Jump to content
  • 0

selectie: vervangen/aanpassen in gerelateerde records

kaajee

Question

Posted

Kan dit zonder script:

-Database (Leden) met bijv. 10.000 records en een (gerelateerde) database met 'activiteiten' (logs) van die leden

-selectie gemaakt (zoek) van bijv. 6000 records.

Nu gaat er een mutatie plaatsvinden 'op' deze 6000 leden en die mutatie moet dus 'gelogd' worden in het 'activiteiten' bestand van die 6000 leden.

(bijv. de contributie moet betaald worden, er moet dus bij al die 6000 leden op hetzelfde moment een record in het geralateerde/bijbehorende activiteiten bestand aangemaakt worden.

Maar dan het liefst zonder script, gezien het aantal records)

(in een platte database zou ik gewoon de 'vervang functie' gebruiken.....)

De relatie tussen 'leden' en 'activiteiten' is op veld: lidnummer. Ik kan in een portaal natuurlijk wel binnen een selectie de inhoud van een veld vervangen door een andere waarde, maar dan vervangt ie alle 'waarden' in het gerelateerde 'activiteiten'/portaal door deze waarde, logisch want de relatie is op: lidnummer.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Tijdsduur (zijn meer dan 20.000 records) en het moet vaak/veelvuldig gebeuren.....en de kans op fouten is groter (vind ik) dan op de 'vervang' manier.....

Eigenlijk begrijp ik uit je antwoord dat het niet kan (wat ik wil)......toch? :(

• 0
Posted
en de kans op fouten is groter (vind ik) dan op de 'vervang' manier.....

Dat een script meer kansen op foutieve bewerkingen zou geven dan een gewone Replace is toch echt niet waar. Alleen al het feit dat een script wel overwogen gebouwd is, grondig getest enzovoort, maakt dat het zevendertigduizend achthonderdrieënveertig keer betrouwbaarder is dan een snelle CTRL = gevolgd door een overhaaste ENTER waarvoor geen Undo bestaat.

• 0
Posted

Zonder script zie ik ook zo geen mogelijkheden, maar het is niet nodig om voor alle 6000 leden een los mutatie record aan te maken.

Eén record met een multikey zou in het log bestand ook moeten kunnen.

Omdat je met FM6 werkt moet je wel rekening houden met een max van 64000 tekens in het multikey veld.

Ik weet niet hoe lang je ID's zijn, maar bij een ID van 7 lang zijn er 8000 keys in 1 veld te verzamelen (7 + return * 8000 = 64000)

rmw