Jump to content
  • 0

Find met Omit, 2 tabellen en een portal

loeserd

Question

Posted

Poeheeee jongens ik kom er even helemaal niet uit.

Ik heb het volgende gemaakt:

2 tabellen; bedrijf, product

Layout: gebaseerd op bedrijf met in de portal de producten

Nou kan er in het bedrijftabel aangegeven worden of hier bezorgd kan worden bij een bepaald product (groen) per auto, fiets of te voet.

Deze optie wordt gebruikt als bij het product aangegeven is dat ie 'groen' is.

Nou wil ik een lijst mbv script uitdraaien die aangeeft welke groene producten ik op de fiets moet doen. Dit lukt.

Maar nou wil ik een lijst uitdraaien (gabaseerd op bedrijf) die alles weergeeft behalve de groene producten die behoren bij het bedrijf van de fiets. Maar bij hetzelfde bedrijf moet ik wel blauwe en rode producten afleveren, en de groene producten die bij een bedrijf horen die 'te voet' hebben geselecteerd moeten ook in deze lijst staan.

Als ik in het script omit fiets doe, dan verdwijnen (logisch) alle bedrijven met fiets, máár dat moet niet want ze hebben ook rode en blauwe producten.

Idem (logisch) als ik omit groen doe, Groene producten bij een bedrijf die te voet gaat moet wel verschijnen.

Hoe kan ik hier een combinatie van maken?!

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hello,

Als ik je vraag goed begrijp heb je:

a) per bedrijf meerdere producten

b) per bedrijf maar één keuzemogelijkheid voor bezorging

En wat je wil is een lijst met producten en de naam van het bijbehorende bedrijf, BEHALVE de producten die per fiets moeten worden geleverd.

Ik zou je lijst-layout dan niet baseren op de tabel bedrijven, maar op producten. Via de relatie product-bedrijf kan je dan naam en adres en bezorgingsvoorkeur van het bedrijf opvragen. In je zoekopdracht kan je dan één 'omit' gebruiken met twee criteria, namelijk: 'groen' - 'fiets'. Je laat dan enkel groene producten weg voor bedrijven die 'fiets' als bezorgingsmethode hebben.

Het resultaat is dan wel een lijst per product, met andere woorden: hetzelfde bedrijf kan er meerdere keren in voorkomen. De oplossing daarvoor is sorteren volgens bedrijf en subsummaries (subresumégedeelten) gebruiken in je layout om elke bedrijf toch maar één keer te tonen.

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

Hoi Joris, jee wat een snelle reactie, top!

b) per bedrijf maar één keuzemogelijkheid voor bezorging

Op zich is er inderdaad maar 1 optie mogelijk (dus bv fiets) alleen bij een bv rood product maakt het vervoermiddel niet uit, ook al staat er fiets, moet hij toch vermeld worden.

De optie om de layout op product te zetten gaat helaas niet, omdat dan de rest van mijn script en filters niet meer werken zoals ik wil. En er moet een lijst uitkomen per bedrijf wat er aan producten geleverd moet worden (mits het bedrijf de fiets optie heeft én het product groen is).

Hihihi ik word er bijna melig van!

• 0
Posted

Dan is het misschien beter om enkele gerelateerde filters op te bouwen met Niet gelijk aan

BedrijfTabel met relatie fiets Niet gelijk aan Produkten Fiets geeft alles behalve fiets

Combineren kan je dan met kleur gelijk aan of kleur niet gelijk aan.

• 0
Posted

Uhm volgens mij niet, want je kan niet zeggen dat een product fiets is, want bij het ene bedrijf moet die met de fiets bezorgd worden en bij de ander met de voet.

Ik zal een voorbeeldje geven van hoe de lijst eruit zou moeten zien.

Bedrijf X - te voet

Product 1 - Blauw

Product 2 - Groen

Product 3 - Rood

Bedrijf Y - Fiets

Product 1 - Blauw

Product 2 - Groen

Product 3 - Rood

Bij Bedrijf Y moet Product 2 er dus niet bij komen te staan (vandaar rood!)

Ik blijf het lastig vinden!

• 0
Posted

Dus alle waarden behalve Bezorgd per fiets en groen moeten getoond worden.

Tabel 1 relatieveld is FIETS/GROEN nietgelijk aan Tabel 2 TEVOET/ROOD

TEVOET/GROEN... etc

Maak een multikey aan in tabel 2 voor de mogelijke combinaties,een relatie met niet gelijk aan en je zou er moeten zijn.

• 0
Posted (edited)

He getsie ik kom er niet uit!!!

Ik heb een testje gemaakt van hoe het nu is (zoals het dus nog niet werkt).

Ik heb veel mogelijkheden geprobeerd met de scriptmaker, zoals bv

Enter Find mode []
If [bedrijf::vervoer="Fiets"]
   Omit record
   Set field [product::kleur';"Groen"]
End if
Consrain Found Set []

Maar helaassssssss

testje.zip

Edited by Guest
  • 0
Posted

Hoi,

hier een quick-and-dirty methode om het gewenste resultaat te bekomen:

Maak in de tabel 'bedrijf' een extra berekend veld aan met als formule:

If(vervoer = "fiets" ; "groen" ; "" )

stop dat als extra veld in de relatie die je nu al hebt tussen bedrijf en product met als operator "<>" (niet gelijk aan).

Voilà!

Laat me er meteen bijzeggen dat ik hier niet zo fier op ben. Kom morgen niet vragen om rode producten voor bedrijven 'te voet' eruit te halen. Snap je? Eigenlijk zou je probleem op een meer fundamentele manier moeten worden opgelost. Zo vervangen de checkboxes die je nu gebruikt om de types aan te kruisen eigenlijk een relatie. Ik begrijp dat één bedrijf meerdere types kan bevatten en wie weet kan één product ook wel tot meerdere types behoren. Maar bon, da's een ander verhaal.

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

Eerst even een vraag: kan je op de Producten uberhaupt wel de juiste zoekactie uitvoeren?

Zodra dat kan, kan je via een GotoRelatedRecord (Match all records in current found set) weer terug stappen naar Klanten en heb je de juiste set klanten...

• 0
Posted

Helaaaaaaaaaaaaaaaas, ik ben te vroeg gaan juichen!!!!!

Hij haalt er toch alle groenen uit, dus niet alleen die van de fiets, maar ook bij de andere...

Wat doe ik verkeerd! (de hele zoekopdracht zoals hij was, werkt dan ook niet meer helaas).

testje.zip