Jump to content
  • 0

Euromunten

eldeka

Question

Posted

Mag ik even ter inleiding...

Ik wordt regelmatig aangesproken om neofieten te overtuigen FM te gebruiken voor het beheer van hun administratieve taken.

Deze kandidaten zijn meestal reeds gewone PC-gebruikers maar hebben weinig of geen kennis van databanken en nog minder van FM. Soms hebben ze wel reeds een negatieve ervaring met een ander pakket.

Ze wensen of kunnen zelf weinig of niet programmeren maar vinden het anderzijds wel belangrijk dat ze begrijpen wat voor hen ontwikkeld wordt. Ze wensen dus ook inspraak bij de ontwikkeling en vooral bij de voortdurende aanpassingen van hun toepassing.

Ik heb intussen wel wat ervaring met dit soort klanten en ben tot het besluit gekomen een modelbestandje te maken met de volgende kenmerken.

1. het moet overtuigend zijn: FM moet een antwoord op het probleem bieden

2. gebruiksvriendelijk: in tegenstelling tot hun negatieve ervaring

3. didactisch: eenvoudig en begrijpbaar

5. veelzijdig: zoveel mogelijk alle mogelijkheden van FM illustreren

6. toch professioneel overkomen

7. als het kan ook nog aantrekkelijk, aangenaam en nuttig zijn

Na enig overleg dacht ik aan een Album voor verzameling van Euromunten. Zowat een digitale tegenhanger van de kartonnen modellen sedert enkele jaren in de supermarkt te koop.

Ik heb dat intussen klaar maar het kan best nog uitgebreid worden.

Mijn vraag is nu of er gegadigden zijn die al dan niet dezelfde interesse koesteren om dit prototype vooral te evalueren en eventueel mee aan verder te bouwen.

Deze oproep is zowel aan de echte developpers als aan elke andere geïnteresseerde gericht.

Indien er positief op gereageerd wordt zal ik onverwijld mijn "Euromunten" zippen en posten.

Hoe vlugger hoe liever.

Recommended Posts

• 0
Posted

Dus als ik het goed begrijp wil je "euromunten" als bewijs laten zien dat er veel mogelijk is in filemaker wat betreft boekhouden?

Ik denk dat je een klant niet moet laten weten dat je in filemaker je programma's maakt, de runtime is gewoon het programma tenzij je alleen echte filemaker databases weggeeft die klanten in hun versie van fm laden.

• 0
Posted (edited)
Dus als ik het goed begrijp wil je "euromunten" als bewijs laten zien dat er veel mogelijk is in filemaker wat betreft boekhouden?

Sorry, maar ik was blijkbaar niet duidelijk.

Heb absoluut geen boekhouding op het oog. Wel al de rest waar administratief personeel mee bezig is en meestal op de sukkel.

Ik denk aan rekenbladen, tekstverwerkers ja zelfs nog steekkaarten enz...

Ik besef wel dat dit low level benadering is maar ik weet bij ondervinding dat daar nog heel wat werk aan de winkel is.

Ik wil gewoon aantonen wat er in een DB meer aan mogelijkheden zit dan in de klassieke benadering van beheer van gegevens. (lijstjes, adresboek, telefoonrepertorium, personeelslijsten enz...)

Edited by Guest
  • 0
Posted
Ik denk dat je een klant niet moet laten weten dat je in filemaker je programma's maakt, de runtime is gewoon het programma tenzij je alleen echte filemaker databases weggeeft die klanten in hun versie van fm laden.

OK. Hoewel ik dacht dat een runtime nog altijd niet in een netwerk werkt.

De bedoeling is gebruikers aan te zetten tot het overstappen naar FM, opleiding verstrekken en dan op hun verzoek een toepassing ontwikkelen die ze gebruiken en nadien op termijn zelf onderhouden indien ze dat wensen.

Ik snap wel dat dit misschien een alternatieve benadering is van ontwikkelen maar ik ben overtuigd bij ondervinding dat daar een markt voor is.

Is daar deontologisch iets tegen in te brengen?

• 0
Posted

Ik wil echt geen discussie voeren. :roll: Wel graag een evaluatie van mijn experiment in FM7 zowel door developers als door gebruikers.

Ik wou graag weten wat jullie er hebben op aan te merken. Ik wil gewoon mijn aanpak in FM7 even checken met anderen.

Meer niet!

:(

Toch bedankt.

• 0
Posted

Ik denk dat het een goed idee als je een soort portofolio maakt van de mogelijk heden in en met filemaker pro omdat je eenmaal niet voor iedereen iets kan maken wat ze bedoelen zonder dat er iets betaald word.

• 0
Posted
Ik denk dat het een goed idee als je een soort portofolio maakt van de mogelijk heden in en met filemaker pro omdat je eenmaal niet voor iedereen iets kan maken wat ze bedoelen zonder dat er iets betaald word.

Dat is nu net wat ik wil bereiken: een concreet universeel didactisch vb. van een DB voor een gemengd publiek in opleiding (tegen betaling; niet gratis)

De specifieke vraag naar het ontwikkelen van een toepassing volgt dan nadien. Dit leidt dan weer naar behoefte voor vorming enz...

(ik zoek tevergeefs om nu hier het zipje toe te voegen, maar dat lukt blijkbaar niet meteen van op deze plek, of zie ik er naast?)

• 0
Posted
(ik zoek tevergeefs om nu hier het zipje toe te voegen, maar dat lukt blijkbaar niet meteen van op deze plek, of zie ik er naast?)

Zou toch moeten kunnen.

Ik zal ook dit topic even verhuizen naar het FM7-forum.

• 0
Posted

Dat is nu net wat ik wil bereiken: een concreet universeel didactisch vb. van een DB voor een gemengd publiek in opleiding (tegen betaling; niet gratis)

De specifieke vraag naar het ontwikkelen van een toepassing volgt dan nadien. Dit leidt dan weer naar behoefte voor vorming enz...

Tegen betaling lijkt me niet realistisch. Als er een student met een tekeningen koffer aan de deur bij mij komt en zegt "voor 5 euro doe ik hem open maar je mag nog niets uitzoeken" dan hoeft dat van mij niet.

Je zou iets moeten maken wat je als presentatie kan weggeven en waarvan mensen zeggen "hey dat ziet er vernuftig uit". De vragen als: kan dit of kan dat hou je altijd en is juist het leuke om van een vraag een applicatie te maken, je eigen inleven in de werkwijze van een klant. (vind ik ten minste )

Zo heb ik ooit eens een soort quizje gemaakt voor kinderen met een rekenspelletje, de denktijd kon je opgeven en in die tijd moest een bepaalde som worden uitgereken, de stand werd bijgehouden en de sommen waren uit te zoeken (optellen, aftrekken, vermdiguldigen, delen enz) Ook kon er worden gekozen als moeilijkheids graad met hoeveel getallen er gerekend werd (2, 3, 4 enzo, dus 1827:12).

Goeie oude tijd :wink:

• 0
Posted

Ik denk dat onze visies dichter bij elkaar liggen dan we denken.

:D

We zouden dit DBke inderdaad als gadget op een CD kunnen branden en dan zoals je zegt dit gratis kunnen uitdelen. Bv. tijdens een demo of open deur voor kandidaten opleiding of wat dan ook.

Voor alle duidelijkheid: de lessen zelf zijn niet gratis natuurlijk. Dat bedoelde ik precies.

Ik zou het ook als praktisch vb of oefening kunnen aanwenden tijdens een basisopleiding.

Daarom zou ik mijn hersenspinsels graag willen laten kritisch bekijken door jullie. Zeker omdat naar mijn gevoelen de stap naar FM7 toch relatief groot is.

Dank Rony voor de verhuis naar FM7. Nu kan ik er mijn zipje aanhangen.

Ik hoop op veel positieve reacties van wat niet goed is en wat beter zou kunnen. Alle commentaar is welkom!

Ik hoop te kunnen bijwerken en er verder aan te bouwen.

Dank voor de interesse aan allen... die reageren natuurlijk.

• 0
Posted

http://rapidshare.de/

Gewoon uploaden, geen abonnement nodig. Link dan hier zetten.

Vervalt wel als hij een maand niet gedownload is.

(Je moet bij die link de mensen in het alg. wel zeggen dat ze op de FREE knop moeten drukken en even op de link moeten wachten, want even uit hun ogen kijken is meestal al teveel gevraagd.)

• 0
Posted

OK Rony, fijn van jou.

Het filetje is bijna 1 MB. Dit komt natuurlijk door het beeldmateriaal.

120 records voor 120 munten.

Ik kan de toepassing in 3 stukken splitsen waardoor 2 beeldfiletjes moeten geïmporteerd worden om de zaak terug te doen werken.

Een beetje omslachtig misschien.

Wellicht heb jij een elegantere oplossing.

Ik stuur alvast een volledige versie naar jouw emailadres.

Hopelijk lukt dat van hieruit.

:wink:

• 0
Posted
http://rapidshare.de/

Gewoon uploaden, geen abonnement nodig. Link dan hier zetten.

Vervalt wel als hij een maand niet gedownload is.

(Je moet bij die link de mensen in het alg. wel zeggen dat ze op de FREE knop moeten drukken en even op de link moeten wachten, want even uit hun ogen kijken is meestal al teveel gevraagd.)

OK Gido. Weer iets bijgeleerd.

Zal het uitproberen.

Dank voor de tip!

(je bent ook niet mals voor je medemensen hé! :wink: )

• 0
Posted
Hier staat ook een versie :

http://www.AdeQuaat.be/Clarify/Euromunten.zip

( langer dan een maand en zonder reclame :-) )

Ik moet zeggen dat ik het een leuk bestandje vind :)

Altijd leuk om even in de alle layouts en scripts te snuffelen hoe alles in elkaar is gemaakt. Zeker een leuk bestandje om weg te geven als demo-tje.

Moet je natuurlijk wel even je naam, website, bedrijf enzovoort in bakken he'

Ik zag een paar kleine foutjes maar zolang je ze nog niet o cd heb gebrand is het goed ;)

• 0
Posted

Ik zag een paar kleine foutjes maar zolang je ze nog niet op cd hebt gebrand is het goed ;)

Fijn zo! Dat het ding niet af is, dat is duidelijk.

Maar ook kleine foutjes interesseren me. Ze zijn voor verbetering vatbaar.

Geen scrupules dus.

Dank alvast voor jouw reactie.

• 0
Posted

Klik eens op Belgie in het hoofdmenu...

Waarom bestaat het hoofdmenu uit een lijstweergave van alle landen, misschien een beetje verwarrend...

De layout van de vlaggen is mooi, z'n circel maar het komt niet helemaal rond over door de namen ect...

Zal morgen nog eens kijken :wink: me bed roept.

• 0
Posted
Klik eens op Belgie in het hoofdmenu...

Waarom bestaat het hoofdmenu uit een lijstweergave van alle landen, misschien een beetje verwarrend...

De layout van de vlaggen is mooi, z'n circel maar het komt niet helemaal rond over door de namen ect...

Sorry voor het foutje bij klik op België in het hoofdmenu. OK.

De weergave Lijst of Form is in dit geval indentiek. Dus... je mag kiezen.

Van vierkante vlaggen in alle verhoudingen kan men geen echte cirkel(?) of ovaal maken. Dat is ook niet meteen de bedoeling.

Maar wat denken jullie over de opvattingen qua Tabellen, Velden en vooral de Graph en de Scritps.

Ik zou graag weten of het nergens eenvoudiger kan vooraleer ik er mee verder ga...

• 0
Posted

Luc,

Opmerkingen en suggesties :

- hoofdmenu op form-view zetten ipv list-view

- openen met een gemaximaliseerd of gezoomd venster

- de sturing van de landen (scripts Ga Naar ...) kan je met scriptparameters allemaal vervangen door één enkel script.

- het zelfde geldt wellicht ook voor de sturing vanop de layout LAND

- het script achter de knop BE in het hoofdmenu doet het niet (in de eerste versie die ik gehad heb)

- ik denk dat ik voor deze toepassing herhalende velden zou gebruikt hebben voor bvb de munteenheden, ipv voor iedere munteenheid een apart veld te maken in de tabel landen.

- gelijkaardige opmerking voor de IDvelden in de tabel Kenmerken. Wellicht kan je hier beter aan de slag met JoinTables.

- het veld TotaalAantalMunten is een global calculation ? waarom ? op die manier ga je nooit een actuele waarde krijgen van de hoeveelheid munten ...

- Verzamelwaarde doe jij nu als volgt : If ( Canvas = "ontbreekt" or IsEmpty ( Canvas );"";Kenmerken::Waarde)

dat kan ook als volgt :

case(not(canvas="ontbreekt" or isempty(canvas));kenmerken::waarde)

Ik denk dat wanneer je de velden en de scripts herbekijkt, je RelationGraph er ook minder uitgebreid zal uitzien.

Tot hier een eerste overzichtje ;-)

EDIT 09u35 :

- de relatie tussen LANDEN en MUNTEN is nu alsvolgt opgebouwd :

ID = ID Munt en Constante = Constante.

Vertaald geeft dat :

ID = ID Munt en 1 = 1.

De bedoeling van de voorwaarde 1=1 ontgaat me volledig.

Je hebt dat op verschillende plaatsen toegepast. Is wellicht overbodig.

PS : de operator x in de RG, zorgt er voor dat de relatie altijd werkt. Ik denk dat je daarom de velden constante (=1) niet meer nodig hebt.