomen, dus illegale praktijken lijken mij dit toch niet echt te zijn.

• 0
Posted

Van zodra je illigale codes gebruikt, ook al is het maar om te testen, ben je volgens mij illigaal bezig. Je kan je met je vraag ook richten naar de klantendienst van Filemaker.

• 0
Posted

Ik zal het inderdaad daar eens proberen.

Het probleem bij FileMaker is dat het allemaal soms nogal mooi wordt voorgesteld en dat achteraf blijkt dat het toch allemaal niet echt mogelijk is met hetgeen je nu net hebt gekocht en je toch beter net dat andere had gekocht. Vandaar dat ik liever eerst een testopstelling maak alvorens nog veel geld uit te geven aan FM-licenties die dan achteraf misschien toch niet worden gebruikt.

• 0
Posted

Hartelijk dank voor de hulp.

En neem het van mij aan, ondertussen is FileMaker uit de image gehaald en loop ik alle toestellen na de installatie even af om FileMaker te installeren met hun gekochte licentie :wink: