Jump to content
  • 0

validatie vraagje

tibss

Question

Posted

Ik heb aan een veld een validatie gehangen.

Als de invoer niet goed is komt de vraag : revert field.

Okay, prima, is ook wat ik wil.

Alleen daarna komt er nog de vraag : Revert all changes top this record since it was last entered?

Dat wil ik niet?

Hoe krijg ik dat weg?

En mijn tweede vraagje:

Er kan zich een situatie voordoen waarbij de gebruiker een foute waarde in een veld heeft ingevoerd, de cursor laat staan in het veld en een script opstart.

Om ook die situatie af te handelen heb ik in de script staan :

Go to next field

if get(lasterror) = 0

Voer het script uit

else

Doe niks

End if

Dit werkt niet meer bij mij (in FM 5.5 ging dit perfectos)

Wat doe ik hier verkeerd?

tibss

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Jouw eerste vraag: doet zich dit alleen voor indien je in twee tabellen aan het invoeren bent?

Jouw tweede vraag: opdracht Commit Record kan wonderen doen. Alleen dan worden de gegevens opgeslagen en wordt de validatieslag uitgevoerd.

Commit Record heb je vaak nodig om het oude vertrouwde gedrag terug te krijgen. In versie 6 werd dit heel snel automatisch al gedaan, dat is sinds 7 verleden tijd.

Helaas vindt de validatie pas bij opslag plaats. Je hebt niet de mogelijkheid om dat direct na de invoer te doen.

Met alle voor- en nadelen, helaas.

• 0
Posted

Jouw eerste vraag over meerdere tabellen begrijp ik niet helemaal maar misschien kan deze verdere uitleg helpen:

Het gaat om de validatie in een related record.

Ik heb een portaal met een aantal records.

Een van de velden in dat portaal zit een validatie op.

Ik heb gewerkt met commit record, ik heb gewerkt met got next field etc.

allemaal nada, en oh ja

Handmatig uit het veld gaan doet de validatie het goed.

Het ligt hem ook niet aan set error capture, ook al de beide combinatie

gedaan.

En iets zegt me dat het probleem toch eenvoudig te tacklen moet zijn,

maar ja mij lukt het niet.

• 0
Posted

Ik heb ook moeite met de wijze waarop FM8 nu valideert.

Stel je hebt een portaal, dan heb je een tabel Mother en in de portaal een tabel Child.

Stel dat je eerst Mother nieuw invoert en direct in het portaal nieuwe regels in Child inbrengt.

Filemaker valideert pas bij opslag van de records, helaas niet direct na invoer van de gegevens....

Wat FM8 helaas niet doet, is bij het overstappen van Mother naar Child alvast Mother opslaan. Opslag blijft nog uit en validatie daarmee ook.

Dus: pas als je helemaal klaar bent met de invoer en met de muis naast de velden klikt, gaat FM8 alles opslaan en valideren.

De hele berg meldingen krijgt de gebruiker dan over zich heen en probeer dan de juiste melding bij het juiste record te plaatsen....

En owee owee als de gebruiker ergens iets annuleert...

Is in het ergste geval gelijk alles ongedaan gemaakt, terwijl er op één veld slechts een tikfoutje staat.

• 0
Posted

Overigens: de opdracht Go to Related Record zorgt helaas ook niet voor de opslag en validatie van het record.

Mocht je via deze opdracht een aantal schermen "doorstappen" dan wordt je snel terug verwezen naar het niet opgeslagen record middels deze foutmelding:

plaatjefoutmeldingrelatedrecordvalidatie.jpg

Onhandig en onduidelijk voor de gebruiker, want ergens, in één van de windows, ligt nog een record open...

Maar welke precies? Staat er niet bij.

De instelling in de layout "Save record changes automatically" staat bij mij in alle gevallen aan.

Met andere woorden: ik worstel er ook mee.

Misschien dat iemand weet hoe je hier beter mee om kan gaan?

• 0
Posted

Na wat stoeien heb ik een oplossing voor het GotoRelatedRecord probleem:

Een script met de volgende stappen:

GotoRelatedRecord

Commit Record

Select Window

Het geeft een keer een flitsend beeld, maar de gebruiker kan vervolgens gelijk verder werken in het geopende nieuwe scherm.

Het kost een script, het werkt feilloos indien je gebruik maakt van verschillende bestanden.

Bij wisseling van tabellen binnen hetzelfde bestand werkt het nog niet...