Jump to content

Extensie-dilemma

Recommended Posts

Posted

Misschien een vreemd topic voor het café, maar hier kunnen we oeverloos doorbomen. :-)

Er is een dilemma met de komst van Filemaker 8 :

Gebruik ik nu voor Filemaker 8 bestanden de extensie FP8, en voor Filemaker 7 de extensie FP7, of volg ik gewoon de regels en kies ik voor de default instellingen : FP7 voor FM7 en FM 8 ?

Ik ben tijdens het beta-testen van FM8 begonnen met de FP8-extensie om te vermijden dat er een verkeerde versie opstartte en er zich zo eventueel bugs gingen nestelen in operationele 7-applicaties.

Bijkomend voordeel is dat je met de FP8-extensie tenminste kan zien aan het icoon, dat het een 8-bestand is ...

Laat maar komen die gefundeerde meningen !

Garçon, tournée générale.

Posted

Als het nog werkt zoals vroeger, dan herkent het besturingssysteem een bestand en weet het welk programma daar bijhoort. Onder Windows gebeurt dat via de extensie. Als je van een DOC-bestand de extensie verandert in XLS, dan krijg je natuurlijk gehannes: Windows start Excel op en die krijgt dat Word-document (verkleed als Excel file) niet open.

Op Macs werkt het anders: de creator (de identifier van het creërende programma) zit (zat?) ingebouwd in het bestand, en je kon met de naam doen wat je wilde, zelfs twee of drie extensies met punten en al. Windows spatte daardoor vroeger uiteen. De vrijheid die Mac-mensen hebben met bestandsnamen kunnen ze dus alleen gebruiken als hun bestanden nooit op Windows machines komen. Daarom denk ik dat we Murtje's wijze raad moeten volgen.

Posted

XLS van Excel verraad de gemaakte versie ook niet (97 tot XP) en toch lijkt het geen probleem te zijn.

Tuurlijk, bepaalde details werken niet of op een andere wijze...

Ik ga er van uit dat FP7 zowel onder 7 als 8 draaiend geen problemen mag opleveren.

Gezien het beperkte vertrouwen in 7 heb ik dat aan de kant gegooid.

Ik heb er verder geen problemen mee.

Posted
De vrijheid die Mac-mensen hebben met bestandsnamen kunnen ze dus alleen gebruiken als hun bestanden nooit op Windows machines komen.

Ook op dat gebied is onder OS X wel één en ander gewijzigd. Er kan nog veel meer dan onder WIN, maar het is toch ook allemaal wat stricter geworden.

-----------------------

Ik ben het volledig eens met Murtjes advies.

Het dilemma wierp zich gisteren plots weer op, omdat ik een file toegestuurd kreeg, met FP7-extensie, inclusief een "warrige" probleembeschrijving.

Dus ik heb wel een tijdje zitten zoeken zonder iets te vinden ... tot dat ik me plots bedacht dat het ook wel eens 8-file zou kunnen zijn ... en ja hoor, probleem zo goed als onmiddellijk gevonden.

Nu weten de insiders dat ik de afgelopen dagen meer liggend geleefd heb, dan zittend. Wellicht verklaart dat ook één en ander ... :-D