Jump to content
  • 0

Variabele herhalingen

rmw

Question

Posted

FM8 heeft variabelen geïntroduceerd. En wat meer is variabelen met herhalingen!

Maar het zijn geen echte herhalingen.

Bijgevoegd een bestand met een voorbeeldje.

Ik liep ertegen aan omdat ik een variabele met drie herhalingen wilde meegeven aan een customfunctie. (FM8 Advanced).

De customfunctie pikt het niet dat je een variabele opvraagt met zoiets als veld[3]. Je moet GetRepetition gebruiken.

En die doet het niet met variabelen!

Kunnen we dit als bug beschouwen?

rmw

VariabeleHerhaling.zip

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Van mij mag je in elk geval.

Eigenlijk moet GetRepetition() ook werken met variabelen, FileMaker noemt de array index van een variabele zelfs een "repetition", dus dit lijkt me logisch. Niet echt een bug, want het staat ook braafjes in de manual dat het met velden werkt (en dus impliciet niet met variabelen).

Vreemd genoeg staat er nergens in de FileMaker Help (ik heb toch niks gevonden) over het accessen van een "repetitie" in een variabele, dus bijvoorbeeld "$myVar[23]".

FileMaker komt dus zo zonder problemen als een kat op haar pootjes terecht. Als het nergens in de help staat, is het een "undocumented feature" dat je zoiets kan. Howel dit laatste absolute bullshit is, want in de FileMaker Help staat dan wel netjes gedocumenteerd hoe je een repetitie van een variabele instelt.

Het is voor mij in elk geval duidelijk dat de afbakening van wat je kan en niet kan in een custom functie, niet echt gemaakt is in FileMaker.

Zo kan je "zonder problemen" naar een [relatie::veld] refereren in custom functies, maar waar staat dat in de manual?

Je kan er natuurlijk wel langs... je HOEFT die variabelen niet door te geven... je kan er immers ook bij door er gewoon naar te verwijzen in je custom functie.