Jump to content
  • 0

printerproblemen met Brother HL-7050 en FM Pro 7

Stubru

Question

Posted

We hebben op school het volgende probleem: afdrukken vanuit FileMaker Pro 7 op een Brother laserprinter HL-7050 (USB) lukt niet. Er is wel een afdruk, maar die staat vol vreemde tekens. Op dezelfde computer (windows XP) is ook een HP deskjet aangesloten (USB). Het afdrukken van hetzelfde bestand op deze printer lukt probleemloos. Op onze vroegere pc (windows 98) met Filemaker Pro 5 lukte het afdrukken op onze laserprinter zonder problemen.

Ik heb de meest recente printerdriver geïnstalleerd, alle updates van Filemaker Pro 7 geïnstalleerd,... niets helpt. Is er iemand die een oplossing weet?

Het is absoluut noodzakelijk dat we kunnen afdrukken op onze laserprinter. Het gaat immers over 200 rekeningen die maandelijks meegegeven worden met de leerlingen.

17 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Windows XP

Alle andere programma's (Wisa, Word, Excel,....) geven geen problemen op deze printer.

Printer is rechtstreeks met USB aan pc aangesloten (we hebben ook al geprobeerd met paralelle kabel maar gaf zelfde resultaat)

• 0
Posted

Nope, geen verandering. Ik denk meer en meer dat het ergens aan de driver van de printer ligt. Alhoewel... in combinatie met FM Pro 5 gaf dat geen problemen...

• 0
Posted

Ik ken die bepaalde brother niet, maar met andere brothers betekenen pagina's met vreemde tekens dat de printer denkt text-protocol binnen te krijgen.

Probeer in de printer eens AppleTalk aan of af te zetten (als dat kan) en eventueel het juiste protocol vast in te stellen, dus niet op "automatisch" te laten staan. Hoe dat met die printer moet, weet ik ook niet. De Brothers die ik tegenkwam, hadden allemaal een printer-setup pagina via de browser, maar ik vermoed dat dat met een USB-versie anders is. Handleiding?

• 0
Posted

Johohohooo, bij ons op de zaak zijn we nu eindelijk overgestapt (ja het is gewaagd) van Fm5 naar FM7.

En wat gebeurt er, 2 printers werken niet meer goed, printen alleen maar lijntjes en geen data.

En welk merk is dit ? juist Brother 1 HL-1450 via usb en geshared op netwerk. En 1 HL-1470N (IP printer) welke via de server geshared is. Rechtstreeks naar de IP poort printen geeft geen probleem, maar via share lukt het niet. Wij hebben 3 servers staan waarbij de problemen op server 2000 problemen geven, de share op server 2003 gezet, en werkt.

De USB printer blijft problemen geven. Conclusie; Ik weet het niet meer. Besturingsysteem? Drivers ? of FM7?

Op FM5 nooit problemen gehad, dus ik vermoed toch FM7 icm drivers.

Met alle andere applicaties geen problemen.

Wie heeft de oplossing?

• 0
Posted
Wie heeft de oplossing?

Niemand.

Toevallig loopt op dit zelfde ogenblik een zo goed als identieke thread op Dartmouth: geen oplossing wegens niet compatibele printerdriver die - in tegenstelling met wat de manual beweert - vanuit actuele besturingssystemen geen TrueType ondersteunt.

Uiteindelijk bleek de minst ergerlijke oplossing erin te bestaan de printer te vervangen door een HP.

• 0
Posted

brothers's ondersteuning van OS X is nooit bijster goed geweest. 2 jaar geleden heb ik bij een klant voor een prikje een MFC-9870 gekregen.

Dat is een laser-copier-fax in 1, het ding heeft een usb en een parallel ingang.

Op de PCs ging alles prima, maar ik wou de Macs ook toegang geven. De printer had geen netwerk kaart, maar die kon je bestellen. Na 6 maanden wachten op mijn bestelling, heb ik ze vriendelijk bedankt, en zo'n Axis print servertje op de paralelle poort gehangen.

Dat werkt prima, en ik kwam er al snel achter dat je niet onmiddellijk de brother printer drivers moet gebruiken, als je een HP LaserJet 5 driver gebruikt, print je Mac al goed.

De Axis durfde wel eens hangen, leek met vooral een probleem met DHCP.

Een jaart of zo geleden heb ik mijn wireless netwerk vervangen en de nieuwe Airport Express bakjes geinstalleerd.

Die hebben een usb poort waar je een printer aan kan hangen.

De brother is nu via bonjour zichtbaar op het netwerk, en gedraagt zich als een voorbeeldige (doch ietwat saaie) burger. De Windows machines kunnen óók met bonjour printen, Apple heeft een drivertje ter beschikking op haar site.

Ik gebruik de CUPS drivers van brother, die ze eigenlijk zelf niet gemaakt hebben. Maar zoals ik hierboven zei, eigenlijk kan je een HP driver gebruiken, kies wel een wat ouder en simpeler model, zoals een laserjet 4 of 5. Het PCL-5 protocol vind z'n oorsprong ergens rond die generatie printers, en zowat elke latere printer is compatible met die instructie-set.

• 0
Posted

Klopt Peter.

Na lang zoeken en proberen gebruik ik de HP Lj 4 driver om een oude Sharp via FM4 in 't gareel te houden. Werkt perfect.

Zelfs om een HP Lj 5 via FM 5 (en 5.5) goed te laten werken is de 4 driver aangewezen.... 8O

Die oudere zaakjes schijnen perfect in de nieuwe wereld te werken.

Is het daarom dat moderne auto's nu nog steeds paardekracht hebben ¿¿ 8O