Jump to content
  • 0

Newbie - vraag datamodel

flukie

Question

Posted

Ik heb actueel een beheersysteem gebaseerd op Visual Basic en Access databases voor mijn eenmanszaak . Dit werkt reeds een zestal jaar nu en eignelijk is het eens aan een grondige vernieuwing toe - ik heb al doende geleerd... Visual Basic heb ik redelijk onder de knie ondertussen doch vraagt het telkens redelijk wat tijd telkens ik iets wil aanpassen. Dit is het moment om filemaker eens een kans te geven. Zodoende heb ik de trial versie van Filemaker Pro 7.03 eens gedownload.

Ik heb de zelfstudie reeds doornomen en een simpele database aangemaakt met een tabel klant en een tabel klantcontact met de nodige relatie ertussen en dat is aardig gelukt.

Nu probeer ik mijn artikelsysteem in databasevorm te krijgen. De structuur van mijn artikelen is als volgt :

familie-hoofdgroep-subgroep-artikel. ( zie voorbeeld hieronder )

Familie 1
  Hoofdgroep1
     Subgroep 1
           Artikel 1                      111-010 -> artikelcode
           Artikel 2                      111-020
           Artikel 3                      111-030
           Artikel 3B                    111-031
           Artikel ...                     111-030
           Artikel 9                      111-090
     Subgroep 2
           Artikel 1                      112-010
           Artikel 2                      112-020
           Artikel 3                      112-030
     Subgroep 3
  Hoofdgroep2
     Subgroep 1
        Artikel 1
        Artikel 2
        Artikel 3
     Subgroep 2
     Subgroep 3
Familie 2
Familie 3
Familie 4
Familie 5
Familie 6

Als ik een bestek, factuur, ... maak kan ik in mijn huidige systeem browsen door telkens het cijfer in te geven naar welke onderverdeling ik verder wil. Ben ik op het niveau van artikelen dan kies ik met de pijltes mijn artikel en druk ik op enter om het toe te voegen. [ OT : daarnaast kan je ook artikelen opzoeken op specificatie]

Ik vraag jullie niet om mijn werk te doen maar nu zit ik met een vraag bij het ontwerp van mijn tabellen. Ik mis de ervaring om mijn structuur in een datamodel te brengen.

Mijn idee : twee tabellen

{artikel}
  ID                (numeriek - automatisch oplopen )
  Code            (tekst) of (numeriek) ??
  Omschrijving (tekst)
  ...

{artikelstructuur}
  ID                  (numeriek - automatisch oplopen )
  ParentID         (numeriek)
  Code              (tekst) of (numeriek) ??
  Omschrijving   (tekst)

Voorbeeld van inhoud tabellen

{artikel}
ID    Code       Omschrijving
1      111-010  artikel 1
2      111-020  artikel 2
3      111-030  artikel 3

{artikelstructuur}
ID     ParentID     Code     Omschrijving
1       NULL           1          Omschrijving familie 1
2       NULL           2          Omschrijving familie 2
3       NULL           2          Omschrijving familie 3
4       1                11         Omschrijving hoofdgroep 
5       1                12         Omschrijving hoofdgroep
6       1                13         Omschrijving hoofdgroep
7       4                111       Omschrijving groep
8       4                112       Omschrijving groep
9       2                21         Omschrijving hoofdgroep 

Ik denk dat het veld (ParentID) van de tabel {artikelstructuur} misschien overbodig is daar via het veld (Code) de verschillende hoofdgroepen uit een familie kunnen bepaald worden en omgekeerd.

Mijn idee naar gebruik van de data is een layout te ontwikkelen waar ik bijvoorbeeld de verschillende families-hoofdgroepen-groepen zal zien en links de relevante artikelen gefilterd op de artikelcode.

Bedankt alvast als je dit willen lezen hebt. Ik hoor het graag als je hier iets anders zou organiseren of tips hebt.

Ben ik bijvoorbeeld beter af door mijn code numeriek of als tekst op te slaan? Is het beter om een relatie tussen {artikel} en {artikelstructuur} aan te brengen?

Bedankt,

Flukie

OT : mijn eerste post hier, leerzaam forum trouwens :D

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Welkom bij de FM club,een goede stap in de juiste richting :D

Ik maak meestal groepen en subgroepen aan voor de artikelbasis.Je hebt hier welgeteld 2 velden voor nodig,een Groep Id en een Subgroep Id.

Ook voor Familie heb je een enkel veld nodig

Dankzij FM's multikey relationeel gedrag kan je een produkt bvb toewijzen aan meerdere groepen/subgroepen.

Art 100101 is Famile A Groep 1 en Subgroep 1

4 2

3

Desgewenst kan je tabellen aanmaken (maar is zelfs niet nodig)voor groepen en subgroepen die nadien behulpzaam zijn om groepen te tonen of prijzen per groep/subgroep aan te passen

Via relaties heb je in je fakturen enkel een keuzeveld nodig om specifieke produkten te tonen.Je kan ook een filter inbouwen op en Cijfers en Letters om te zoeken naar een bepaald produkt

Vb met 2de Tabel Groepen, 2 Velden GroepId GrroepNaam

sleutelveld GroepId naar Artikels GroepId

Per record kan je een GroepId en Naam instellen en hierin kan je een portaal tonen van de bepaalde groep met alle Plu's erin

(tekst of getal) let op voor spaties indien tekst,daarom liefst getallen of combinatie

Op het forum vindt je goede tips en voorbeelden betreffende relaties en portalen

Greetz