Jump to content
  • 0

relaties tussen tabellen

walter sietinga

Question

Posted

Goedemorgen iedereen,

Ik ben zeer groen als het gaat om filemaker en probeer met vallen en opstaan het programma redelijk onder de knie te krijgen. Maar ik zit met het volgende probleem. Ik heb een tabel waarmee ik met de look-up functie gegevens binnenhaal van een andere tabel. De relaties zijn als volgt gekoppeld:

Costumer naar offer van offer naar offerline en van offerline naar price . In de offertabel haal ik met de look-up functie gegevens binnen. van de pricetabel.

Echter ik heb aan de costumer tabel ook een ordertabel gekoppeld en daar aan een orderlinetabel. Nu wil ik het zelfde trukje uitvoeren als bij offer. Echter dit kan niet omdat er maar 1 relatie mogelijk is tussen twee tabellen. Dus ik kan niet een relatie van de pricetabel naar zowel de offerlinetabel alsmede naar de orderlinetabel leggen.

Filemaker geeft dan aan dat ik een copy van mijn pricetabel moet maken.

Mijn vraag dit moet volgens mij wel kunnen, maar met een script of iets dergelijks. Wie weet een oplossing hiervoor ZONDER een copy van de pricetabel te maken.

Al vast bedankt voor jullie medewerking

Met vriendelijke groet

Walter

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Allereerst welkom.

Je probleem lijkt op spraakverwarring gebaseerd.

FM vraagt niet om een duplicaat van je tabel, maar om een tweede occurence van dit tabel in je relatie diagram.

Occurences kan je onbeperkt aanmaken. Ze fungeren als een verwijzing naar de tabellen.

FM vraagt die tweede occurence omdat er geen kringverwijzingen tussen occurences mogen ontstaan.

rmw

Edited by Guest
  • 0
Posted
Allereerst welkom.

Je probleem lijkt op spraakverwarring gebaseerd.

FM vraagt niet om een duplicaat van je tabel, maar om een tweede occurence van dit tabel in je relatie diagram.

Occurences kan je onbeperkt aanmaken. Ze fungeren als een verwijzing naar de tabellen.

FM vraagt die tweede occurence omdat er een kringverwijzingen tussen occurences mogen ontstaan.

rmw

Bedankt voor je suppersnelle reactie. Ik begrijp hieruit dat het geen echte duplicaten van de de tabel zijn maar een verwijzing (soort pad ) dat naar de bewuste tabel ???. En deze kan ik onbeberkt aanmaken ?

Ik ga het proberen en nogmaal bedankt voor je reactie

Walter