Jump to content
  • 0

Plots geen nieuw record kunnen aanmaken

Stardust

Question

Posted

Beste groep,

Af en toe kan men geen nieuw record meer maken in een bestand. Het betreft een fm6.04 bestand met ca 3500 records.

Het lukt niet via de voorziene button, noch via de sneltoets Ctrl+N of via het menu.

Het enige dat soms lukt is alle bestanden af te sluiten en de pc's incl. de server terug op te starten. Het hoeft geen betoog dat dit héél vervelend is en graag zou ik de oorzaak hiervan weten. Ik heb reeds een week of vier geleden alles heropgemaakt, de layouts gecontroleerd enz. Het ging een tijdje goed en plots werden we hier terug met geconfronteerd :cry:

Wie weet raad ??

Alvast bedankt !

Danny

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Misschien sla ik de bal helemaal mis, maar overschrijd je misschien "af en toe" de limiet van het aantal geopende bestanden of het aantal gebruikers of zijn er misschien "dezelfde" licenties geopend .... ?

• 0
Posted

Rony,

Neen, het zijn allemaal geregistreerde gebruikers en wat betreft het maximum aantal geopende bestanden dat zou misschien kunnen, er zijn gemiddeld ongeveer 35 bestanden open die gebruikt worden door 4 à 5 gebruikers. Hret probleem is echter dat ik dit bijna niet kan veranderen daar deze bestanden allemaal vereist zijn voor de werkzaamheden die we verrichten.

Filemaker Server is helaas geen optie ... :cry:

Maar dit fenomeen vindt altijd in hetzelfde bestand plaats, in de andere bestanden kunnen we op dat ogenblik nog 'normaal' werken.

Danny

• 0
Posted

Ik heb dat ooit eens gehoord. Toen bleek dat ze af en toe in preview mode sukkelden zonder het meteen door te hebben. Maar dat zal bij jullie wel niet het geval zijn.

• 0
Posted

Helaas Andre,

Dat is ook de oorzaak niet :roll: ... maar we zoeken voort 8)

Alleszins wordt het me de laatste tijd meer en meer duidelijk dat intensief gebruikte databases regelmatig onderhoud vereisen en misschien ook wel jaarlijks een grondige hernieuwing, of sla ik nu de bal mis ?

Ik heb echter meer en meer het vermoeden dat het zoals Rony al alludeerde het meer en meer te maken heeft met het aantal db's dat tegelijkertijd open staan alsook het vollopen van de systeemgeheugens op de verschillende pc's incl. diegene die als server fungeert. Regelmatig wanneer er onverklaarbare problemen opduiken bij één der gebruikers roep ik de taskmanager op om daar een aantal programma's af te sluiten die weliswaar afgesloten door de gebruiker toch nog in het geheugen blijven staan (bv. Word).

Tnx,

Danny

• 0
Posted
(...)en wat betreft het maximum aantal geopende bestanden dat zou misschien kunnen, er zijn gemiddeld ongeveer 35 bestanden open die gebruikt worden door 4 à 5 gebruikers.

Sorry dat ik deze posting over het hoofd had gezien. Hier leg je zelf uit wat de oorzaak is. Voor de precieze berekening van het aantal sockets dat een dergelijke FileMaker deployment verbruikt, verwijs ik naar andere plaatsen op dit forum. Wat je hier wil realiseren, KAN NIET. Dat FileMaker Server geen optie is, maakt het probleem dus gewoon ONOPLOSBAAR. Sorry voor het roepen, maar ik word zelf doof, denk ik :wink: .

• 0
Posted

tja ... jullie zullen natuurlijk wel gelijk hebben, maar ... weerom die maar :twisted:

Tot voor enkele weken terug hadden we geen problemen en er zijn niet zo gek veel bestanden bij gekomen, voor zover ik weet zelfs geen enkel meer de laatste maanden.

Ondertussen laat ik dat beetje grijze massa hierboven al ronddraaien om eventuele 'overtollige' bestanden uit te schakelen, hoewel ik niet zo 123 tot een oplossing kom.

Gezien ik in een administratie werk, is het alles behalve eenvoudig om aan een nieuwe versie (7) met server edition, en in voorkomend geval ook nog eens aan een bijkomende pc (server) te komen. Meestal is het zogenaamde 'natte vinger werk' waar ik me mee moet zien te redden.

Dus wanneer ik het goed begrijp, we hebben dus vier PC's die meestal gelijktijdig aan het werk zijn en waarvan steeds dezelfde de bestanden host (helaas dient ook die PC gebruikt te worden). Ik heb het aantal gelijktijdig geopende bestanden ondertussen gereduceerd tot ca 25 stuks.

Nu eens een aantal dagen uitkijken hoe dat zal gaan, ik ben héél benieuwd 8)

Ik kende de tip wel Andre, ik ben een trouwe fan en kijk wekelijks reikhalzend uit naar je nieuwsbrief. Daar het probleem zich tot voor kort nooit gesteld had, ben ik er dan ook nooit verder op ingegaan :oops:

Alleszins weerom bedankt !!

Greetz,

Danny

• 0
Posted

Ik vraag me af waarom server geen optie is,je kan hem desgewenst op 1 van de 5 pc's installeren (dedicated is natuurlijk aangeraden) en deze Pc blijven gebruiken.Loont mijns inziens toch minimaal de aankoop van 1 server licentie als dagelijks 5 mensen betrouwbaar met 30 bestanden moeten werken

• 0
Posted

tja Ron,

ik ga niet over het aankoopbeleid ... het heeft me al veel overtuigingskracht gekost eertijds om FM te kunnen gebruiken. Veel mensen zien alleen maar in MS producten de zaligheid. Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil ...

Alleszins, niet in het minst dankzij dit forum, gebruik ik tegen de stroom in, nu meer dan 10 jaar FM en dit alleszins tot mijn, mijn medewerkers en de burgers die van onze dienst afhangen hun tevredenheid.

Daarom, het kan misschien wat overdreven klinken, maar dank aan allen hier aanwezig !!

Danny