Jump to content
  • 0

relatie met een 'OR' vergelijking ipv een 'AND' vergelijking

Pieter

Question

Posted

Wij gebruiken nu een db met o.a. de volgende tabellen:

Facturen

Posten

Onderdelen

In posten zijn o.a. de volgende Velden:

Code

Artikelomschrijving

Er is een (eenzijdige) relatie tussen Posten (veld 'Code') en Onderdelen (veld 'Code')

De Artikelomschrijving in tabel Posten is een opgezochte waarde uit gerelateerde tabel Onderdelen

Helaas gebruiken al onze klanten niet altijd onze codering maar ook dikwijls hun eigen codering (voor klant specifieke producten: artikel met bv code 452304 is alleeen voor klant B) Nu zijn meestal ook de klant codes bekend en in de tabel Onderdelen is ook een veld Codeklant.

Nu is de wenst dat er bij Posten of het veld Code of het veld Codeklant wordt ingevuld en dat Artikelomschrijving een opgezochte waarde is uit geraleerde tabel Onderdelen en dan mbv een Veelzijdige vergelijking, en dan niet een AND-vergelijking (EN) maar een 'OR'-vergelijking.

Is dit mogelijk of is er een alternatief?[/i]

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Pieter,

even samengevat vind ik volgens jouw beschrijving het volgende :

tabel posten met als velden o.a. code, code klant en omschrijving

tabel onderdelen met als velden o.a. code, code klant en omschrijving

Nu ontgaat me even het nut van de tabel posten en de tabel onderdelen ?

Kan je dat uitleggen of ben ik niet mee ?

• 0
Posted
Pieter,

Nu ontgaat me even het nut van de tabel posten en de tabel onderdelen ?

Kan je dat uitleggen of ben ik niet mee ?

In de factuur layout heb ik een portaal met Posten

Posten haalt de artikelomschrijving, het gewicht en de stuksprijs uit het gerelateerde tabel Onderdelen d.m.v. het vergelijkingsveld Code.

Ik heb er voor gekozen om met 'Opgezochte waarde' te werken zodat er ook de mogelijkheid bestaat om een Artikelomschrijving te gebruiken die niet in het Onderdelenbestand staat

Nu is de wens om ook de mogelijkheid te hebben om gebruik te maken van een tweede vergelijkingsveld Codeklant, zodat, indien gewenst, ook gewerkt kan worden met de door de klantgebruikte code wat het invoeren van een opdracht iets makkelijker maakt. Het onderdelenbestand heeft 1000 records en van ±200 is ook de Klantcode bekend.

• 0
Posted

Rony,

dankzij de aangedragen oplossing (en vooral de aangevinkte optie 'Uniek' bij ID-Artikel-klant) heeft mij aangezet tot heroverwegen of het gebruiken van ID-Artikel-klant wel zo slim is.

We hebben geen controlle over de door de klant gebruikte ID's en dus geen garantie dat ze uniek zijn. Ook voor voorraadbeheer kan het lastig zijn indien er met verschillende ID's wordt gewerkt voor het zelfde artikel. Ik zal eerst moeten heroverwegen of het gebruiksgemak opweegt tegen over alle mogelijke risico's.

Desalniettemin is de door jou aangedragen oplossing te mooi om niet te gebruiken; mogelijk nog niet voor deze toepassing maar wel voor onze gerelateerde DB Documentenbeheer

nogmaals mijn dank