SuperWimmie Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 FM8 Win Ik heb nu een applicatie opgebouwd, waarbij ik alle rapportages ook naar PDF kan exporteren. Kost weinig moeite, dus gelijk alle rapportages maar zo gemaakt. Maar in de Runtimer geeft dat ding geen enkele kik, geen boe of bah. Oeps, foutje? Quote
0 Rony Rabijns Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Ik denk dat je hier op een bug gelopen bent. Onder OS X is de functie zelfs niet aanwezig in de runtime. Ik heb de bug gemeld bij FMI. EDIT : Het zou iets te maken (kunnen) hebben met licenties van Adobe die niet zomaar (lees gratis) mee geïntegreerd kunnen worden in runtimes die je vrij (lees gratis) kan distribueren. Quote
0 Rony Rabijns Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Kan jij in een WIN-runtime wel uit het filemenu kiezen voor SAVE AS PDF ? Quote
0 SuperWimmie Posted September 6, 2005 Author Posted September 6, 2005 Whaha, het maffe is dat bij de runtimer standaard een PDF wordt meegeleverd, voorzien van alle copyright teksten. Ook die van Adobe... Maar als ik de help er op na sla, of de white-papers dan vind ik daar niets over terug dat het niet in de Runtimer zit. Ik ben benieuwd, het heeft wel enige waarde. Quote
0 SuperWimmie Posted September 6, 2005 Author Posted September 6, 2005 Kan jij in een WIN-runtime wel uit het filemenu kiezen voor SAVE AS PDF ? Momentje, ben zo terug met het testresultaat... Quote
0 Rony Rabijns Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Whaha, het maffe is dat bij de runtimer standaard een PDF wordt meegeleverd, voorzien van alle copyright teksten.Ook die van Adobe... Lernout en Hauspie staan daar ook nog tussen zag ik Quote
0 SuperWimmie Posted September 6, 2005 Author Posted September 6, 2005 Uitgebreide test maakt dat er gewoon niets gebeurt. Alsof de scriptstap wordt overgeslagen. Dit geldt voor een directe aanroep onder een knop, ook via een script en ook indien ik vinkje "Run script with full access privileges" aan heb staan. U wenst nog meer testjes? PS: ProofReader.dll is wel bij de runtimer meegeleverd. Quote
0 Rony Rabijns Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 U wenst nog meer testjes? Ja, deze : Kan jij in een WIN-runtime wel uit het filemenu kiezen voor SAVE AS PDF ? Quote
0 SuperWimmie Posted September 6, 2005 Author Posted September 6, 2005 Ik snap wat je bedoeld, maar dat gaat dus niet. Het verschilt met Pro8, daar kan ik kiezen voor Excel en PDF, in de Runtimer alleen voor Excel. Quote
0 Rony Rabijns Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Ik snap wat je bedoeld, maar dat gaat dus niet.Het verschilt met Pro8, daar kan ik kiezen voor Excel en PDF, in de Runtimer alleen voor Excel. Dat is dus het licentie-probleem : De pro en advanced moet je kopen per licentie. En betaal je dus iedere keer inclusief de rechten van Adobe. Bij een runtime niet, daar bepaal jij de prijs van, alsook de oplage ... en vist Adobe achter het net. En dat willen die jongens niet. Microsoft daarentegen maakt er schijnbaar geen probleem van. Quote
0 SuperWimmie Posted September 6, 2005 Author Posted September 6, 2005 Lijkt mij dan wel handig dit in de Help en White-papers op te nemen... Gelukkig op tijd ontdekt. Maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. Quote
0 Rony Rabijns Posted September 6, 2005 Posted September 6, 2005 Lijkt mij dan wel handig dit in de Help en White-papers op te nemen... Die opmerking heb ik bij FMI ook gemaakt. Ik wacht op hun reactie. Quote
0 Gido_ Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Nu dat weer... Het zal nog niet het laatste zijn. Quote
0 Rony Rabijns Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 (edited) Reageren die ooit? Toen ik gisteren die opmerking maakte over die runtime, kreeg ik van FMI Product Management toch binnen het halfuur de uitleg over die licenties persoonlijk toegestuurd. Tja, de tijden zijn veranderd met de komst van Filemaker 8. Ook bij FMI. Geloof het of niet. Edited September 7, 2005 by Guest Quote
0 SuperWimmie Posted September 7, 2005 Author Posted September 7, 2005 Er is toch een directeurtje van Borland/Delphi vandaan gekomen? Die Delphi boys zijn wel wat gewend... Quote
0 Wim Bongertman Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Dat had men dan ook wel even duidelijk mogen aangeven dat het maken van een PDF vanuit een runtime niet mogelijk is. Nu kun je natuurlijk wel een "PDF" als printer aanmaken, maar dan zit vervolgens weer met het geklier dat er weer geen meerdere printers tegelijk vanuit scripts kunnen worden aangestuurd. Eens horen de komende tijd, welke verassingen Filemaker 8 nog meer voor ons heeft. Quote
0 hbrendel Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Reageren die ooit? Toen ik gisteren die opmerking maakte over die runtime, kreeg ik van FMI Product Management toch binnen het halfuur de uitleg over die licenties persoonlijk toegestuurd. Tja, de tijden zijn veranderd met de komst van Filemaker 8. Ook bij FMI. Geloof het of niet. Ik heb nog nooit antwoord van FileMaker gehad. Ook recentelijk niet, n.a.v. 3 gerapporteerde problemen in FM8. Quote
0 Rony Rabijns Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Ik heb nog nooit antwoord van FileMaker gehad. Ook recentelijk niet, n.a.v. 3 gerapporteerde problemen in FM8. Wellicht heb ik toegang tot kanalen die voor jou niet toegankelijk zijn. Het is zoals met een bos : je kan aan de rand gaan staan en heel hard roepen in de hoop dat ze je horen, je kan zachtjes roepen maar in de juiste richting, of je kan heel veel mensen gaan zoeken en die allemaal hetzelfde laten roepen. Ik denk dat alleen in de laatste 2 gevallen resultaat verwacht mag worden. Ik weet niet welke problemen je gemeld hebt, maar als ze reproduceerbaar zijn, zullen anderen ze ook gezien en gerapporteerd hebben. Als het echte bugs zijn, en geen intented behaviours, verschijnen ze heel waarschijnlijk eerlangs op de fixlist van 8.02. Volhouden en afwachten .... Quote
0 Jotie Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Dat had men dan ook wel even duidelijk mogen aangeven dat het maken van een PDF vanuit een runtime niet mogelijk is. Nu kun je natuurlijk wel een "PDF" als printer aanmaken, maar dan zit vervolgens weer met het geklier dat er weer geen meerdere printers tegelijk vanuit scripts kunnen worden aangestuurd. Eens horen de komende tijd, welke verassingen Filemaker 8 nog meer voor ons heeft. Met plugin werken, zie myFMbutler PrinterSwitch Quote
0 Wim Bongertman Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Bedankt voor de tip over de plug-in. Maar dat is eigenlijk niet de kern van het verhaal. Filemaker heeft als een van de verkoopargumenten aangevoerd dat we nu vanuit filemaker direct PDF formulieren kunnen genereren. Men verzuimt?? te vermelden dat dit niet werkt met een runtime programma. Deze gebruikers kunnen dus alleen PDF's maken met een extern programma welke vervolgens weer met een plug-in moet worden aangestuurd. Ik koop een advance versie en kom tot de onaangename verrassing dat we voortaan voor iedere gebruiker een plugin moeten aanschaffen, kost gewoon een hoop geld. Ik verwijt Filemaker dan ook dat men daar onvolledig over is. Overigens is het verhaal van de printer plugin een die al liep vanaf versie 4. Veel gebruikers hebben behoefte aan een dergelijke functionaliteit. ook in de 8 zit hij dus niet, dat is heel jammer. Quote
0 Durk Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Dat had men dan ook wel even duidelijk mogen aangeven dat het maken van een PDF vanuit een runtime niet mogelijk is. Na installatie in ../FileMaker Pro 8 Advanced/English Extras/Electronic Documentation: FileMaker® Pro 8 Advanced Development Guide (FMPA8_Development.pdf) Appendix A p.90 Ignored script steps Because some features have been removed from the runtime application, the following script steps are ignored by the runtime application: . Open Define Database . Open Define Value List . Open Define File References . Open Sharing . Open ScriptMaker . Open Help (executes custom Help script specified during binding) . Set Multi-User . New File . Open File Options (partially available; Spell checking tab will open) . Open Remote . Execute SQL . Save Records as PDF =================== Quote
0 Wim Bongertman Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Precies wat ik bedoelde met "dat had men dan wel beter mogen communiceren" Na installatie in ../FileMaker Pro 8 Advanced/English Extras/Electronic Documentation: Na installatie Als je heb gekocht, betaald, geinstalleerd - Dan pas weet je het. Ik heb nogmaals op internet gezocht, het staat volgens mij nergens vermeld voordat je koopt. Quote
0 Durk Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Moeten ze dan het hele handboek online zetten? En leest iedereen die het produkt wil kopen het dan ook helemaal door voor ze besluiten om FMP8A al dan niet te kopen? En zou deze 'omissie' (laten we wel wezen, dit is een funktionaliteit die door veel gebruikers geen moment gemist gaat worden) jou er van afgehouden hebben om FMP8A te kopen? Ik begrijp overigens je teleurstelling over het gemis van de funktie, maar ik begrijp ook waarom ze niet aanwezig is. Ligt eerder aan Adobe dan aan FileMaker, nietwaar? Als FMI de funktie erin had gedaan, zou de prijs van FMP8A verhoogd worden met een development license van Acrobat of zoiets. Brr!! Ik erger me eerder aan het niet oplossen van de bug die verhindert automatisch per script van printer te wisselen (zonder dialoog). Dat was al sinds 7v1 bekend en gezien de hoeveelheid discussie erover in de diverse fora, wordt die funktie door velen gemist. DAT hadden ze wat mij betreft wel mogen dokumenteren (al had me dat er toch niet van afgehouden FMP8A te kopen. Tabs Custom Menus Tooltips Scriptvariabelen! GetNthRecord! ) Quote
0 hbrendel Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Ik begrijp overigens je teleurstelling over het gemis van de funktie, maar ik begrijp ook waarom ze niet aanwezig is. Ligt eerder aan Adobe dan aan FileMaker, nietwaar? Als FMI de funktie erin had gedaan, zou de prijs van FMP8A verhoogd worden met een development license van Acrobat of zoiets. Brr!! Ik zou hier wel wat voor over hebben. Maar die keuze krijgen we niet. Hoeveel zou het kosten? Quote
0 Koen Van Hulle Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Wie van jullie heeft de "READ ME (English).pdf" gelezen? Ze bevat nochthans een pak informatie over gekende issues, en zaken die veranderd zijn t.o.v. FileMaker Pro 7. Koen Quote
Question
SuperWimmie
FM8 Win
Ik heb nu een applicatie opgebouwd, waarbij ik alle rapportages ook naar PDF kan exporteren.
Kost weinig moeite, dus gelijk alle rapportages maar zo gemaakt.
Maar in de Runtimer geeft dat ding geen enkele kik, geen boe of bah.
Oeps, foutje?
25 answers to this question
Recommended Posts