Jump to content
  • 0

Migratie naar 7

RON7

Question

Posted

Wou met deze wat ervaringen posten ivm migratie van een "groter" project naar Fm7 (heb dit eens geschreven in discussie punt Migratie)

Het heeft me een dikke 2 maanden tijd gekost,gemiddeld 14 uur per dag om alles opnieuw op te bouwen.Het datamodel heb ik volledig terug van scratch opgebouwd,voordeel hiervan is een groot aantal verbeteringen geweest,veel tijd is dan ook in layouts en nieuwe layouts popup vensters 7 gekropen.Het relationeel gedrag van 7 heeft me dan wel weer veel tijd bespaard,alhoewel er veel opgelet moet worden met tunneling.

Als je dieper gaat om bepaalde waarden op te halen (bvb ProduktNaam) en in een tussenliggende TO bestaat de Id niet....Noppes

Om het relatiemodel overzichtelijk en modulair te houden heb ik ook hier en daar het draadje doorgeknipt en een nieuwe TO aangemaakt.

Ik hield hierdoor wel een enkelzijdige occurence en tunnel beperking aan over maar als deze niet echt noodzakelijk is ...

Voordeel was dan ook een duidelijker beeld van het relatiemodel en een overzichtelijk diagram.Sommigen zullen misschien anti doorknippen zijn maar met 53 tabellen aan gemiddeld 40 velden en dikke 100 TO's prefereerde ik een modulaire opbouw met losse groepen.(Aankoop,Verkoop,Weegschalen,Rapportage enz...)

De nieuwe functies (let() evaluate() text (...) Vensters()waren zeer nuttig en hebben toegedragen aan een opmerkelijke verbetering van de werking,om te zwijgen van het relationeel en server gedrag.Snelheid over Lan is zeg maar plus 100 Procent.

T.o.v. 6 halvering bestanden ondanks 3 toegevoegde modules (Kassa,Journaal en Totaal overzicht bedrijf)

80 % minder scripts nodig (ScriptParameter grootste troef in 7)

Enorme Lan verbetering

Doorgedreven automatisering (een bestelling wordt bvb via

Terminal ingevoerd en auto doorgeschreven naar Aankoop

/Verkoop,produktie wordt auto in verkoop doorgeschreven,

Schaalbonnen Auto ingevuld enz...)Dus minieme ingave vereist

Handiger opzoeken met pop-up vensters

En ZEKER weg openen sluiten :x bestanden

Conclusie,vast en zeker de moeite om te upgraden maar toch ook tijdrovend en aan uurtarief dus te duur voor gemiddelde KMO.Dus enkel haalbaar indien men 1 pakket voor meerderen moet upgraden.Voor kleinere toepassingen zeker en snel te doen maar daar wringt het schoentje misschien weer in licenties :D

0 answers to this question

Recommended Posts

There have been no answers to this question yet