Jump to content
  • 0

Werken met FieldStyle (Ontwerpfunties)

JoPo

Question

Posted

Heeft iemand ervaring met Ontwerpfuncties. Ik heb dit nodig voor een database waarin onderzoek gegevens worden opgeslagen.

Ik probeer aan de hand van een veld waarin aangegeven staat hoe de veldopmaak er uit moet zien, het uiterlijk van een veld in een andere database te bepalen. Volgens FM Help moet het mogelijk zijn.

Echter krijg ik het niet voor elkaar.

Ik heb de tabellen: Respondent.fp5, Onderzoek.fp5, Vraag.fp5, Antwoord.fp5, Vragenlijst.fp5 en Resultaat.fp5.

Met daarin de velden:

Respondent_ID (Uniek nummer van de respondent-getal)

Onderzoek_ID (Uniek nummer van het onderzoek-getal)

Vraag_Volgnummer (Volgnummer van de vraag-getal)

Vraag ID (Uniek nummer v/d/ vraag-getal)

Vraag (De vraag-tekstveld)

Antw_Volgnummer (Volgnummer van het antwoord-getal)

Antw_ID (Uniek nummer van het antwoord-getal)

Antw_Type (Checkbox, radiobutton, etc)

Antw (Het antwoord-tekstveld)

Vragenlijst.fp5 laat aan de hand van de gegeven in veld Onderzoek_ID de vragen zien in het veld Vraag ID gesorteerd op Vraag_Volgnummer. Daaronder komen de verschillende antwoord velden. De vormgeving van deze velden moet worden bepaald door het veld Antw_Type. Dit moet kunnen met behulp van ontwerpfuncties. Maar Hoe!!!

Iemand behulpzaam?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
De vormgeving van deze velden moet worden bepaald door het veld Antw_Type. Dit moet kunnen met behulp van ontwerpfuncties. Maar Hoe!!!

Iemand behulpzaam?

Als je met vormgeving bedoelt dat het de ene keer een invulveld is en de andere keer een aantal aankruisvakjes dan kan het niet. Die weergave leg je vast op layout niveau en niet bij de opmaak.

Als je de ene keer weergave in rood-schuin en de andere keer in groen-vet wilt dan kan dat met de TextStyle functies.

Of is dat niet wat je zoekt?

rmw

• 0
Posted
Als je met vormgeving bedoelt dat het de ene keer een invulveld is en de andere keer een aantal aankruisvakjes dan kan het niet.

Dit was wel wat ik voor ogen had. Het formulier wordt dus vormgegeven aan de hand van de informatie in het 'Antw-Type' veld.

Helaas ;(

• 0
Posted
Als je met vormgeving bedoelt dat het de ene keer een invulveld is en de andere keer een aantal aankruisvakjes dan kan het niet.

Kan wel als je met Verborgen Portalen werkt en gescripte "knop" invoer.Je plaatst 2 velden op mekaar in een portaal,indien de voorwaarde voldoet worden bvb de selectievakjes getoond,indien niet het invulveld.Bij aanklikken van het veld wordt bepaald of aan de voorwaarde wordt voldaan en bvb Ja/Nee wordt ingevuld ofdat je in het invoerveld kan typen.

• 0
Posted
Kan wel als je met Verborgen Portalen werkt en gescripte "knop" invoer.Je plaatst 2 velden op mekaar in een portaal,indien de voorwaarde voldoet worden bvb de selectievakjes getoond,indien niet het invulveld.Bij aanklikken van het veld wordt bepaald of aan de voorwaarde wordt voldaan en bvb Ja/Nee wordt ingevuld ofdat je in het invoerveld kan typen.

'Verborgen Portalen': is dit een functie in FM of moet ik dat bij wijze van spreken zien? Die twee velden, kunnen dat er ook meer zijn? Bijvoorbeeld: checkbox, radiobutton, tekstveld, tekstarea, lijst, meerkeuzelijst? Dit zijn de types die gebruikt moeten kunnen worden.

Heb je een klein voorbeeldje, misschien?

• 0
Posted

Ron7 bedoelt voorwaardelijke portalen.

Deze portalen zijn gebaseerd op een relatie tussen een constante en een variabele. Als je wil dat de relatie geldt stel je de variable (via scripting bvb) gelijk aan de constante, zoniet niet natuurlijk.

Als de relatie geldig is, wordt de inhoud getoond van het portaal, in het andere geval zie je "niets".

Meestal zijn die portalen één-rij-portalen. In die ene portaalrij kan je zetten wat je wil, zelfs buttons.

• 0
Posted

Maar hoe ziet zo'n script eruit!! Ik weet niet waar te beginnen.

Stel ik plaatst deze onder de knop 'Toon Vragenlijst' in de tabel onderzoek.fp5.

Vervolgens moet de gebruiker zijn relatienummer invoeren.

De vragen worden opgehaald en getoond, adhv de gegevens in onderzoek.fp5, vragen.fp5 en antwoorden.fp5.

Het uiterlijk van de antwoorden in vragenlijst.fp5 bepaald het veld Antw_Type. En deze staat weer in antwoorden.fp5

De gegevens die ingevoerd worden komen terecht in resultaten.fp5.

• 0
Posted
Maar hoe ziet zo'n script eruit!! Ik weet niet waar te beginnen.

Het principe :

Stel 2 tabellen : A en B

Tabel A heeft een veld Zichtbaarheid (numeriek)

Tabel B heeft een berekeningsveld Constante met als waarde 1

Maak een relatie tussen de tabellen A en B met als sleutels Zichtbaarheid en Constante.

Plaats op de layout gekoppeld aan tabel A een portaal. Dit portaal is gekoppeld aan de relatie tussen A en B.

Maak dit portaal 1 rij hoog.

Plaats wat dummy tekst en objecten in deze portaalrij.

Maak een script "Switch portaalzichtbaarheid" met volgende scriptstappen :

If(Zichtbaarheid)

SetField(Zichtbaarheid)=0

Else

SetField(Zichtbaarheid)=1

EndIf

Als je dit script runt, zal je zien dat op de layout A, het portaal getoond wordt en na een volgende run weer verborgen wordt.

• 0
Posted

Ron7 bedoelt voorwaardelijke portalen.

Of een mix van Hidden en conditional Portals,heb snel een Simpel klein Vb tje voor Jopo gemaakt,maar je kan best eens zoeken op het Forum betreffende relaties en portalen.Dit geeft je alvast een idee om te spelen met keuzes en op die manier kan je de antwoordlijst op alle mogelijke manieren opstellen

VB.zip