Jump to content
  • 0

Snelheid van Data Entry OSX en FM7

Leo

Question

Posted

Heeft er iemand onder jullie suggesties voor het versnellen van de data entry onder FM 7 en Mac OSX?

Probleem: Barcode wordt ingelezen in een veld via een script gevolgd door een enter en op basis van deze info worden nog een aantal checks uitgevoerd door het script.

OnderMac OS 9 ging het inlezen van de barcode razend snel. Onder MACOS X (versie maakt niet uit) kun je op het scherm zien hoe geleidelijk het ene cijfer na het ander cijfer verschijnt bij het inlezen en als je geluk hebt ben je een paar seconden later gelukkig als je weet dat je script succesvol is afgrond.

Ergens wel gehoord dat je als je het aantal beschikbare lettertypes terug dringt dat je dan snelheidswinst kan bekomen ...

Nog andere suggesties ...?

Leo

Ps. Het probleem van de snelheid stelt zich ook FM6 onder OS X maar in iets mindere mate. Volgens mij stelt het probleem zich niet onder Windows.

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb een database met barcode draaien onder X.3.? en FM 7.03 en die werkt wel sneller als je nu doet voorkomen Redelijk snel komt de info op het scherm? Wel is er inderdaad wat verschil in snelheid in een databse onder 9 met (FM5.5) en die databse onder X.3. maar ook daar is het niet storend. (database is maar 20 mb groot dus dat kan een reden zijn?)

• 0
Posted
Ik heb een database met barcode draaien onder X.3.? en FM 7.03 en die werkt wel sneller als je nu doet voorkomen

In Word gaat het inscannen wel snel onder OS X.

In FM gaat het ook snel maar dan zonder script en dus rechtstreeks.

Zal dus eens moeten zoeken hoe ik eventueel mijn script kan opsplitsen want daar gebeurt nu redelijk veel in:

1. 1ste barcode persoonsgeboden barcode wordt ingescand in global, gevolgd door commit record

volgorde: show all records - - omit record - show omitted only - empty global- go tot global field en select -pause resume - commit

2. check op openstaande bedragen contactpersoon: te betalen

3. check op evt andere opmerkingen bij contactpersoon

4. check op lidmaatschap

5. start loop inscannen nieuwe barcodes voor materialen,/producten steeds gevolgd door commit met check op max. aantal materialen.

PS:

Het doorgaan van het script wordt getriggerd door de enter die op het einde van de barcode meegegeven wordt. Maar het is echt dat eerste stukje: je ziet de cijfertjes een na een verschijnen.

Ps De conversie van de orignele FM 6 applicatie naar FM 7 levert hetzelfde probleem op het is dus niet omdat het een nieuwe applicatie is alhoewel de Frontend met layouts en werking programma, data-engine en rapporten engine zijn gescheiden. De oude FM6 app geeft het probleem ook in het script.

• 0
Posted
Leo,

de barcode-software is up-to-date ? Lees : compatibel met OS X.

(dit alles in de veronderstelling dat de barcodelezer een driver nodig heeft, of over "aanpasbare" firmware beschikt.)

Ronny,

Ik vermoed dat als het onder Word snel gaat dat het dan ook onder FM snel zouden moeten gaan maar zoals hierboven: is dus blijkbaar script gebonden.

Leo

• 0
Posted
En als je een freeze window gebruikt ?

Dat gaat wel ietsie pietsie sneller. Maar zelfs een script dat alleen maar de barcode leest en dan entered is traag. Moet echt wel aan FM zelf liggen.

Leo

• 0
Posted
Moet echt wel aan FM zelf liggen.

En met Filemaker 8 ?

Conclusie van het verhaal:

Na het uit elkaar trekken van het script blijkt dat het merendeel van de vertraging wordt opgelopen op het einde van het script waar er een aantal waarden (3-tal) worden weggeschreven naar een Archief (extern).

In het archief worden dan dmv lookups de bijbehorende waarden opgezocht. Dit neemt tijd.

Desalniettemin: het inlezen blijft enigszins traag ivm FM 6 en OS 9.

Bedankt om mee te denken Ronny.

Leo