Jump to content
  • 0

nieuw venster scriptstap

Dieter Verbeken

Question

Posted

Hallo,

ik ben verschillende kleine toepassingen aan het maken in FM7 en ik stuit op een klein probleempje.

Ik heb een kleine database en ik wil vanuit een bepaalde lay-out via een script een nieuw venster openen met bepaalde afmetingen. Ik gebruik gewoon de scriptstap "nieuw venster[naam;hoogte;breedte] en dan een go to lay-out... So far, so good.

Als ik dit gebruik krijgt het oude venster van waar ik vertrek ook deze afmetingen en staat precies onder het nieuwe venster. Misschien knullig, maar ik vind dit niet zo mooi ogen. Kan iemand mij helpen met dit (hoogstwaarschijnlijk) idiote probleem.

Nog even ter info waarom ik een nieuw venster wil met een lay-out die ik in het oude venster al heb: dit nieuw venster bevat geen enkele knop of overbodige velden zodat dit mooi kan afgeprint worden...

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat is een typisch Windows-fenoneem. Onder OS X heb je dat niet aan de hand.

Een oplossing :

Gebruik niet Maximize als je een venster beeldvullend wil zetten, wetende dat je later in de applicatie nog "pop-up-vensters" gaat gebruiken.

Lees bij de start van je applicatie eerst je schermgrootte uit, maak dan je venster met die afmetingen.

Als je nu een tweede venster opent, behoudt het eerste (grotere) venster haar positie.

• 0
Posted

is niet echt een katholieke oplossing, maar ze werkt wel...

Alvast bedankt!

Enig idee waarom dit onder windows voorkomt? Ik vind het niet echt logisch dat je een nieuw venster laat openen met bepaalde afmetingen (specifiek voor dit nieuwe venster) en dat het oorspronkelijke venster ook deze afmetingen aanneemt... Ik ben misschien aan het vitten maar ik vind het toch raar dat filemaker geen oplossing voor dit probleem heeft...

Maar toch bedankt voor je hulp.

Terug naar de spielerei...

• 0
Posted
Ik vind het niet echt logisch dat je een nieuw venster laat openen met bepaalde afmetingen (specifiek voor dit nieuwe venster) en dat het oorspronkelijke venster ook deze afmetingen aanneemt

Tja, Windows ...

• 0
Posted
is niet echt een katholieke oplossing, maar ze werkt wel...

Alvast bedankt!

Enig idee waarom dit onder windows voorkomt? Ik vind het niet echt logisch dat je een nieuw venster laat openen met bepaalde afmetingen (specifiek voor dit nieuwe venster) en dat het oorspronkelijke venster ook deze afmetingen aanneemt... Ik ben misschien aan het vitten maar ik vind het toch raar dat filemaker geen oplossing voor dit probleem heeft...

Maar toch bedankt voor je hulp.

Terug naar de spielerei...

Hoi Dieter,

Als je het scriptje aanroept en vervolgens handmatig het onderste scherm beeldvullend maakt (niet maximaliseren), dan zou het voortaan moeten werken.

Uiteraard zou je zekerheidshalve ook de setting van het onderste window kunnen herstellen.

Ik heb het trouwens ook geprobeerd met een nieuwe db en heb totaal geen probleem.

Filemaker onthoudt de grootte van de windows, dus waarschijnlijk heb je bij het uittesten van jouw script de eerste keer vergeten om een nieuwe layout aan te roepen...

gr.

Arnoud

• 0
Posted

bedankt voor jullie reacties. Ik ben tot een oplossing gekomen waarmee ik tevreden ben:

* Venster verplaatsen/vergroten of verkleinen[huidig venster; Hoogte:get(vensterhoogte);breedte:get(venster breedte)]

* Nieuw venster [naam:"klassement";hoogte:500; breedte:700]

* ga naar lay-out ["print klassement"]

Lees bij de start van je applicatie eerst je schermgrootte uit, maak dan je venster met die afmetingen

Door het vastzetten van het oude venster blijft die grootte inderdaad ook als ik het nieuwe venster laat openen...

hartelijk bedankt voor jullie hulp.

• 0
Posted

Ik wil toch nog even reageren.

Wellicht ben je nu tevreden maar volgens mij is die eerste scriptstap overbodig, ik gebruik hem nooit.

Post anders even jouw applicatie, ben erg benieuwd waarom het niet werkt zoals bij mij.

• 0
Posted (edited)
Als je het scriptje aanroept en vervolgens handmatig het onderste scherm beeldvullend maakt (niet maximaliseren), dan zou het voortaan moeten werken.

...

Filemaker onthoudt de grootte van de windows...

Ok Arnoud, ik volg je, maar dit werkt enkel goed op jouw monitor.

Wat als je de applicatie verhuist naar een andere monitor (lees : resolutie) en de eindgebruiker doet niet de handmatige dingen die jij verwacht dat ie doet ... ?

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik heb de eerste regel uit jouw script verwijderd en het script vervolgens geactiveerd.

Resultaat (zoals verwacht): achtergrond blijft gewoon zoals die was voor het aanroepen van de nieuwe window.

Dus het script werkt hetzelfde MET of ZONDER die eerste regel.

Is getest op twee PC's met FMD 7.

Overigens denk ik niet dat de resolutie van het scherm verschil zal uitmaken.

BTW, wat ik eigenlijk wilde aantonen was dat het niet strikt noodzakelijk is om het achtergrond venster opnieuw te setten, bij mij verdwijnt ie in elk geval niet achter het nieuwe venster.

• 0
Posted

ik heb wel ontdekt dat als ik het script laat lopen en zou laten voor wat het is en ik open het op een andere pc met een kleinere resolutie, dan blijf het venster even groot en valt dus deels buiten het scherm. Daarom doe ik nu nog een extra "maximize" van het hoofdvenster bij het openen van de database. Op die manier zet het hoofdvenster zich volgens de resolutie en heb ik voor het verdere verloop geen enkel probleem meer.

Het rare is da nu ik het script al een paar keer laten lopen heb ik plots ook het probleem niet meer kan simuleren, ook al verwijder ik de eerste scriptregel.

Maar ik heb een werkbare oplossing gevonden die vrijwel zeker op alle resoluties doet wat ik er van verwacht. Ik wil niet voor verassingen komen te staan als ik de database aan iemand meegeef (zware computerleken) en het probleem dan plots toch weer opduikt. :D

bedankt voor jullie hulp

case solved...

• 0
Posted
... Nog even ter info waarom ik een nieuw venster wil met een lay-out die ik in het oude venster al heb: dit nieuw venster bevat geen enkele knop of overbodige velden zodat dit mooi kan afgeprint worden...

Dit probleem ken ik en los ik op door overbodige knoppen en velden niet te laten printen, dan heb ik maar 1 layout nodig. Het gaat als volgt:

selecteer de overbodige knoppen en velden, kies Format / Sliding en Printing, vink "Do not print the selected objects" aan.

• 0
Posted

Erjee,

de reden waarom ik dit niet doe en een nieuwe lay-out open in een ander venster is de volgende: de originele lay-out is in een groter lettertype en met grotere velden zodat ze dit gemakkelijk kunnen projecteren tijdens de quiz. Dit is helaas te groot om af te printen. Vandaar dat ik gekozen had om een nieuwe (kleinere) lay-out te maken die wel op een a4-tje past...

• 0
Posted

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan als in dit topic werd behandeld. Aan de hand van de informatie die hier gegeven werd is het probleem bij mij nu ook opgelost. Ik heb dit wel op een iets andere manier gedaan en ik dacht misschien hebben jullie er nog wat aan.

Als ik van een reeks record een lijst open in een nieuw venster dan veranderd de grote van het hoofdvenster nog steeds mee. Ik heb op de afdruklijst 2 extra knoppen aangemaakt, printen en sluiten. (deze worden niet mee afgedrukt, bedankt erjee voor die informatie) Naast het script voor het openen van een nieuw venster heb ik een extra script toegevoegd die ik op de knop sluiten heb gezet. Dit simpele script ziet er als volgt uit:

Venster Sluiten [Huidig Venster]

Venster Aanpassen [Maximaliseren]

Op deze manier wordt eerst het "kleinere" venster afgesloten en vervolgens het onderliggende venster weer naar de gewenste grote gebracht. Voor mij werkt dit uitstekend.

• 0
Posted
Venster Sluiten [Huidig Venster]

Venster Aanpassen [Maximaliseren]

Maar blijft ook dan een zeer storend (flash) element onder Windows en mag FM van mij bovenaan hun lijstje plaatsen.Oplossing komt veel beter over in Max weergave met gebruik nieuw venstersysteem 7/8