Jump to content
  • 0

Unieke sleutels, hoe deze te valideren?

SuperWimmie

Question

Posted

Een tabel heeft een sleutel lopen over 3 velden.

Zoals daar zijn:

Projectnummer = bouwkundig project

Bouwnummer = nieuw te bouwen woning, per project

Document = documentnummer, per bouwnummer

Feitelijk moet het geheel van projectnummer & bouwnummer & documentnummer uniek zijn, zodat hiermee elk document terug te vinden is.

Maar hoe breng ik in FM8 de invoercontrole zodanig, dat tijdens het ingeven van het documentnummer de hele unieke sleutel wordt gecontroleerd en er een melding teruggegeven kan worden aan de gebruiker dat hij een ander documentnummer moet invoeren?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zowaar een uitstekend idee!

Dus direct uitgeprobeert in een portaal!

Maar: Ik krijg de validatie niet exact voor elkaar....

Als ik een tellertje in bouw en een sum laat doen op de relatie, telt hij soms zichzelf niet mee in de sum.

Maar bij opslag dan weer wel, na validatie stopt hij verder met valideren, ik verwijder dan het betreffende portaalregel om daarna nog een keer met een afmelding te komen...

De opslag van informatie in combinatie met de portal verdenk ik van instabiliteit...

Ik ga nog even verder testen.

• 0
Posted

Validatie is pas correct na committen van de gerelateerde record.Heb zelfs eens iets gelijkaardig opgelost met een trigger via zippscript.Kan je misschien ook wel oplossen met een tekstveld,autoinvoer calculatie en dan bevestigen als uniek.

• 0
Posted

Weer dat #$@%#% committen....

Stom gedoe, ik vond de oude oplossing (directe opslag) toch wel wat fijner werken...

Om maar niet te spreken van gevaarlijke werkzaamheden ivm. de integriteit van de database.

De inspanning om het goed getest te krijgen schiet hierdoor omhoog.

Ondertussen zit ik mij suf te piekeren waarom ze dat zo drastisch hebben aangepast...

Heb ik er ook wat aan?

Aanvullende note: het ongedaan maken van de allerlaatste invoerslag...

Mjah, we moeten er maar mee leren leven :cry:

Helaas ziet FM8 het invoeren van gegevens in een portaal als het invoeren binnen 1 record. Kan je een leuke discussie over beginnen.