Jump to content
  • 0

Zoek- en indexfenomenen

Gido_

Question

Posted

Ik heb nu een database met een 500 artikels.

1) Heeft het wel nut dat het body-tekst veld geïndexeerd is (als toch maar de eerste 100 (800?) letters of zo geïndexeerd worden, naar ik begrijp?)

2) Het fenomeen dat ik niet goed begrijp...:

Ik gebruik al lang een ongeavanceerd zoekscript met een searchbox, waarna ik op een pagina terechtkom met de gevonden artikels in een portaal. Vroeger ging dit onwaarschijnlijk snel. Momenteel duurt dat meestal een kleine 10 seconden.

Ik dacht: "Ja, da's logisch. De database wordt groter en niet elk woord uit al die tekst is geïndexeerd (denk ik)."

Echter, wanneer ik gewoon de layout van de artikels zelf gebruik met een standaard FM search, dan is die search meestal *nog steeds* (zoals vroeger ook met het script) binnen een halve seconde voltooid :o Maar ook niet altijd, soms zie je de progress bar (zoals ook bij het script) maar heel dikwijls niet en *vliegt* het. Dus zou ik toch ook die snelheid nog moeten kunnen benaderen met het script?

Is dat voor iemand duidelijk en kan die mij wat inzicht bieden aub? :lol:

[Het is niet dat ik in het script veel tijd verlies volgens mij. Het is vnl.

- leegmaken van "gevonden" flag

- opvolging van Else if voor de scriptparameters van de knoppen die vertellen in welk veld moet gezocht worden

- zoeken

- vullen van "gevonden" flag]

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
1) Heeft het wel nut dat het body-tekst veld geïndexeerd is (als toch maar de eerste 100 (800?) letters of zo geïndexeerd worden, naar ik begrijp?)

Je staat er beter voor dan je denkt: elk woord wordt geïndexeerd en het zoeken gebeurt dus razendsnel.

• 0
Posted

Ik gebruik al lang een ongeavanceerd zoekscript met een searchbox, waarna ik op een pagina terechtkom met de gevonden artikels in een portaal.

Hier is er blijkbaar verwarring tussen zoeken (de searchbox suggereert een query en dus heuristiek) en navigeren (de portal: gaan naar de plaats waar iets zich bevindt). Als het "zoeken" langer duurt dan je aanvaardbaar acht, dan ben je vermoedelijk bezig met niet geïndexeerde velden. Probeer dat eerst eens uit.

• 0
Posted

Bedankt en ik vermoed dat er nog meer verwarring is opgetreden...:)

Mijn body text-veld staat geïndexeerd als "all", dat kan al niet beter veronderstel ik?

Bij het search box systeem gaat het als volgt:

- ik vul een zoekterm in (zonder Enter)

- ik druk op een knop met scriptparameter, al naargelang het veld waarin ik wil zoeken

- ingekorte versie van het script (wegens zestal velden normaal gezien)

searchscript3lk.gif

Dit script brengt mij gewoon naar een layout met de gevonden artikels in een portaal. Dit ging ooit supersnel, en duurt nu dus tot 10 seconden, die vnl gespendeerd wordt met het bekijken van een progress bar (zoektijd dus, veronderstel ik)

Zoek ik echter in de originele body-tekst met FM CTRL-F, dan gaat het meestal supersnel, maar ook niet altijd.

P.S. Die Lower(zoekterm) is ook niet nodig, omdat het zoeken niet kapitaalgevoelig is, geloof ik. Staat er nog uit een vorig geloofssysteem :wink:

• 0
Posted

Ik heb de boosdoener gevonden: als ik geen """" errond zet gaat het terug snel, maar dat beperkte ooit mijn zoekmogelijkheden, al kan ik niet meer herinneren/vinden hoe dan wel. Ik dacht dat ik toen niet op meer dan één woord kon zoeken zonder die quotes, maar dat blijkt wel te gaan, dus *puzzled* :lol:

Mss hielden die """" errond verband met een vorig systeem dat ik gebruikte.