Jump to content
  • 0

Oude gewoontes doorbreken

rmw

Question

Posted

Elke keer verbaas ik me weer over het feit dat er in FM7 dingen zoveel makkelijker kunnen als je maar durft te breken met oude gewoontes.

Voorbeeld: het sorteren van een lijst door klikken op kolomkoppen.

In FM6 had je per sorteermogelijkheid een script nodig.

Met FM7 kreeg je de mogelijkheid een sortering op te geven in plaats van te bewaren. Dus wat doe je dan: alle sorteringen in 1 script onderbrengen en aansturen met de juiste scriptparameter.

Maar je kan het hele script laten voor wat het is!

Bij de definitie van een knop kan je de scriptstap Sorteer koppelen en opgeven wat de sorteervolgorde moet zijn. Makkelijk opgeven en makkelijk onderhouden!

Eigenlijk helemaal niet zo spectaculair, maar oude gewoontes blijken je blik op de mogelijkheden nogal eens te beperken.

Ik zou wel eens willen weten wie nog meer tegen dit soort dingen is aangelopen.

FYI

rmw

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wat dacht je van de nieuwe tabbladen?

Ik stop altijd alles onder tabbladen...

Ik heb ze in FM8 maar direct toegepast, alhoewel ik op een aantal fronten zaken anders moet regelen.

Vroeger gooide ik een tabeloverzicht onder één van de tabs, nu maak ik boven in mijn scherm daar een aparte knop voor.

Maar per saldo veel sneller in de ontwikkeling van de applicatie.

Het ziet er ook nog nèt even strakker uit en de schermopbouw gaat veel sneller...

Wat te denken van het kopieren en plakken van velden?

Hetzelfde geldt voor scriptregels naar andere scripts?

Eerder bouwde ik een volledig bestand op, voorzien van huisstijl en allerlei standaard scripts.

Dat bestand kopieerde ik dan naar de nieuwe entiteit en hup, aanpassen maar.

Nu? Schoon beginnen, want alles uit de oude bestanden is naar de nieuwe toe te kopieren...

Zo hou je de boel lekker schoon!

• 0
Posted

Ik heb in d 6 nog lang met zo'n "nr 1" relatieveld gewerkt al was dat in wezen niet meer nodig. :?

Het lijkt hier wel een samenkomst van de FM AA club. :D

• 0
Posted

Hebben jullie FM8 al eens laten rapporteren met zware rekenkundige zaken?

De Summary velden performen machtig veel sneller!

Je merkt dat het programma alleen bij de eerste constatering van een Summary veld een flinke klus heeft, maar in volgende totaalregels ineens er overheen vliegt dat het een lieve lust is!

Zelfs het opnieuw opbouwen van de print NA een printvoorbeeld gaat echt veel sneller.

Ik zet gelijk zo veel mogelijk totalen op mijn rapporten :lol: