Jump to content
  • 0

een probleemke

chauffeurke

Question

Posted

beste mensen hier,

Het volgende probeer ik in elkaar te steken en 't is BIJNA af ware het niet

dat ik verveeld zit met die zoek functie.

ik heb drie velden en

in projectnaam komt bv " hotel naam " - in verdieping " eerste verdiep "

en in afdeling " kamer 1 "

nu zou ik of probeer ik door middel van 3 knoppen een overzicht te krijgen als ik op de knop project naam klik zou ik dus alle gegevens willen zien van het ganse hotel

als ik op de knop verdieping klik zou ik dus de gegens willen zien van het hotel en uitsluitend alles van die bepaalde verdieping.

klik ik op de knop afdeling dan wil ik uitsluitend de gegevens zien van het hotel de verdieping vermeld met uitsluitend de gegevens van de afdeling

dus zonder dat de gebruiker zelf de zoek functie activeerd of in de zoek modus terecht komt.

als er mensen zijn die mij kunnen verder helpen zou dat al een heel pak zoekwerk minder zijn

grtz

't chauffeurke

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hmm chauffeurke,

ik zou zeggen: zoek eens in de FileMaker help naar 'perform find' (EN)/'Zoeken uitvoeren' (NL?), dan zou je al een eind op weg moeten zitten.

Samengevat: je kan zoekopdrachten scripten in FileMaker via de script step 'perform find'. Daarbij kan je:

a) ofwel de zoekcriteria in je script vastleggen (optie 'specify find requests')

b) ofwel de zoekcriteria samenstellen op basis van de informatie van dat moment. In het laatste geval heb je minstens drie script steps nodig:

1) Enter Find Mode

2) Set field: stel de gewenste velden in met de gewenste zoekopdrachten van dat moment

3) Perform Find (zonder de optie 'specify' te activeren)

In beide gevallen kan het eindresultaat een reeks knoppen zijn die een geprogrammeerde zoekopdracht uitvoeren.

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

Dit kan je toch ook perfect relationeel en conditioneel oplossen, zij het met portalen, zij het met valuelists ... ?

(relationeel/conditioneel : het zit zelfs al in je vraag : als dit, dan dat ...)

Het is namelijk veel eenvoudiger en bovenal, je werkt met de data in je databank. Met de zoekfunctie die je nu wil, ga jij vooraf moeten vastleggen op wat je wil zoeken. Stel dat er een verdieping bijkomt ... of een kamer ... of .... Dan ga je één en ander moeten aanpassen. Relationeel moet je dat niet.

• 0
Posted

Hai Joris

De manier waarop jij het opgeeft heb ik al geprobeert hoor maar het is niet het gewenste resultaat de bedoeling is als volgt, neem nu ik voer op verdieping 1 nog een afdeling toe bv kamer 2 dan zou het resultaat moet ten zijn NAAM HOTEL ; PLAATS VERDIEPING ; en de huidige adfeling dus KAMER2 dus

enter find ;

insert from last visited record < naam hotel>

insert from last visited record < plaats verdieping>

insert from last visited record < afdeling>

perform find

dit had ik al lang in gedachte maar het resultaat is dat ik alle gegevens krijg van de afdelingen dus kamer 1 kamer 2 enz ..

en dat is dus niet de bedoeling.

maar misschien dat ik het eens probeer zoals rony het opgeeft

hopelijk heb ik daar meer geluk mee

in elk geval bedankt voor uw reactie

't chauffeurke

• 0
Posted

insert from last visited record < naam hotel>

insert from last visited record < plaats verdieping>

insert from last visited record < afdeling>

Als je 'insert from last visited record' gebruikt om de waarde die je in je record hebt staan over te nemen in de zoek modus, dan moet FM je teleurstellen.

Insert from last visited record doet letterlijk wat het zegt en je laatst bezochte record in de zoek modus is leeg.

Ik zou de waarden die je zoekt voorafgaand aan 'enter find mode' parkeren in een variabele met 'set variable' en na 'enter find mode' met 'set field' (of bij datums met groter en kleiner dan enzo met 'insert calculated result') in de juiste velden zetten.

Dat levert vast een beter zoekresultaat

HTH

rmw

• 0
Posted

@rmw

Insert from last visited record doet letterlijk wat het zegt en je laatst bezochte record in de zoek modus is leeg.

Neenee, 't werkt wel mooi hoor: klik eerst IN een veldje in browse modus (of gebruik 'go to field' in een script. Ga dan naar FIND modus en gebruik 'Insert from last visited'... je krijgt nu wel degelijk de waarden van het laatst geactiveerde record in je find request.

@chauffeurke

Ik begrijp niet goed wat de bedoeling nu juist is. Misschien moet je eens een voorbeeldbestandje met beginsituatie en gewenst resultaat posten.

Groeten,

Joris

• 0
Posted
Ik begrijp niet goed wat de bedoeling nu juist is. Misschien moet je eens een voorbeeldbestandje met beginsituatie en gewenst resultaat posten.

ik heb een aantal keren geprobeerd om dat bestandje te posten

is in rar gezet en is 45 kb groot maar ik word iedere keer van de server gewipt

iemand die weet hoe dit komt ?

't chauffeurke

• 0
Posted
Neenee, 't werkt wel mooi hoor: klik eerst IN een veldje in browse modus (of gebruik 'go to field' in een script. Ga dan naar FIND modus en gebruik 'Insert from last visited'... je krijgt nu wel degelijk de waarden van het laatst geactiveerde record in je find request.

Joris ge zijt fantastisch

hartelijk dank voor uw toelichting en het werk perfect

zeggen we in het gentse dialect

hartelijk dank

t chauffeurke

• 0
Posted

@rony rabbyns

ik heb dat voorbeeldje eens gedownload en op het eerste zicht ziet dat er wel uit zoals ik dat zou willen maar als ik dan op zoeken klik dan krijg ik het laatste record altijd te zien en dat is niet de bedoeling de bedoeling is dat ik het record kan zien waar ik momenteel is vertoef.

ik probeer in bijlage dat bestandje dat ik in elkaar gefoefeld heb nog eens door te sturen.

blijkbaar is er toch iets mis want het lukt gewoon niet ik krijg nadat ik iets wil uploaden de witte pagina van ie explore te zien na circa 5 minuten wachten.

< pagina niet gevonden >

t' chauffeurke

• 0
Posted
maar als ik dan op zoeken klik dan krijg ik het laatste record altijd te zien en dat is niet de bedoeling de bedoeling is dat ik het record kan zien waar ik momenteel is vertoef

Dat weet ik. Ik gebruik een globaal veld in dit voorbeeld. Vandaar.

Het ging om het principe :

Je kan jouw vraag/probleem zonder scripting en relationeel oplossen.

Ik wou aantonen dat je met een globaal en wat conditionele waardelijsten bereikt wat jij wil bereiken.

• 0
Posted

ik heb vandaag een aantal keren geprobeerd een bestand te posten en dat lukte niet. dacht eerst dat het probleem bij mij was, toen ik bij mij zelf niks vond dacht ik dat het probleem aan de server lag,

maar nu blijkt uit de metingen van telenet dat mijn modem data verliest bij het uploaden.

dus met andere woorden het probleem lig hier dus wel degelijk bij mij

en niet aan jullie server.

maandag word dit geregeld ( hebben ze beloofd ) en dan zal ik dat bestand posten,

in elk geval toch bedank voor jullie nuttige tips en reacties

grtz

't chauffeurke

• 0
Posted

weer wat geleerd!

rmw