tibss Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Heeft iemand al ervaring/tips/truucs om met behulp van filemaker internet bankier opdrachten uit te voeren en in te lezen. Ik heb wat gegoogled en ben wat dingetjes tegen gekomen Interpay.nl heeft documenten over file formats Clieopatra.com heeft een stand-alone programma die clieop03 bestanden kan verwerken. Dank Tibss Quote
AvD Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Je bedoelt toch niet dat je een connectie met de bank zelf wil opzetten via FileMaker? Quote
tibss Posted September 3, 2005 Author Posted September 3, 2005 ja waarom niet, is er een technisch probleem dan ? volgens mij wat je nodig hebt is een ftp connectie met interpay en het juiste fileformattoch ??? tibss Quote
AvD Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Ik ben niet thuis in die materie, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat iets wat zo onlosmakelijk verbonden is met security zo maar te grijpen zou liggen voor een clevere kerel met een FileMaker-doos onder de arm. Of zit ik er helemaal naast? Quote
RON7 Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Je krijgt toch nooit toegang van een Bank volgens mij,maar als je dit lukt Post ASAP hier.Alleen al een Eurocent script met een loop naar mijn Rek Nr toe zou wonderen verrichten Maar bedoel je niet eerder dat je zelf de bestanden die je binnenhaalt wil verwerken en opslaan in een Databank.Dit is niet zo moeilijk en kan je met een Importfunctie uitvoeren Quote
Rony Rabijns Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Ik ben met een project bezig in Nederland waar de klant ClieOp-bestanden wil aanmaken vanuit FM om te kunnen importeren in de applicatie van de Postbank, met als doel het totale proces van automatische inningen te automatiseren. Als het klaar is, kan je het bij ons kopen. Quote
pjotter Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Probleem is dat alleen goedgekeurde bedrijven die toegang krijgen met de clieop03 code. Ik heb gehoord dat om die code te krijgen en toegang meteen tot de bank ruim 15000 euro is (of waren het nog guldens?). Het is dus theoretisch wel mogelijk maar praktisch niet. Praktijk is dus de informatie downloaden en inlezen in een eigen programma want meteen synchroniseren is bijna uitgesloten. Ik zie net dat Rony een oplossing heeft gepost ben benieuwd naar wat tegenwoordig dan de kosten zijn voor een bedrijf, want het was dus vroeger veel te duur Quote
tibss Posted September 3, 2005 Author Posted September 3, 2005 Heb ik er dan niks van begrepen? Hier Clieopatra.com kun je een programma kopen waarmee je de clieop files kunt uploaden toch ? Tibss Quote
rmw Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Het is niet zozeer het ClieOp03 bestand dat het probleem is. Je kan de opzet ervan bij Interpay vinden. Maar als klant van de bank moet je met de bank overeenkomen dat je op die manier je betalingen ed gaat regelen. En dat kost geld. En dan is ClieOp03 alleen voor het aanbieden van de betalingen of incasso's. Als je bankafschriften wilt teruglezen dan heb je weer een ander formaat nodig (bank afhankelijk). Tenslotte is voor communicatie met de bank ook nog eens beveiligde inbel software nodig, die je in FM echt niet gaat realiseren. Ja, bij die automatiseerders gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. rmw Quote
tibss Posted September 4, 2005 Author Posted September 4, 2005 Nu heb ik bij de verschillende banken gezocht naar het fileformat ten behoeve van import/export naar hun internet bankier applicaties. Ik heb niks kunnen vinden. Ik neem aan dat dat format wel bekend is aangezien al zovelen het wiel van import/export hebben uitgevonden. Waar is de juiste deur naar de schatkamer met file-formats? Mijn dank is groot tibss Quote
pjotter Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Vaak is het gewoon comma gescheiden. Gewoon een keer een download doen bij je eigen bank dan weet je meteen wat hun gebruiken. Quote
tibss Posted September 5, 2005 Author Posted September 5, 2005 ja ik moet eerlijk zijn wij hebben er nog niet naar gekeken. Ik was in de veronderstelling dat het een XML format zou zijn. Overigens blijf ik erbij dat ik het een schitterende oplossing zou vinden als ik Rechtstreeks vanuit een filemaker applicatie zou kunnen internet bankieren zonder tussenkomst van een synchronisatiefile. iets zegt mij dat dat Automator in tiger zoiets wel aan zou moeten kunnen toch? Anywa, voer om over na te denken. Tibss Quote
AvD Posted September 5, 2005 Posted September 5, 2005 Ik blijf nog steeds met mijn vraag van hierboven. Welke bank gaat dat toelaten? Dat kán toch niet! Wil je nu echt vanuit FileMaker iets in mekaar boksen dat geld kan transferen van de ene rekening naar de andere? Quote
cyrano Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 En waarom zou dat niet kunnen? 't is alleen maar afhankelijk van de juiste authentificatie. Ik beheer op 't werk meer dan één van die systemen... Alleen, banken doen dat alleen maar voor grote betalingssystemen, lees voor grote zakencijfers. Een kleine FM-Pro ontwikkelaar interesseert ze geen zak. Sommige van de db-systemen die erachter hangen zijn ronduit om te schreien. Eentje slaat paswoorden op in een onbeveiligd! Excel bestand, dat ook nog eens via SMB moet geshared zijn om te werken. De app zelf is in een OO-systeem dat volledig gesloten is, niet meer bestaat en onder DOS draait. Prijs voor "onderhoud" (SIC) 800 euro per maand. Als je support nodig hebt, duurt het ca. een week om de een of andere nitwit op bezoek te krijgen die wat prutst en vervolgens verdwijnt zo gauw je 'm twee minuten alleen laat... Kunnen is geen probleem. Willen is wat anders. Stap je morgen binnen met een zakencijfer >100.000 euro/mnd, dan rollen ze de loper uit. Quote
ries Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Precies! Sorry dat ik me nu nog meng in deze discussie maar je gaat nooit toegang krijgen tot systemen van de bank. Ik heb zelf ook meegeholpen aan het systeem waarmee mensen digitaal aangifte kunnen doen bij de politie in Nederland en als ik na ga wat daar allemaal voor beveiligingen tussen zitten dan kan ik alleen maar vaststellen dat banken hier nog veel strikter in zijn geweest. En terrecht! En clieop bestand zelf maken stelt helemaal niets voor, de opmaak kun je opvragen bij Interpay. Ik heb nog ergens een perl script liggen, misschien ga ik het ooit nog eens maken in c of php. Ik zal het perl script ook even posten. Verder kun je met clieop bestanden alleen maar een incasso doen en betaling doen. En je raadt het vast al, je moet dan wel een contract hebben met de bank. Bovendien heb je dan ook weer een programma nodig om die bestanden naar de bank te sturen. Bij mijn weten kan Exact dit ook, maar dan heb je het ook over een partij die geld genoeg heeft om dit in te kopen. Veel plezier met het incasso script. #!/usr/bin/perl # gebruik incasso.pl leesbestand schrijfbestand # initializeer een paar variabelen $excel_output = $ARGV[0]; print "$excel_output\n"; #'/root/incasso/incasso.txt'; $bgc_bestand = '/tmp/bgc.txt'; $karakter = " "; $replace_karakter = "]"; $double_replace_karakter = "]]"; $replace_bestand = $ARGV[1]; #'/tmp/replace.txt'; $spaties = " "; # bankrekening moet bestaan uit 13 karakters, vul de rest aan met spaties $wbn_bankrek = "000000000 "; $output_kenmerk = " "; $komma = ','; $punt = '.'; # bestandsformaat BGC TransActie import bestand $fixed_bedrag = 16; $fixed_bankrek = 13; $fixed_naam = 35; $fixed_kenmerk = 16; $fixed_omschrijving = 64; $fixed_plaats = 35; &replace_tabs; &print_overzicht; # &open_input_file; exit(0); sub print_overzicht { print "\n\nTotaaloverzicht:\n"; print "Totaal te incasseren : euro $totaal_centjes,00\n"; } 0; sub replace_tabs { $linecounter = "0"; open (KOMMABESTAND, "$excel_output"); open (REPLACEBESTAND, ">$replace_bestand"); while () { $linecounter++; s/$karakter/$replace_karakter/g; s/$double_replace_karakter/$replace_karakter/g; # print "0---------10--------20--------30--------40--------50--------60\n"; $line = $_; $templine = $_; chop($templine); # print "$templine\n"; $var1end = index($line,$replace_karakter); $var1 = substr($line,0,$var1end); $_ = $var1; # replace aanhalingtekens door niets s/"//g; $var1 = $_; $var1len = $var1end-0; # vanaf positie 1 natuurlijk $var1pos = 0; $var2pos = $var1end+1; # 1 teken NA de eerste "]" $var2end = index($line,$replace_karakter,$var2pos); $var2len = $var2end-$var2pos; $var2 = substr($line,$var2pos,$var2len); $var3pos = $var2end+1; # 1 teken NA de eerste "]" $var3end = index($line,$replace_karakter,$var3pos); $var3len = $var3end-$var3pos; $var3 = substr($line,$var3pos,$var3len); $var4pos = $var3end+1; # 1 teken NA de eerste "]" $var4end = index($line,$replace_karakter,$var4pos); $var4len = $var4end-$var4pos; $var4 = substr($line,$var4pos,$var4len); $var5pos = $var4end+1; # 1 teken NA de eerste "]" $var5end = index($line,$replace_karakter,$var5pos); $var5len = $var5end-$var5pos; $var5 = substr($line,$var5pos,$var5len); $var6pos = $var5end+1; # 1 teken NA de eerste "]" $var6end = length($line); $var6len = $var6end-$var6pos; $var6 = substr($line,$var6pos,$var6len); # chop($var6); if ($var6pos eq "0") { $no_voorletters = "1"; $var5len = length($line)-$var6pos; $var5 = substr($line,$var5pos,$var5len); } # print "#var1:$var1pos,var2:$var2pos,var3:$var3pos,var4:$var4pos,var5:$var5pos,var6:$var6pos\n"; # check voorletters of geen voorletters if ($no_voorletters eq "1") { $naam = $var1; $plaats = $var2; $rekening = $var3; $geld = $var4; $omschrijving = $var5; chop($omschrijving); $voorletters = ""; } else { $naam = $var1; $voorletters = $var2; $plaats = $var3; $rekening = $var4; $geld = $var5; $omschrijving = $var6; chop($omschrijving); } # geld punt vervangen door komma $_ = $geld; s/\./\,/g; $geld = $_; &print_gegevens; $no_voorletters = "0"; $var1 = ""; $var2 = ""; $var3 = ""; $var4 = ""; $var5 = ""; $var6 = ""; $naam = $var1; $voorletters = $var2; $plaats = $var3; $rekening = $var4; $geld = $var5; $omschrijving = $var6; } # einde while close KOMMABESTAND; close REPLACEBESTAND; } 0; sub print_gegevens { print "#$linecounter, "; $printgeld = $geld; $_ = $printgeld; s/,00//; $printgeld = $_; $totaal_centjes = $printgeld + $totaal_centjes; # print "Naam:$naam ($var1len)\n"; # print "Voorletters:$voorletters ($var2len)\n"; # print "Plaats:$plaats ($var3len)\n"; # print "Rekening:$rekening ($var4len)\n"; # print "Afschrijven:$geld ($var5len)\n"; # print "Omschrijving:$omschrijving ($var6len)\n"; # print "var5pos:$var5pos\n"; # print "var5end:$var5end\n"; # print "var5len:$var5len\n"; # print "var6pos:$var6pos\n"; # print "var6end:$var6end\n"; # print "var6len:$var6len\n"; $output_geld_len = length($geld); $output_geld_add = $fixed_bedrag - $output_geld_len; $output_geld = substr($spaties,0,$output_geld_add); $output_geld = $geld.$output_geld; $output_reknum_len = length($rekening); $output_reknum_add = $fixed_bankrek - $output_reknum_len; $output_reknum = substr($spaties,0,$output_reknum_add); $output_reknum = $rekening.$output_reknum; # naam $full_name = $voorletters." ".$naam; if (length($full_name) > $fixed_naam) { $full_name = substr($full_name,0,$fixed_naam); } $output_naam_len = length($full_name); $output_naam_add = $fixed_naam - $output_naam_len; $output_naam = substr($spaties,0,$output_naam_add); $output_naam = $full_name.$output_naam; # plaats if (length($plaats) > $fixed_plaats) { $full_naam = substr($plaats,0,$fixed_plaats); } $output_plaats_len = length($plaats); $output_plaats_add = $fixed_plaats - $output_plaats_len; $output_plaats = substr($spaties,0,$output_plaats_add); $output_plaats = $plaats.$output_plaats; # omschrijving if (length($omschrijving) > $fixed_omschrijving) { $full_naam = substr($omschrijving,0,$fixed_omschrijving); } $output_omschrijving_len = length($omschrijving); $output_omschrijving_add = $fixed_omschrijving - $output_omschrijving_len; $output_omschrijving = substr($spaties,0,$output_omschrijving_add); $output_omschrijving = $omschrijving.$output_omschrijving; if ($linecounter eq "1") { } else { $output_line = $wbn_bankrek.$output_geld.$output_reknum.$output_naam.$output_plaats.$output_kenmerk.$output_omschrijving."\n"; } print REPLACEBESTAND $output_line; } 0; Quote
Recommended Posts